• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

externe data gebruiken in cloud drives

Status
Niet open voor verdere reacties.

solo666

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 sep 2011
Beste allen,

Ik heb een probleem met externe datalinks in de cloud.
De situatie is als volgt:
Ik heb ca 100 gebruikers die ieder een eigen excel workbook hebben in een speciaal voor hen gereserveerd mapje in de cloud (en bij mij lokaal, want ik maak gebruik van een sync app).
Deze excel workbooks kennen allemaal dezelfde bronbestand (ook een workbook) welke ik niet met de gebruikers wil delen.

Het probleem nu is, dat als ik iets wijzig in het bronbestand, dan wordt dit niet automatisch doorgevoerd in de workbooks in de cloud, omdat de cloud geen links naar externe bronnen ondersteund.
Ik moet nu eerst lokaal alle workbooks een keer openen en na herberekeningen opslaan, om de wijzigingen te laten doorvoeren en beschikbaar te hebben in de cloud.

Voor een klein aantal workbooks zou dat geen probleem zijn, maar 100 excel workbooks individueel openen en opslaan is wel een beetje veel omdat dagelijks te doen. Bovendien bevinden de workbooks zich in verschillende folders (Die soms ook onder elkaar staan).
Kortom een beetje lastig allemaal.

Is er een handige oplossing (bijv een vba-code die automatisch alles opent en opslaat op de achtergrond)

Alvast heel erg bedankt!

Zo'n macro is vast wel te doen. Zet in tabel de 100 locaties en evt andere gegevens en laat de macro hier op draaien. Als een locatie wijzigt hoef je de macro niet aan te passen.

Een structurele oplossing: geef het bronbestand ook een eigen url. Bij het openen haalt de werkmap van de gebruiker via een beveiligde externe gegevensverbinding alle benodigde data op (kan evt per gebruiker verschillen) en zet die in een tabel. In de rest van het werkblad verwijs je alleen nog naar de gegevens in die tabel.

Hoi Frans,

Dank voor je bericht. Mijn kennis mbt het maken van een url en VBA reiken helaas niet zover dat ik dat in een handomdraai kan doen.
Is er misschien een VBA-code die ik met een aantal kleine aanpassingen kan invoegen of is kun je mij uitleggen hoe ik er een URL van maak?

Alvast erg bedankt voor de moeite.

Groet,

So

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan