Externe harddisk (1TB)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Michielclarisse

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2007
Berichten
31
Hallo,

Ik heb een externe harddisk (1TB) gekocht van Western Digital.
Nu is mijn vraag moet ik hier ook partities aanmaken of heeft dat geen zin??

Verder zie ik dat het bestandssysteem FAT32 is, kan ik dat omzetten naar NTFS of is dat helemaal niet nodig??

Michiel
 
Partitioneren is niet direct noodzakelijk, het geeft wel iets meer orde aan de schijf en is per partitie wat sneller te defragmenteren.

NTFS heeft zeker een aantal voordelen op FAT32. NTFS beschikt ten eerste over betere beveiligingsmogelijkheden dan
FAT32. Bij NTFS kan tot op bestandsniveau worden bepaald welke gebruiker een bestand mag lezen, schrijven en/of uitvoeren.
Een ander voordeel is dat NTFS de mogelijkheid heeft voor bestandscompressie. FAT32 beschikt alleen over
compressiemogelijkheden op schijf- of partitieniveau (volumeniveau). Door compressie nemen bestanden minder ruimte in
beslag op je schijf of partitie. Het nadeel van compressie is echter dat je systeem er net iets trager van wordt.
NTFS is verder aanzienlijk minder foutgevoelig dan FAT32. Misschien herinner je je nog de scandisk die Windows 9X
uitvoerende tijdens de herstart nadat Windows niet goed was afgesloten. Met NTFS is dat verleden tijd.
NTFS heeft ook de mogelijkheid voor bestandsencryptie (Encrypted File System of EFS). Door deze versleuteling is het voor
indringers aanzienlijk moeilijker om het bestand te lezen of te kopiëren. Ook bij diefstal van je laptop bijvoorbeeld maak je het
de dief moeilijker deze bestanden te lezen. Een waarschuwing bij encryptie van bestanden is hier wel op zijn plaats. Voor het
toegankelijk maken van de geëncrypteerde file moet je wel beschikken over een unieke sleutel welke aan je account is
gekoppeld. Het gevaar ligt op de loer dat je eigen bestanden ontoegankelijk maakt. De instellingen voor EFS vind je door op
een bestand rechtermuisklik Eigenschappen Geavanceerd te kiezen.
NTFS is niet per definitie sneller dan FAT32. Algemeen wordt gesteld dat volumes die groter zijn dan 32MB NTFS efficiënter,
dus sneller, is dan FAT32.

Grtz.
 
externe hdd

Hey,

Thanx voor de snelle reactie.

Ok dat partitioneren begrijp ik wel dat kan bijvoorbeeld met partition magic lijkt me.

Maar stel dat ik alles NTFS wil hebben, moet ik dan elk bestand wat ik naar de HDD schrijf converteren of....?

Michiel
 
Hey,

Thanx voor de snelle reactie.

Ok dat partitioneren begrijp ik wel dat kan bijvoorbeeld met partition magic lijkt me.

Maar stel dat ik alles NTFS wil hebben, moet ik dan elk bestand wat ik naar de HDD schrijf converteren of....?

Michiel

Je formateerd je HD een (1) maal naar NTFS en that's it!
Daarna kun je alles wat je maar wil opslaan op deze schijf, daar is geen conversie voor nodig.

Grtz.
 
externe hdd

Hey,

Wederom thanx voor de reactie.

Nu weet ik denk ik genoeg voor het beheren van mijn externe hdd!!

Michiel
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan