Externe Harddisk via netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

kevink01

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2009
Hallo,
Ik heb een xbox met mediacenter aangesloten op mijn netwerk. Als ik nu films wil bekijken zet ik een computer aan met daaraan een externe harddisk. Dit werkt prima, maar ik vroeg me af of het ook mogelijk is zonder elke keer die pc aan te zetten.
Er zit een usb poort op mijn KPN experia box ( Thomson tg787). Als ik de HDD daar op aansluit gaat er een indicatorlampje branden om aan te geven dat hij aangesloten is. Verder kom ik niet! :(
Het zou ook wel handig zijn als ik die harddisk dan ook via het netwerk op mijn pc en laptop kan gebruiken, maar dit is niet noodzakelijk.
Ik hoop dat iemand me kan helpen, alvast bedankt!

Ik heb van zo'n Experiabox wel eens een handleiding gezien op internet...

Hallo,
Ik heb een xbox met mediacenter aangesloten op mijn netwerk. Als ik nu films wil bekijken zet ik een computer aan met daaraan een externe harddisk. Dit werkt prima, maar ik vroeg me af of het ook mogelijk is zonder elke keer die pc aan te zetten.
Er zit een usb poort op mijn KPN experia box ( Thomson tg787). Als ik de HDD daar op aansluit gaat er een indicatorlampje branden om aan te geven dat hij aangesloten is. Verder kom ik niet! :(
Het zou ook wel handig zijn als ik die harddisk dan ook via het netwerk op mijn pc en laptop kan gebruiken, maar dit is niet noodzakelijk.
Ik hoop dat iemand me kan helpen, alvast bedankt!

Zoals je dit schrijft heb je de xbox niet aangesloten op het netwerk, maar de PC hangt in het netwerk en de xbox is hieraan via USB gedeeld aangesloten, zodat deze via het netwerk te benaderen is.

Het zal per experiabox verschillend zijn ( er zijn vele diverse typen ) maar misschien heb je hier iets aan http://www.ipbforum.nl/experiaboxforum/viewtopic.php?t=900
http://members.multimania.nl/chrisdonkers/images/webinterface experiabox.pdf
Kijk dus in het configuratiescherm van de experiabox of er via USB een ip adres verkregen wordt en benader dan dit IP adres.

Een andere oplosing is om een lege netwerkschijf behuizing te kopen en de HD van de xbox hierin te monteren.
[edit] Let op of je een IDE of SATA model nodig hebt [/edit]

Laatst bewerkt:
is het niet veel handiger om gewoon een NAS schijf aan te sluiten? Die plug je aan je router, en klaar. Die kan je vanaf je hele netwerk (en/of via internet overal ter wereld) aanspreken. Zo'n ding koop je, afhankelijk van wat je wilt natuurlijk, vanaf pakweg € 150,-

Zie bijvoorbeeld eens HIER

is het niet veel handiger om gewoon een NAS schijf aan te sluiten? Die plug je aan je router, en klaar. Die kan je vanaf je hele netwerk (en/of via internet overal ter wereld) aanspreken. Zo'n ding koop je, afhankelijk van wat je wilt natuurlijk, vanaf pakweg € 150,-

Zie bijvoorbeeld eens HIER

Dat is ook een goede oplossing, maar de hardeschijf heeft hij al en een lege behuizing is stukken goedkoper Zie bijvoorbeeld hier

bedankt voor de hulp, maar ik kom er nogsteeds niet uit

Bedankt voor jullie reacties.
@Mickeys Monkey

Zo ziet het er nu uit:
Wireless: laptop, mobiel
ethernet 1: pc
ethernet 2: xbox

Nu kan ik via de xbox alle media afspelen die op mijn computer staan, inclusief alles wat op de externe harde schijf staat die via usb aan de computer is gekoppeld.
Het is de bedoeling de externe harde schijf direct aan de router te koppelen, zodat ik alle media die op de harde schijf staan kan afspelen (dus zonder dat die computer aan hoeft).
Ik hoop dat het zo duidelijker is.

Bedankt voor je links.
De eerste heb ik al eens geprobeerd, maar ik weet niet waar ik moet zoeken naar het ip adres van de router. Overal waar ik geprobeerd heb krijg ik geen resultaat (link 1 stap 3t/m6).

Als ik in het gebeurtenissenlogboek van mijn router kijk staat dit er:
Aug 24 12:12:14 FIREWALL replay check (1 of 12): Protocol: ICMP Src ip: 79.156.161.53 Dst ip: 81.206.182.219 Type: Destination Unreachable Code: Port Unreacheable
Is dat dan het ip adres van de harde schijf? en zo ja, hoe benader ik dat adres dan?

Een andere oplosing is om een lege netwerkschijf behuizing te kopen en de HD van de xbox hierin te monteren.
Dan kan ik via mijn pc de harde schijf van de xbox benaderen. Het is de bedoeling om via de xbox en/of pc de externe harde schijf die aan de router gekoppeld is te benaderen.

@madmuppet
Ik weet niet precies wat dat is, maar het klinkt inderdaad wel handig. Echter lijkt het mij zonde 150 euro daar aan uit te geven als het ook mogelijk is mijn huidige schijf aan de router te koppelen

@mickeys monkey
Dat is ook een goede oplossing, maar de hardeschijf heeft hij al en een lege behuizing is stukken goedkoper Zie bijvoorbeeld hier

De betreffende harde schijf is een western digital 640gb, FAT32. met een usb aansluting, dus geen ide of sata aansluiting. Dat past toch niet in zo'n behuizing? Of begrijp ik dat verkeerd?

Laatst bewerkt:
Welke experiabox heb je ? Het is namelijk niet met alle modellen mogelijk om via de USB poort een externe schijf te plaatsen die daarna aan het netwerk hangt. De handleiding die je meestal bij een experiabox krijgt is meetal te beknopt en verschaft hierover meestal te weinig informatie. Een zoekactie via google kan soms meer informatie geven.

In de externe zit een hardeschijf. Je moet deze er dus uithalen en kijken of dit een IDE schijf of een Sata schijf is. Je moet deze dus demonteren en het hele USB verhaal vergeten.
Als je deze schijf er uit hebt, kan je deze in een lege IDE of SATA netwerkschijf behuizing plaatsen. Via een netwerkkabel kun je deze dan direct aan de router hangen en is hij via het netwerk te benaderen. Hij zal een lokaal IP adres krijgen van de router.

Aug 24 12:12:14 FIREWALL replay check (1 of 12): Protocol: ICMP Src ip: 79.156.161.53 Dst ip: 81.206.182.219 Type: Destination Unreachable Code: Port Unreacheable
Is dat dan het ip adres van de harde schijf? en zo ja, hoe benader ik dat adres dan?

Dit heeft niets met de USB poort te maken, maar is een melding van een blokkade van buitenaf volgens mij.

Welke experiabox heb je ? Het is namelijk niet met alle modellen mogelijk om via de USB poort een externe schijf te plaatsen die daarna aan het netwerk hangt. De handleiding die je meestal bij een experiabox krijgt is meetal te beknopt en verschaft hierover meestal te weinig informatie. Een zoekactie via google kan soms meer informatie geven.
Thomson TG787v SIP - Volgens mij is het wel mogelijk een usb apparaat of printer aan te sluiten.

In de externe zit een hardeschijf. Je moet deze er dus uithalen en kijken of dit een IDE schijf of een Sata schijf is. Je moet deze dus demonteren en het hele USB verhaal vergeten.
Als je deze schijf er uit hebt, kan je deze in een lege IDE of SATA netwerkschijf behuizing plaatsen. Via een netwerkkabel kun je deze dan direct aan de router hangen en is hij via het netwerk te benaderen. Hij zal een lokaal IP adres krijgen van de router.
Ik zal het met mijn moeder overleggen, maar die vindt het waarschijnlijk niet goed als ik de schijf uit de harddisk haal. Zij heeft hem namelijk betaald. :(

Ik ben nu overal handleidingen aan het zoeken, maar moet ik er voor kiezen om de bestandsserver in te stellen of upnp av gebruiken om inhoud te delen met media apparaten? Op de xbox kan ik wel het protocol upnp-server selecteren. Dan moet ik daar een server adres invullen.

Bedankt voor je hulp, Mickeys Monkey!:thumb::thumb:

Laatst bewerkt:
Ik vrees met grote vrezen dat je dan gelijk hebt :(
Er wordt in de handleiding bij usb media of ftp/upnp servers constant gesproken over "content sharing" in het menu Tools.
Dat "content sharing" is er dus niet. enkel Game & Application Sharing

Ik geef het voorlopig op :( Dank voor alle hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan