Externe Harddisk werk niet !

Status
Niet open voor verdere reacties.

King1

Gebruiker
Lid geworden
20 jan 2006
Berichten
63
Heey,

Sinds eergister doet min externe hardeschijf het niet meer. Het is een "Freecom Mobile Drive Classic 2.5" 500GB USB-2.0" en apparaatbeheer ziet hem als "Adaptec AIC-7870 PCI SCSI Controller (Emulated)"



Als ik bij apparaatbeheer kijk krijg ik deze melding:

Dit apparaat start niet. (Code 10)

Klik op 'Naar oplossingen zoeken' als u gegevens over dit apparaat naar Microsoft wilt verzenden en wilt kijken of een oplossing beschikbaar is.


Als ik naar oplossingen zoek krijg ik de melding dat stuurprogramma's niet worden geladen.

Ik heb het hele internet afgezocht naar stuurprogramma's voor dit type maar ik kan ze niet vinden.

Help ??
 
Heey,

Sinds eergister doet min externe hardeschijf het niet meer. Het is een "Freecom Mobile Drive Classic 2.5" 500GB USB-2.0" en apparaatbeheer ziet hem als "Adaptec AIC-7870 PCI SCSI Controller (Emulated)"



Als ik bij apparaatbeheer kijk krijg ik deze melding:

Dit apparaat start niet. (Code 10)

Klik op 'Naar oplossingen zoeken' als u gegevens over dit apparaat naar Microsoft wilt verzenden en wilt kijken of een oplossing beschikbaar is.


Als ik naar oplossingen zoek krijg ik de melding dat stuurprogramma's niet worden geladen.

Ik heb het hele internet afgezocht naar stuurprogramma's voor dit type maar ik kan ze niet vinden.

Help ??

ALS het een driverprobleem is, moet je de usb drivers opnieuw laden. Die zitten waarschijnlijk in de chipset.
Wat je het beste kunt proberen is een ander kabeltje/behuizing (indien mogelijk) of de hd in een ander systeem hangen. Aangezien dit een laptop formaat is, word dit een beetje lastig.
 
USB drivers zitten standaard in XP of Vista.

Als je je data veilig wilt stellen kun je dit proberen:

Download Ubuntu 9.04, GNOME desktop, op de download pagina en kies Normale PC (Intel Pentium/Celeron/Core, AMD Athlon/Sempron), allemaal standaard geselecteerd.
Brand op cd
Start de pc op vanaf deze cd (let op de BIOS instellingen, de CD drive moet als eerste in de volgorde van "boot devices" staan).
Selecteer de taal (pijltes toetsen)
Kies niet voor installeren maar "Ubuntu uitproberen zonder te installeren".

Als Ubuntu is opgestart zie je bovenaan het menu "Places".
Daaronder zie je alle door Ubuntu gevonden partities op de schijf of schijven.
Als de disk geen fouten heeft kun je ze ook openen en de belangrijke bestanden kopieren naar een andere (externe USB) schijf.
 
Laatst bewerkt:
USB drivers zitten standaard in XP of Vista.

Als je je data veilig wilt stellen kun je dit proberen:

Download Ubuntu 9.04, GNOME desktop, op de download pagina en kies Normale PC (Intel Pentium/Celeron/Core, AMD Athlon/Sempron), allemaal standaard geselecteerd.
Brand op cd
Start de pc op vanaf deze cd (let op de BIOS instellingen, de CD drive moet als eerste in de volgorde van "boot devices" staan).
Selecteer de taal (pijltes toetsen)
Kies niet voor installeren maar "Ubuntu uitproberen zonder te installeren".

Als Ubuntu is opgestart zie je bovenaan het menu "Places".
Daaronder zie je alle door Ubuntu gevonden partities op de schijf of schijven.
Als de disk geen fouten heeft kun je ze ook openen en de belangrijke bestanden kopieren naar een andere (externe USB) schijf.


Ik heb dit geprobeert en hij ziet hem wel maar dan staat er: Unable to mount location. No media in drive.
 
Waarschijnlijk een echt hd probleem.
Hoe belangrijk is de data op de schijf?
 
Je zou kunnen proberen de hd op fouten te testen.

Zoek naar "Hiren's bootcd 9.9". Download de iso en brand op een cd.
Start de pc op van de cd en gebruik het programma MHDD (onder Harddisk tools)

Selecteer de schijf en gebruik functie toets "F4" en nogmaals "F4"
Dit programma scant de hele schijf op fouten (bad blocks).

MHDD geeft in het vak rechts onder de eventuele fouten en waarschuwingen weer.
Een paar waarschuwingen (warnings) kan geen kwaad, maar als je errors krijgt (in rood aangegeven) heeft de schijf een probleem.

Het programma heeft geen mogelijkheid om in dit veld te scrollen, dus als er meerdere warnings zijn zullen de voorgaande regels (ook de errors) van het beeld verdwijnen.
Je moet dus zelf kijken of er geen rode regels voorbij komen.

De getallen achter error of warning zijn het nummer van de sector op de schijf, waar een warning of error is gevonden.
 
Je zou kunnen proberen de hd op fouten te testen.

Zoek naar "Hiren's bootcd 9.9". Download de iso en brand op een cd.
Start de pc op van de cd en gebruik het programma MHDD (onder Harddisk tools)

Selecteer de schijf en gebruik functie toets "F4" en nogmaals "F4"
Dit programma scant de hele schijf op fouten (bad blocks).

MHDD geeft in het vak rechts onder de eventuele fouten en waarschuwingen weer.
Een paar waarschuwingen (warnings) kan geen kwaad, maar als je errors krijgt (in rood aangegeven) heeft de schijf een probleem.

Het programma heeft geen mogelijkheid om in dit veld te scrollen, dus als er meerdere warnings zijn zullen de voorgaande regels (ook de errors) van het beeld verdwijnen.
Je moet dus zelf kijken of er geen rode regels voorbij komen.

De getallen achter error of warning zijn het nummer van de sector op de schijf, waar een warning of error is gevonden.

Als ik dan een harddisk moet selecteren ziet hij alleen diegene die in mijn laptop zit. Maar bij Ubuntu ziet hij hem wel.

Is mijn externe harddisk dan niet gewoon kapot ofzo ?
 
Is het echt een Externe Harde schijf of een Harde schijf in een case zelfgebouwd? Heeft hij het wel gedaan op die pc?
 
Maak de behuizing van de schijf open en sluit de schijf rechtstreeks op een pc aan .
Als het een SATA schijf is kan dat, als het een ATA (IDE) schijf is heb je een 2.5 inch > 3.5 inch converter nodig.
 
Laatst bewerkt:
Maak de behuizing van de schijf open en sluit de schijf rechtstreeks op een pc aan .
Als het een SATA schijf is kan dat, als het een ATA (IDE) schijf is heb je een 2.5 inch > 3.5 inch converter nodig.

Dat gaat niet want dan raak ik de garantie kwijt. Er zit zo'n garantie stickertje voor.

En ja, het is een echte externe harddisk en hij heeft het echt gedaan.

Trouwens, het blauwe lampje schijnt wel gewoon. Hij maakt gewoon hetzelfde geluid als wat hij deed toen hij het nog deed. Hij slaat niet af ofzo...
 
Laatst bewerkt:
Als de data niet belangrijk is gewoon garantie claimen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan