Externe harde schijf aanschaffen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

MisterDennis

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2002
Ik heb vandaag eens gekeken naar een externe harde schijf.
En die zien er toch een stuk kleiner uit dan ik altijd dacht :)
Dus heb ik er eigenlijk wel oren naar :)
Dan kan ik tenminste al mijn muziek en films gewoon laten staan ipv tig cd`s en dvd`s vol te zetten.
Maar nu vroeg ik me af...
1 - Waar moet ik naar kijken?
2 - Wat zijn de voordelen?
3 - Wat zijn de nadelen?
4 - welke is goed?
5 - Hoe groot is de kans dat ie (per ongeluk door menselijke fout) geformatteerd word? Of crasht?
6 - Zijn externe harde schijven te beveiligen dat anderen er niet op kunnen komen of kijken?
(niet dat mijn zusje hem op haar comp plugt en zij overal zo maar toegang toe heeft ;))
7 - Is zo`n externe harde schijf ook weer te partitioneren?

Ik wil er maximaal 100 euro voor betalen.

Laatst bewerkt:
Dank je voor je reactie.

Wat maakt het voor verschil tussen 2.5" en 3.5" ??
Ja de grote van de schijf...maar wel voordeel haal je er uit?

Nadeel van een 3.5 inch is de externe voeding die je nodig hebt:
Nadeel van een 2.5 inch is de lage rpm van de schijfjes, waardoor vaak een tragere schijf..

Nadeel van een 3.5 inch is de externe voeding die je nodig hebt:
Nadeel van een 2.5 inch is de lage rpm van de schijfjes, waardoor vaak een tragere schijf..

Hoe traag?

Ik sla er filmpjes op, die ik af en toe bekijke,....gaan die dan haperen ofzo? stotteren?
Muziek idem dito?

Langzaam heen en weer kopieren van laptop naar externe harde schijf?

Een 3,5''-schijf werkt vaak op een rotatiesnelheid van 7200rpm, terwijl een 2,5''-schijf dit niet altijd doet. Maar dit verschilt van schijf tot schijf. Als een schijf een lagere rotatiesnelheid heeft, ligt de toegangstijd hoger. Haperen of stotteren zal niet gaan gebeuren, maar de doorvoersnelheid zal ten opzichte van een 3,5''-schijf wat lager liggen. Heen en weer kopiëren gaat dan wat langzamer. Voor jouw doeleinden zou ik gewoon een 3,5''-schijf nemen, 2,5''-schjiven zijn bij dezelfde opslagcapaciteit namelijk duurder.

Een 3,5''-schijf werkt vaak op een rotatiesnelheid van 7200rpm, terwijl een 2,5''-schijf dit niet altijd doet. Maar dit verschilt van schijf tot schijf. Als een schijf een lagere rotatiesnelheid heeft, ligt de toegangstijd hoger. Haperen of stotteren zal niet gaan gebeuren, maar de doorvoersnelheid zal ten opzichte van een 3,5''-schijf wat lager liggen. Heen en weer kopiëren gaat dan wat langzamer. Voor jouw doeleinden zou ik gewoon een 3,5''-schijf nemen, 2,5''-schjiven zijn bij dezelfde opslagcapaciteit namelijk duurder.

Maar dan heb ik weer extra voeding nodig, en dus een extra stopcontact ;)

Nou vroeg ik me af...als ik een download programma zo instel dat ie het op de externe harde schijf gaat plaatsen, en die koppel ik los, levert dat dan problemen op?
er van uitgaand dat ik dan niet aan het downloaden ben ;)

Maar dan heb ik weer extra voeding nodig, en dus een extra stopcontact ;)

Nou vroeg ik me af...als ik een download programma zo instel dat ie het op de externe harde schijf gaat plaatsen, en die koppel ik los, levert dat dan problemen op?
er van uitgaand dat ik dan niet aan het downloaden ben ;)

Waarom zou een extra stopcontact gebruiken een probleem zijn? Die dingen verbruiken niet zoveel stroom hoor.

Loskoppelen kan dan gewoon, dat is geen probleem. In Deze Computer en Schijfbeheer zie je de schijf dan niet meer, maar alle data blijft er gewoon opstaan, en die data is dan weer toegankelijk als je de schijf weer aansluit/aanzet.

Waarom zou een extra stopcontact gebruiken een probleem zijn? Die dingen verbruiken niet zoveel stroom hoor.

Loskoppelen kan dan gewoon, dat is geen probleem. In Deze Computer en Schijfbeheer zie je de schijf dan niet meer, maar alle data blijft er gewoon opstaan, en die data is dan weer toegankelijk als je de schijf weer aansluit/aanzet.
dat het download programma geen fout boodschap geeft ;)

Extra stop contact is in zoverre het probleem, dat ik die niet hier bij de hand heb ;) haha
Niet om het stroom verbruik :)

Als het downloadprogramma geen data meer op de schijf probeert te zetten, dan is er niets aan de hand.

En, je weet van het bestaan van verlengkabels en stekkerdozen af? :p

Als het downloadprogramma geen data meer op de schijf probeert te zetten, dan is er niets aan de hand.

En, je weet van het bestaan van verlengkabels en stekkerdozen af? :p

Koop je een kleine externe harde schijf hang je er een kabel aan van 4 meter naar de andere kant van de kamer :P

Haha stroom komt wel goed :)

Bij Helpmij doen we alles lekker volledig, dus krijg je ook nog antwoord op je overige vragen. :)

5 - Hoe groot is de kans dat ie (per ongeluk door menselijke fout) geformatteerd word? Of crasht?
6 - Zijn externe harde schijven te beveiligen dat anderen er niet op kunnen komen of kijken?
(niet dat mijn zusje hem op haar comp plugt en zij overal zo maar toegang toe heeft )
7 - Is zo`n externe harde schijf ook weer te partitioneren?

5. Bij externe harde schijven moet je altijd oppassen, dat je 'm niet laat vallen. Bij elke harde schijf in feite. Per ongeluk formatteren is moeilijk, per ongeluk crashen ook, per ongeluk laten vallen en daarmee de schijf onherstelbaar beschadigen is daarentegen makkelijk.

6. De inhoud van een harde schijf kun je beveiligen met een wachtwoord, daar zijn programma's voor.

7. Jep, dat kan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan