Externe harde schijf blokkeert opstarten laptop

• Onderwerp starter Onderwerp starter xemx
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

xemx

Verenigingslid
Lid geworden
15 aug 2001
Ik gebruik Windows XP SP2. Ik heb een externe harde schijf aangeschaft om makkelijk onze 2 laptops te kunnen synchroniseren en voor backups. Er staan alleen data op deze schijf. Eén van beide laptops start niet op als deze externe harde schijf eraan hangt. Als in het opstartscherm “Pri Master: (de harde schijf)” en “Sec Master: (dvd-writer)” in beeld komt blijft de laptop hangen. Als mogelijke oorzaak geeft de site van de fabrikant van de harde schijf dat het moederbord een “Boot from USB device, or similar option” heeft, die aan staat in de bios. Ik kan in de bios van mijn laptop echter iets dergelijks niets vinden. Bij 1e, 2e en derde boot-device kan ik alleen kiezen tussen IDE-0, CD/DVD, Intel Undi en disabled. Ik heb ingesteld: 1e CD/DVD, 2e IDE-o en 3e disabled.
Zoek ik verkeerd?
Heeft iemand een idee wat er mis gaat?
Groetjes, Angela

Ik denk dat je wel goed zit.
Heb je toevallig ook een link naar de handleiding van je notebook?
Kijk ik even met je mee.

Fijn dat je mee wilt kijken, want echt snappen doe ik het niet, die Bios. Helaas kan ik geen handleiding van mijn notebook (Olidata 1500C) op internet vinden, maar ik zal het hoofdstuk over de bios als bijlage hierbij voegen. Ik heb nog geprobeerd op te starten met de bios ingesteld met alleen als opstartdevice IDE-0, maar dat hielp niet. Wat me opvalt in de handleiding is dat er onder het kopje "Connecting an External tracking devices" staat: "the system will only enable you to use one tracking device whether it is an internal or external tracking device". Wat bedoelen ze met een "tracking device"? Valt daar de externe harddisk onder? En zo ja, wat zou dan de tweede tracking device kunnen zijn? Olidata verkoopt zelf ook externe harddisks voor notebooks, dus lijkt me dat het zou moeten kunnen.
Ik hoop dat je iets in de handleiding vind...
In ieder geval bedankt!
Angela

Niet gelukt om bijlage in te voegen, ik probeer het in een nieuw bericht nog eens...

Laatst bewerkt:
Nieuwe poging om de tekst over de bios uit de handleiding als bijlage bij te voegen...
De bijlage was te groot, daarom heb ik een plaatje eruit gehaald. Denk dat het zonder dat ook duidelijk zal zijn. Als het goed is komt in het volgende bericht nu echt de bijlage...

Laatst bewerkt:
Ik kom er ook niet uit.
Zoals je de boot volgorde aangeeft lijkt mij goed.
Ik heb even gezocht op Intel Undi en denk dat daarmee het opstarten vanaf een netwerk wordt bedoeld.
Deze op disable zetten lijkt mij okay.
Zoals je de instellingen nu hebt staan kan de laptop niet een extern apparaat detecteren lijkt mij.
Of er moet nog een optie te vinden zijn onder Peripheral setup?

Het gaat toch om een USB apparaat?
Probeer anders eens een andere USB poort.

Hoe heb je dit in een Word dokument gestopt, toch niet overgetypt?
Dat zou wel heel veel werk zijn.
Als het om een pdf-bestand gaat mag je mij die ook nog wel mailen, mocht er verder nog informatie in staan die van belang zou kunnen zijn.
Meld dat dan maar even dan stuur ik je wel even m'n gmail adres.

Tot nu toe dus geen oplossing, helaas.
En "tracking device"?
Geen idee. :confused:

Dank je wel voor alle moeite die je doet!
Intel Undi is inderdaad vast een netwerk. Ik heb er een keer mee proberen op te starten en dat maakte ik er toen wel uit op. Onder Peripheral setup kan ik niets vinden wat in de buurt komt van de usb poorten, usb controllers, externe apparaten. Ook nergens anders. Meer opties onder Periphal setup dan in de handleiding staan, zijn er niet te vinden. De externe hard disk is inderdaad een usb apparaat. Het maakt niet uit aan welke usb poort ik hem hang en een hub ertussen maakt ook niets uit (toch ook maar geprobeerd ;-) ) Ik heb een floppydisk aan een usbpoort gehangen om te kijken wat er dan gebeurd. Als ik dat doe, kan ik in de bios ook de floppydisk als boot device instellen. Met een opstartdiskette erin, start de laptop vervolgens ook volgens die opstartdiskette op. Ik heb dit geprobeerd, maar weet eigenlijk niet welke conclusie ik hieruit kan trekken.

Tracking device, wordt in de duitse handleiding omschreven als Zeige gerät, en in de Franse handleiding als Dispositif de pointage. Ook met woordenboek, kom ik er niet uit wat ze bedoelen. Mobiele apparaten, aanwijsapparaten, …?? Ik heb naast de harde schijf nog een tweede usb-apparaat, een afstandsbediening, gehangen en dat werkt prima naast elkaar. Zou ook gek zijn als dat niet kon, maar ik probeer maar wat, want “slechts één tracking device” klinkt wel als een beperking. De chinese handleiding heb ik maar gelaten voor wat die is ;-)

Omdat, als het opstarten vastloopt, de laatste regel de Primary master is, vraag ik me af of daar nog een aanwijzing in zit. Zowel bij de laptop die wel goed met externe HD opstart, als bij de probleemlaptop is de Primary master de cd/dvd-writer, maar dat kan ook anders ingesteld worden, bijvoorbeeld op auto (in de standard CMOS setup). Durf ik natuurlijk niet te doen, want ik heb het gevoel dat ik dan iets heel basaals doe, maar ik vraag het me wel af…

Ik heb het niet over hoeven te typen hoor. Ik kon de tekst per pagina kopiëren en plakken en de figuren ook. Erg aardig van je dat je nog verder in de handleiding zou willen duiken, maar dat is een hele kluif en dat vind ik echt te veel gevraagd. Ik heb inmiddels Olidata gemaild, in de hoop dat zij een oplossing weten. Ik blijf zelf nog wel zoeken en hoop dat ik als ik een idee heb dat nog aan je voor mag leggen. Ik durf zelf niet zomaar iets uit te proberen, omdat ik er te weinig vanaf weet en dus dan eigenlijk niet weet wat ik doe.

Heel erg bedankt voor het meedenken en zoeken!
Groetjes, Angela

Ik heb al een reactie van Olidata gehad. Volgens hen ligt het aan de jumpersetting van de harde schijf. Ik heb hen toch om meer uitleg gevraagd en geschreven dat ik het probleem niet bij de andere laptop heb, want ik weet niet goed wat ik met dit antwoord moet. Uit wat ik erover heb gelezen begrijp ik dat dan de jumpers in de externe harde schijf dus zo ingesteld zouden staan dat ze opstarten van die externe harde schijf afdwingen, dat de externe HD als master gezien moet worden. Lijkt me gek als het zo zou zijn en dan zou de andere laptop toch ook problemen bij het opstarten moeten hebben????
Alhoewel: kom ik nou toch weer bij die Primary en Secundary master uit???
Ik ga er maar eens een nachtje over slapen...

Laatst bewerkt:
Het komt er dus op neer dat de notebook zelf bepaalt waar deze vanaf wil gaan opstarten.
Zonder dat zelf in te stellen is dat natuurlijk niet de bedoeling.
Het is dan ook erg vreemd dat deze optie er gewoon niet tussen zit maar de notebook dit wel gewoon doet.

Wat de fabrikant nu zegt klink opzich wel logisch, maar toch ook weer vreemd.
Misschien nog een overbodige vraag, er staat niet nog iets van "boot from other device" of zo in het bios zeker?

Mocht het wel aan je harde schijf liggen, wat voor merk is dat precies?
Ik heb verder weinig verstand van externe harde schijven maar vraag me af of dit soort opties wel aanwezig zijn.
Meestal moet je de pc opdracht geven waar vanaf te starten niet het extern apparaat.

En wat betreft het nachtje slapen.
Daar hebben we dit topic voor. ;) :D

Lekker geslapen ;-)

Brrr, ik weet niet of ik dat wel durf, aan die jumpers iets te veranderen. De externe harde schijf zou ik ervoor open moeten breken zo te zien en ik heb er nog twee jaar garantie op. Denk dus niet dat ik dat ga doen. Bovendien doet ‘ie het met mijn andere laptop prima. Ik ga nog wel even deze vraag voorleggen aan de fabrikant van de externe harde schijf. Het is trouwens een Western Digital Passport 80Gb.

Ook op mijn Olidata laptop heb ik nog een jaar garantie. In de handleiding staat hele duidelijk hoe je de harde schijf eruit kunt halen, maar of ik vervolgens makkelijk bij de jumpers kan komen weet ik niet. Als ik jouw link lees, lijkt het vrij simpel, maar ik heb ook wel eens gelezen dat het bij een laptop minder nakkelijk is om de jumpers goed te zetten. Maar eigenlijk verwacht ik dat Olidata toch wel zal weten hoe die jumpers staan, dus ik bel komende week hun helpdesk. Misschien geven ze zulke concrete informatie dat ik het wel aandurf.

Ik kom toch nog even terug op de bios-instellingen. In de standard CMOS setup, kun je iets instellen voor de “Pri Master”en “Sec Master” . In de bios staat hierover: “select one of these hard drive icons to configure the hard disk drive named options”. Bij de primary master is in de bios interne harde gekozen. Bij de secundary master de cd/dvd. Kan ik een proberen om bij secundary master te kiezen voor “auto” ?? Ik kan kiezen voor “auto”, “user”, “CD/DVD”, “ARMD”, “Not installed”, en de nummers 1 t/m 46. Bij elke andere keuze worden automatisch de settings veranderd. Die settings zijn Size, Cyln, Head, Wpcom, LBAmode, Blkmode, PIOmode, 32bitmode. Deze zelfde instellingen kun je ook veranderen onder het kopje“auto dedect hard disk” in de bios. Het lijkt zo voor de hand liggend om daar een andere keuze te maken, maar ik heb geen idee wat ik dan doe. Als ik het risico loop het hele systeem van slag te maken wil ik het niet proberen natuurlijk?

Ik kan in de bios nergens iets vinden wat in de buurt komt van “boot from other device”.

Ik ga dus verder zoeken naar jumpersettings veranderen op laptops en afwachten of Olidata en Western Digital meer informatie kunnen geven. Bedankt voor het meedenken en een fijn weekend!
Angela

"Lekker geslapen ;-)"
Mooi zo, ik ook. :)

"Ook op mijn Olidata laptop heb ik nog een jaar garantie. In de handleiding staat hele duidelijk hoe je de harde schijf eruit kunt halen, maar of ik vervolgens makkelijk bij de jumpers kan komen weet ik niet.

Voor alle duidelijkheid.
Het gaat niet om het veranderen van de jumpers van je laptop.
Als er iets veranderd moet worden dan misschien je externe harde schijf maar zeker niet je laptop.

"In de bios staat hierover: “select one of these hard drive icons to configure the hard disk drive named options”. Bij de primary master is in de bios interne harde gekozen. Bij de secundary master de cd/dvd. Kan ik een proberen om bij secundary master te kiezen voor “auto” ?? Ik kan kiezen voor “auto”, “user”, “CD/DVD”, “ARMD”, “Not installed”, en de nummers 1 t/m 46. Bij elke andere keuze worden automatisch de settings veranderd. Die settings zijn Size, Cyln, Head, Wpcom, LBAmode, Blkmode, PIOmode, 32bitmode. Deze zelfde instellingen kun je ook veranderen onder het kopje“auto dedect hard disk” in de bios."

Verander ook hier niets aan.
Dit zijn de instellingen van je harde schijf en cd-rom speler (of wat er ook maar in zit).
Verander hier niets aan, dit staat wel goed ingesteld.

Het zou puur om een opstartbaar (bootable) item moeten gaan en blijkt dus niet aanwezig te zijn in het bios.
Ook het openmaken van de externe harde schijf zou ik niet doen, ook in verband met de garantie en ook omdat misschien de optie om een jumper te veranderen misschien niet eens aanwezig is.
Het gaat tenslotte om een USB apparaat of deze nu Master of Slave is, zal naar mijn weten weinig uitmaken.

Ik zou gewoon even informeren bij Olidata hoe het kan dat de laptop vanaf de USB probeerd op te starten terwijl deze optie helemaal niet aanwezig is in het bios.
Laat ze dat maar eens proberen uit te leggen. ;)

Ook een fijn wiekend toegewenst en ik hoor het nog wel. :)

Maar als het een usb hardeschijf is, kan je gewoon de laptop opstarten en na het opstarten de schijf inpluggen? Da's nou juist het grote voordeel van usb, alles dat je inplugt wordt automatisch herkend...

Dank je wel voor de extra uitleg! Fijn duidelijk allemaal nu! Ik ga Olidata om meer uitleg vragen. Wordt vervolgd dus.

Ik kan inderdaad na het opstarten de externe HS prima benaderen hoor. Maar eigenlijk zou ik hem ook graag kunnen benaderen voor Windows is opgestart. Vanaf de opstartschijf van mijn image programma met name. Zodat ik ook op die manier images kan maken en zo nodig terugzetten

Groetjes, Angela

Laatst bewerkt:
Alweer een snelle reactie van Olidata. Volgens hen wordt het probleem veroorzaakt doordat de externe HS als primaire schijf is ingedeeld. Ik moet er een uitgebreide partitie plus logisch station van maken. De externe HS is inderdaad een primaire partitie, dus ik ga dit proberen. Baat het niet dan schaadt het niet. Wordt vervolgd...

H o e r a !!! Gelukt! Ik heb een uitgebreide partitie (met lokale stations) gemaakt en het werkt. Beide laptops starten nu op met de externe harde schijf eraan! H o e r a!
Heel erg bedankt voor het meezoeken en meedenken!!
Angela

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan