Externe harde schijf die altijd aan xp gehangen heeft benaderen in windows8

Status
Niet open voor verdere reacties.

deejay117

Gebruiker
Lid geworden
7 okt 2008
Goedenavond,
Omdat Windows Xp gestopt is met ondersteuning heb ik een nieuwe desktop aangeschaft met Windows8 helaas is er een probleem met al mijn harde schijven namelijk de foto's die erop geplaatst staan zijn niet meer te bewerken zoals bv kantelen en draaien.
Nu heb ik ergens gelezen om de administratierechten aan te passen maar als ik dat doe dan komt er:

Er is een fout opgetreden tijden het toepassen van beveiligingsgegevens op:

Dan staat de naam van het bestand daarachter.

Er onder staat dan weer:

Objecten in de container kunnen niet worden geïnventariseerd. Toegang is geweigerd.

Doorgaan Annuleren.

Ik kom hier dus niet verder mee.

Wat kan ik nog meer doen ?

Alvast bedankt.

Ik krijg ook diverse keren vensters met toegang geweigerd. U hebt administrator-bevoegdheden nodig om deze kenmerken te kunnen wijsigen.

Modedit: na 11 minuten een nieuwe reactie neerzetten is niet nodig, daar hebben we knop bericht aanpassen voor als je aanvullende informatie hebt.

Laatst bewerkt door een moderator:
het lukt gewoon niet.

Windows 7

Open de Windows Verkenner en blader naar de map of het bestand waarvan Windows roept dat u onvoldoende rechten hebt om een bepaalde handeling uit te voeren. Klik er met de rechtermuisknop op en kies Beveiliging. Bovenin het venster ziet u de mogelijke gebruikers voor dat bestand of die map, de accounts op de computer. Om te zien welke gebruiker welke rechten heeft op het bestand of de map, klikt u op de naam van een groep of gebruiker. In het onderste deel van het scherm ziet u welke handelingen zijn toegestaan of worden geweigerd. De handelingen of rechten betreffen Volledig beheer, Wijzigen, Lezen en uitvoeren, Schrijven en Speciale machtigingen.

Dat lukt

Om de machtigingen aan te passen en uzelf eigenaar van het bestand of de map te maken, selecteert u in de bovenste lijst de Geverifieerde gebruikers. Klik dan op Bewerken. Selecteer Toevoegen en in het volgende venster typt u in het vak onderin het scherm uw inlognaam. Klik dan op Namen Controleren. Wordt de naam herkend, dan zal het in het venster komen te staan als computernaam\gebruikersnaam.

Dat lukt ook

Klik op OK en de naam wordt toegevoegd aan de lijst met gebruikers. Ook is de naam meteen geselecteerd. In het onderste scherm staan nu de rechten voor dat account. Mogelijk zijn er helemaal geen rechten geselecteerd of beperken deze zich tot lezen en schrijven. En mogelijk worden zelfs rechten expliciet geweigerd. Klik nu bovenin de lijst met rechten, de keuze Volledig beheer aan.

dat lukt ook.

Bevestig met Toevoegen en sluit af via OK.

Dat doe ik en dan verschijnt er een venster met onderstaande afbeelding.

cDp9N.JPG

Gaat het om een map, dan zal nog de vraag komen of u ook de rechten van de onderliggende mappen en containers wilt aanpassen, bevestig die dan ook met OK. Wanneer u nu weer de rechten opent, ziet u dat u direct in de lijst met gebruikers en groepen staat en wanneer u uw naam aanklikt, blijkt ook dat u alle rechten bezit.

Is het niet gewoon zo dat de hele padnaam te lang is (max. is zo'n 250 karakters, incl. mapnaam én bestandsnaam én extensie)?

Indien ja, dan zijn daar wel trucs omheen, evt., zoals het delen van een submap zo diep mogelijk die nog voldoet aan bovenstaand criterium en dan via het koppelen van een schijfletter aan die gedeelde map én via het bladeren ín die schijfletter de rechten (verder) aanpassen.
Kan ook met subst worden opgelost, dus open CMD.EXE en doe in het CMD-venster:
subst b: "J:\heel lange mapnaam\heel lange submapnaam"
(Natuurlijk die mapnamen aanpassen aan jouw situatie)
en dan via de b: schijf rechten proberen te pakken/toekennen op de bestanden en mappen die je daar ziet.
Na herstart Windows is de b: schijf dan weer weg.

Natuurlijk zul je in dat geval zowiezo daarna de padnamen moeten gaan inkorten, anders heb je snel genoeg in W8 ook problemen met het benaderen van de mappen en bestanden.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Op de harde schijf zie ik een gebruiker met een vraagteken S-1-5-21-220523388-1417001333-1003 hoe kan ik die verwijderen want het is die denk ik dat alle chaos veroorzaakt.

Op de harde schijf zie ik een gebruiker met een vraagteken S-1-5-21-220523388-1417001333-1003 hoe kan ik die verwijderen want het is die denk ik dat alle chaos veroorzaakt.

Dat is de 'vorige eigenaar', en omdat die op jouw huidige computer niet bekend is alleen zijn SID te zien. Je kunt wel zijn rechten afpakken, maar je kunt ook gewoon jezelf (of Administrators of een andere groep waar je lid van bent) toevoegen als rechthebbende.
Nogmaals: Je moet hoogstwaarschijnlijk eerst eigenaar worden van het bestand/map voordat je dat kunt doen.

Tijs.

Kijk nog eens naar posting #4. Mogelijk is dat bij die 2 mappen aan de hand (en/of aan de hand in submappen, waardoor de hoofdmap niet verwijderd kan worden).

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan