externe harde schijf niet zichtbaar in "deze computer"

Status
Niet open voor verdere reacties.

spicegirl

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2012
Hallo,

Recent heb ik een externe harde schijf aangeschaft en daar al mijn bestanden op gezet. Vlak daarna is mijn laptop gecrasht. Dat probleem is opgelost, echter, nu wil ik de bestanden die op mijn externe harde schijf staan weer gebruiken.
Als ik de usb in mijn laptop steek, installeert de laptop wel de hardware, zegt ook: klaar voor gebruik. Maar ik kan de schijf niet openen, omdat hij niet zichtbaar is in "deze computer"

Ik sluit niet uit dat er iets op de externe harde schijf terecht gekomen is, wat ook een crash van mijn laptop heeft veroorzaakt, zeker weten doe ik dat niet.

Wie heeft tips?

Kijk eerst in Schijfbeheer nadat je de externe harde schijf hebt aangesloten. Maak Schijfbeheer maximaal groot en kijk of hij daar zichtbaar is en of de partities die op die externe harde schijf staan wel een schijfletter hebben.
Doe desnoods een schermafdruk van Schijfbeheer.

Starten Schijfbeheer: [Windows-toets]r toetscombinatie -> diskmgmt.msc

Tijs.

Op die externe harde schijf (blijkbaar van 1 TB) worden nu geen partities gezien. Die had je (blijkbaar) wel, want je schreef "heb ik een externe harde schijf aangeschaft en daar al mijn bestanden op gezet."

Sluit die externe harde schijf eens aan op een andere computer/laptop en kijk of de partities daar wél gezien worden.

Tijs.

In een andere laptop staat er bij diskmgnt.msc: in orde (beschermende GPT partitie) Heb je daar iets aan?

Dat vertelt ons niet (meteen) of op die andere laptop de mappen en bestanden op de partitie van die externe harde schijf wél zichtbaar/te openen zijn.
Dát is natuurlijk het belangrijkste...

Tijs.

Wat zegt de andere laptop in Schijfbeheer over die partitie op de externe harde schijf? Hoe groot, hoe geformatteerd (NTFS/FAT32 etc.)

Tijs.

Daar heb ik geen ervaring mee. Je zou evt. kunnen googelen op: beschermende gpt partitie
of: protective gpt partition

Lijkt erop dat Windows XP zowiezo niet om kan gaan met GPT partities. Je kunt het omzetten naar MBR partitie, maar dan gaat alles wat je (ooit) op die schijf gezet hebt verloren.
De vraag is dus: Mag die externe schijf helemaal worden geleegd (en daarna nieuwe partitie erop gezet).

Zo een paar links daaromtrent: deze, deze en deze

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan