Externe harde schijf onleesbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mvhattum

Gebruiker
Lid geworden
2 aug 2013
Externe harde schijf wil formatteren

Sinds deze morgen zegt mijn externe Harde Schijf (intenso 1Tb), als ik deze wil openen, dat de bestanden onleesbaar zijn of beschadigd.

Het enige wat ik kan doen is hem formatteren, maar ik wil niet al mijn bestanden kwijt zijn. Er staan zeer waardevolle bestanden op. Ik mag deze niet kwijt raken!!!
Gisteren werkte die prima, deze morgen niet meer. Moet hardware veilig verwijderen meer gebruiken... nu niet gedaan..

JA ik weet het.. een back-up maken... Ik heb nu me lesje geleerd!!!

Heeft iemand een idee hoe ik mijn bestanden zou kunnen behouden??

Ik heb testdisk inmiddels geprobeerd.
Het is de H schijf
Computerbeheer.jpgTestdisk.jpg

HELP!!

Alvast bedankt

Lange pier, bedankt voor je reactie.

Ik heb testdisk momenteel open staan en deze is nu al geruime tijd bezig met Search MFT
Boot sector was ok
Back-up boot sector was:bad

daarna 1 van de optie gedaan en nu is deze bezig met search mft en dit duurt al even en zal nog wel een paar uur duren als ik het zo zie..
Doe ik dit goed of zal ik dit afbreken en stoppen en je instructie verder volgen?

Zou idd eerst analyse, search en eventueel deeper search gebruiken, mochten de partitiegegevens overheen komen, zo te zien wel aan de eerder geplaatste screenshot, zou je voor de optie write kunnen kiezen, na een reboot zou hij dan ipp weer leesbaar moeten zijn.
Soms ligt het aan windows zelf en niet aan de schijf maar dan zou hij wel op een andere pc benaderbaar moetn zijn.

Enter eens bij dat laatste scherm.

Aan die eerste zie je dat er foute gegevens van een partitietabel op staat, die van de 2e foto dus.

Boot sector en backup boot sector zijn beide ok. nu Maar dat was in het begin niet, weet niet precies wat ik gedaan hem om dit OK te krijgen, maaaaar als ik List doe can die de filesystem niet vinden. filesystem seems damaged!!??

Als de partitie tabel is beschadigd dan kan hij ook de gegevens van de schijf niet herkennen, al die enter gedaan?

heb nu enter gedaan bij laatste scherm.testdisk3.jpg

No Partition found or selecetd

OK heb ik nu gestart.
Dat gaat idd wel even duren..
bedankt voor je snelle reactie's en hulp zover.

Als de deeper search klaar is dan hoor je gelijk van mij

na 1 uur is er reeds 12% voldaan. Dus dit kan wel tot vanavond gaan duren.

Andere PC had ik nog geprobeerd voor de deeper search, maar mocht niet baten..

Ik kan de bestanden echt niet verliezen!

Je kunt ook uit dat 3e scherm in reply 5 de L gebruiken om de backup te gebruiken, reboot en kijk of dat helpt.

Vreemde is dat hij ze wel ziet maar er niets mee kan, normaal zie je de gevonden partitie die je d.m.v. write weer kunt gebruiken.

Voor de zekerheid hun je ook bij mbr code de reserve terugzetten, kan geen kwaad maar of het helpt...

Zelf houd ik er niet van om aan een vernaggelde schijf, om welke reden dan ook vernaggeld, te gaan klungelen.
Je laat een programma problemen oplossen terwijl je niet weet wat het probleem is.
Mijn voorkeur geniet het om het programma GetDataBack NTFS te gebruiken.
Ik ga er van uit dat de schijf NTFS geformatteerd is.
Dit programma laat de schijf zoals hij is maar zoekt alles af en biedt de mogelijkheid om de gevonden bestanden te kopiëren naar een andere schijf.
Als je te weinig ruimte hebt zul je dus een extra schijf intern of extern moeten aanschaffen.
Als alles daar naar toe gekopieerd is kun je kijken of de data leesbaar is.
Is dat zo, en dat is heel vaak zo, dan kun je de vernaggelde schijf formatteren en heb je een reserveschijf. Dan kun je daar desnoods een 1:1 reserve kopie /backup van maken.
Succes ermee

Ff een update.
Na de deep search kwam er niet veel uit.

Nu bezig gegaan met getdataback en dat is de hele nacht bezig geweest. Nu is die bezig met indexeren en er is veel data gevonden... Nu wachten tot dit klaar is en kijken of ik de data weg kan pikken.

Net gelijk een nas besteld, dit gebeurd mij niet nogmaals.

Heren bedankt zover voor de hulp... Als het gelukt is post ik een bericht en als het niet gelukt is ook.

Hier nogmaals de laatste update..

Na dagen bitjes bekijken en initialiseren is het eindelijk gelukt met het GetDataBack programma.
Uiteindelijk moest ik weer opnieuw beginnen omdat er een licentie nodig was voor het benaderen van de data, wat weer dagen kosten.
Ik heb nu als via recovered data terug kunnen zetten op dezelfde externe hardeschijf.

Heb me lesje wel geleerd mbt veilig hardware verwijderen en heb het op een nas gezet.

Bedankt nogmaals voor de hulp. Ik ben geholpen!

Oeps,

Terug zetten op dezelfde schijf is niet zo verstandig. Het kan zijn dat dan data overscheven wordt omdat de Fat (file allocation File) niet meer is of niet meer klopt.
Dan is de data ovrschreven en echt weg.

Maar prima als het goed gegaan is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan