Externe harde schijf repareren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jiltdijk2

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2010
Berichten
12
Best forum,

De ingang van de stekker is uit mijn externe harde schijf(casing) gevallen. Is het reëel om deze terug te monteren en zo ja, hoe kan ik dat het beste doen?
Hopelijk geven de foto's genoeg informatie over de situatie.

Alvast dank voor jullie antwoorden!

Mvg,
Jilt

Printplaat.JPG
Onderdeel1.JPG
Onderdeel2.JPG
 
Ik zou een nieuwe behuizing kopen, deze zijn niet duur en je weet dat het weer normaal werkt.
 
Inderdaad is een nieuwe externe harde schijf behuizing kopen het makkelijkste. Nu zijn er mensen die hun hand er niet voor omdraaien om een usb-connector te solderen, maar dit vergt enige oefening en kunde, dus als je dat nog nooit gedaan hebt is dat geen optie.

Een usb2.0 behuizing koop je voor ongeveer 10 euro: http://tweakers.net/pricewatch/249392/konig-hdd-behuizing-25-inch-sata-usb-20.html
Maar ik kan me voorstellen dat je een usb3.0 aansluiting wel kan waarderen, dan zou dit een voorbeeldje kunnen zijn: http://tweakers.net/pricewatch/296066/ms-tech-lu-275s-(blauw).html
Bij deze behuizingen ben ik er overigens vanuit gegaan dat je een losse SATA 2.5" harde schijf uit de kapotte behuizing hebt gehaald.
 
Heb je geen garantie meer? Zelfs als je géén garantie meer hebt kun je nog om coulance vragen. Een duidelijker geval kan ik me niet voorstellen.
Heb je geen kennis die kan solderen. Dan is het een fluitje van een cent.
Ben trouwens verbaasd dat het ueberhaupt gewerkt heeft!
 
Hallo

De printplaat en de connector zijn beide niet beschadigd.

Iemand die een beetje ervaring heeft met dergelijke kleine componenten kan dit zeker voor u solderen.

Zal veel robuuster gesoldeerd zijn in vergelijking met het metselwerk die nu fabrieksmatig is gebeurt.

Een deftige lokale t.v. winkel met eigen hersteldienst zou dit moeten kunnen oplossen ... dit is nog geen 2 min. werk.

peter
 
Zou jij het doen voor 11.36 !? Heb ik liever een nieuwe......;)
 
Een deftige lokale t.v. winkel met eigen hersteldienst zou dit moeten kunnen oplossen ... dit is nog geen 2 min. werk.
en dan ben je misschien veel duurder uit dan een nieuwe, waarvan je weet dat deze goed werkt! ;)
 
Bedankt tot dusver!
Als het moet koop ik natuurlijk gewoon een nieuwe, maar ik was wel nieuwsgierig naar de repareerbaarheid van zoiets. Het solderen zelf durf ik wel aan, maar ik vraag me bijvoorbeeld af of de vier pootjes die je op mijn derde foto ziet ook stroom geleiden of puur voor de bevestiging zijn. En hoe gevoelig is de printplaat die je op mijn eerste foto ziet? Zijn die donkergroene lijnen, die ook vlak langs de aanhechtpunten op de printplaat lopen, erg kwetsbaar? Kunnen die tegen soldeer?
 
Die vier "pootjes" op de hoeken zijn inderdaad puur voor de bevestiging, die 5 pinnetjes dicht bij elkaar zijn voor het signaal. Die 5 pinnetjes moet je dus nauwkeurig solderen anders werkt de boel niet ;)

Die donkergroene lijnen zijn niet heel kwetsbaar tenzij je er met iets hards & scherps in gaat krassen. Dat zijn namelijk koperlijntjes die door het printplaatje heen lopen en deze zullen niet zo snel smelten (het groene zelf is plastic van de printplaat ter isolatie).
 
De moderne printplaten van epoxy hebben zogenaamde doorgemetaliseerde gaten. Die houden de sporen goed vast. Ook is het epoxy van de drager voldoende hittebestendig. Zou je dit met een enkelzijdige print van pertinax moeten doen, dan was het verhaal heel anders.
Je moet er eerst voor zorgen dat de gaatjes goed tinvrij zijn. Dat doe ik zelf met zogenaamde koperen zuiglitze. Die is echter vrij duur voor zo'n klein klusje. Het lukt ook wel door de print op zijn kop te houden, zodat de tin op je soldeerpunt loopt. Vraag toch ook wel weer wat handigheid. Als alle gaatjes goed vrij zijn, de connector terug plaatsen en even één verbinding provisorisch solderen. Dan zorgen dat je de connector goed kunt aandrukken en die ene verbinding goed nasolderen. Dan soldeer je op je gemak die andere verbindingen.
Solderen is niet moeilijk, maar je moet een paar dingen in de gaten houden: Voor een goede verbinding moet de tin goed gevloeid hebben tijdens het solderen. Gebruik daarom ook voldoende verse tin, want daarin zit een zg. harskern. Die helpt bij het hechten, maar haalt ook de spanning uit de tin. Daardoor vloeit hij beter. Het is een beetje ervarings- en gevoelskwestie wanneer dat het geval is. In elk geval gaat de tin blinken op het moment dat hij voldoende heet is.
Dan het afkoelen. De verbinding mag tijdens het afkoelen absoluut niet bewegen, anders krijg je een slechte verbinding. Als je de pinnen één voor één soldeert zoals ik eerder aangaf, zal dat vanzelf wel goed gaan. Zodra je ziet dat de tin dof wordt, is hij enkele seconden later voldoende afgekoeld.
 
Iedereen bedankt voor de uitleg! Ik ben er nog niet aan toegekomen, maar ga de reparatie zeker proberen.
Groet,
Jilt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan