Externe harde schijf snel moe...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Saskya

Gebruiker
Lid geworden
11 apr 2005
Hoi,

Misschien kan iemand een oorzaak bedenken voor het volgende probleem. Ik heb een externe harde schijf in zo'n USB case. De schijf is enkele weken oud en ik heb er een volledige backup van mijn bestanden op staan. Hij was reuze handig bij het overzetten van bestanden en programma's toen ik een nieuwe PC kocht.

Maar nu... ik zet hem aan en hij doet het, ik kan er op schrijven en lezen maar vaak hoor ik al na enkele minuten een tik en ineens kan ik er niks meer mee.... als ik 'm uit en weer aanzet krijg ik nog even de directorystructuur te zien maar ik kan geen bestanden openen, maar soms lukt het dan ineens weer wel. Ik snap het niet.

Enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? Ik heb 'm al in verschillende USB poorten geprobeerd. Toen hij het gisteren na een hele dag nog niet deed heb ik de case opengedaan en wat aan de kabeltjes gemorreld wat weer even leek te helpen (of was het toeval?) Daardoor dacht ik dat een van die kabels misschien was losgetrild omdat hij op de PC ligt, maar nu hij op de grond ligt merk ik geen groot verschil.

Dank bij voorbaat voor je reactie!

Je kan de harde schijf uit de case halen en rechtstreeks aansluiten in de computer. dan weet je in iedergeval of het aan de harde schijf ligt of aan de case.

monaco zei:
Je kan de harde schijf uit de case halen en rechtstreeks aansluiten in de computer. dan weet je in iedergeval of het aan de harde schijf ligt of aan de case.

euhm de case lijkt mij uitgesloten.
in die case zitten geen bewegende onderdelen alleen 1 of meerdere printplaatjes en wat kabeltjes+chipjes.
die tik komt hoogst waarschijnlijk van de kop van je HD.
Of in ieder geval van de hd zelf.

Tenzij de externe HD met case is gevallen en er iets los zit dat tikt in de case,
maar dan moet het toch bewegen en dat gaat niet vanuit zichzelf.
Dus het meest waarschijnlijke acht ik dat je HD het loodje begint te leggen.
Hoewel die nog maar een paar weken oud is kan er altijd een (fabrieks)fout in zitten.

Ik hoop dat je de data nog hebt ergens en probeer het dan op te lossen door:
een nieuwe hd in die case te bouwen en dan de data er weer op te zetten.
Als die HD nieuw gekocht is en nog maar enkele weken oud is zal ik naar de winkel terug gaan en onder de garantie om een nieuwe vragen.

Je hebt ook case's met een ventilator, dus bewegende delen kunnen er wel zijn.

Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik denk dat het het beste is om met bon en schijf en case terug te gaan naar de winkel... gelukkig staat er niks op dat ik ook niet nog ergens anders heb dus wat dat betreft is er geen ramp.

monaco zei:
Je hebt ook case's met een ventilator, dus bewegende delen kunnen er wel zijn.

mjah maar een ventilator die gaat hooguit zoemen of kabaal maken niet tikken.
het enige onderdeel van een externe hd dat een tik geluid kan maken is een hd of iets dat los zit en ergens tegen aan tikt.

maargoed als je toch niks geen belangrijke (unieke) data erop hebt staan.
En garantie hebt dan is inderdaad terug gaan naar de winkel de enige goede oplossing.
Zelf prutsen kan je garantie laten verlopen omdat zelf prutsen niet goedgekeurd wordt in de garantie voorwaarden :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan