Externe harde schijf stuk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Saskya

Gebruiker
Lid geworden
11 apr 2005
Hoi,

Ik heb een externe harde schijf (het is een gewone Maxtor IDE-schijf in een metalen 'doosje'). Ik had er al een week of wat wat opstartproblemen mee, dwz dat ik de usb-kabel er een paar keer in en uit moest doen voordat de pc 'm vond. Maar dit werkt niet meer. Als ik hem aanzet gaat het licht branden, ik hoor hem opstarten, er draait wat, klinkt allemaal best normaal. Ik steek de usb-kabel in de pc en ik zie een mededeling in mijn system tray (Windows Vista) dat de hardware-ID ontbreekt. Hij krijgt geen stationsletter, met 'nieuwe hardware' wordt hij niet gevonden en hij staat ook niet in apparaatbeheer (ook niet als ik 'alles weergeven' aanvink).

Ik heb mijn oude pc opengemaakt, de harde schijf uit het doosje gehaald en aan een IDE-kabel in de computer gehangen. De bios ziet wel dat er een Maxtor schijf is bijgekomen maar eenmaal in Windows wordt hij niet getoond in Schijfbeheer.

Wat kan het zijn, wat kan ik nog doen voordat ik vele honderden ga uitgeven bij een data recoveryclub?

Oja, mogelijk is het mijn eigen domme schuld. Ik heb een hele tijd niet geweten dat ik die usb-kabel niet zomaar uit de pc kon trekken terwijl alles nog aanstond.... pas na lange tijd las ik dat je altijd 'hardware veilig verwijderen' moet gebruiken. Doh :-(

Dank alvast voor enige tips...

Hoi,

Als je je harde schijf hebt overgeplaatst, zoals je aangeeft, dan mag het niet uitmaken of je 'hardware veilig verwijderen' al of niet hebt gebruikt.
Op zich kan dat geen oorzaak zijn voor een hardware-matig defect.
Mogelijk is toch die schijf naar z'n ......
Je zou nog kunnen proberen - indien mogelijk - om een andere schijf in je externe behuizing te plaatsen en kijken of dat goed werkt.
Zo ja, dan is de kans groot dan de oorspronkelijke schijf die er in zat naar de filistijnen is .....

Zoek eens op de site van de fabrikant naar een progje, om je schijf te herstellen indien mogelijk.
De meeste fabrikanten hebben dat. Heb je wel je serienummer van je schijf nodig.
Om je bestanden te redden (indien mogelijk) gebruik je Recuva of GetDataBack. Laatstgenoemde is beter, maar die moet ook betaald worden.
Met de shareware kun je zien wat er te redden valt, voordat je besluit tot aankoop.
Even googlen.

Ik heb 'm naar een data recovery bedrijfje gebracht en die hebben alle data kunnen redden, gelukkig zonder honderden euro's aan kosten. Dank voor jullie reacties.

@ Saskia; kan je me info geven over dat bedrijfje? Ik ben bang dat ik er één nodig heb die onder de EUR750 werkt...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan