Externe harde schijf uitschakelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

renevw2

Gebruiker
Lid geworden
19 okt 2007
Berichten
72
hallo, wanneer ik een externe harde schijf via de USB draad wil loskoppelen, moet ik dat doen via een procedure, dus niet de USBdraad zomaar lostrekken bij een werkende PC.
Nu heb ik een externe harde schijf met een aan/uit knop, kan ik deze, als hij aangesloten is via USB, zomaar uitzetten, of mag dat niet, kan ik dan problemen krijgen.

groeten René
 
De externe HD uitzetten heeft hetzelfde effect als de usb-stekker er uittrekken. Niet doen dus en gewoon de standaard procedure volgen.
 
:) Goede morgen renevw2 ...
Jouw externe harde schijf via USB kan je zonder zorgen en zomaar USB uit kast uitrekken (die ook nie altijd ! ) ALS je die strikt voor data gebruikt ...:) MAAR als je die wel ( of gemengd ook ) voor systeem programma's gebruikt en processen zijn actief die met kabel mag je dus nooit ( net zoals srpchulp zei ! ) zomaar doen maar eerst processen stoppen en nakijken of nog wat voor systeem van belang is, ..... nog nie actief is ...:D
 
Laatst bewerkt:
Geen zorgen, een USB-schijfstation (harde schijf, usb-stick etc) kan je zonder problemen "zomaar" uitschakelen en/of uit de USB-poort trekken, op voorwaarde dat het station op dat moment niet wordt gebruikt.
 
Probleem is echter dat je soms moeilijk kan achterhalen of ie niet nog net met een restje bitjes bezig is die nu net van groot belang zijn voor de indextabel.

Ik heb meerdere gevallen van volledig verlies van data van externe schijven meegemaakt als gevolg van het zo maar eruit trekken van de USB-kabel.
Mijn advies blijft dan ook: altijd de procedure volgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Inderdaad, pas dan heb je de zekerheid dat alle processen zijn beëindigd en et apparaat niet langer gebruyikt wordt.
Het is zo makkelijk, dat groene vinkje!
 
Ooops (schaamrood) ik trek ze wel altijd uit zonder na te denken, doe dit eigenlijk al jaren en nog nooit problemen gehad maar nu wil ik wel graag weten wat de procedure is..?.. alleen hardware veilig verwijderen, rechtermuisknop en dan de hd selecteren of moet ik nog ergens anders rekening mee houden?
 
Dan heeft u gewoon geluk gehad:)

De procedure is: met linkermuisknop op het "hardware veiligverwijderen"-knopje drukken, vervolgens met de linkermuisknop op het apparaat klikken dat ontkoppeld moet worden en dan wachten op het bericht dat ie veilig ontkoppeld kan worden. Dan kan de USB-stekker eruit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oke.. dank voor je reactie.. dit is dus wat ik eigenlijk al wist, alleen heb ik t in de loop der jaren verwaarloost en was vergeten dat t gebruikt diende te worden.. zal er in t vervolg op gaan letten:)
 
Mwa....toen iedereen nog met floppy's in de weer was, had ik al een van de allereerste USB sticks. Kostte destijds nog tussen de €1 en €2,- per MB (ja, MB, u leest het goed).
Ik trek die dingen er altijd zomaar uit, nog nooit problemen gehad. Is overigens niet anders dan het gebruik van een camera-geheugenkaartje. Heb je die ooit wel eens "veilig" verwijderd? Denk het niet...
 
Zo lang u alleen maar leest van een stick of kaart (en bij een camerakaart is dat bijna altijd lezen) is er niets aan de hand, maar op het moment dat er een schrijfactie op gedaan wordt moeten de indexen op die stick/kaart bijgewerkt worden. Als tijdens dat schrijven van die index de stick/kaart eruit trekt is ie bijna zeker naar de siliconenhemel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan