Externe hardeschijf opent niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Qwesty

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
31 okt 2013
Hallo allemaal,

Mijn externe hardeschrijf (Iomega, 1000gb) wilt niet meer openen.
Als ik hem aansluit duurt het langer dan gewoonlijk, maar wordt hij zichtbaar onder Deze computer (inclusief naam en grootte, windows vista & 7).
Als ik dubbelklik op de schijf lijkt hij hem te gaan openen (soms geeft hij zelf weer dat schijfcontrole nodig is).
Hierna, voordat de schijf daadwerkelijk open gaat of schijfcontrole werkt, loopt het vast.

De schijf is dan niet te openen (laadbalk blijft laden) en niet te ontkoppelen (schijf staat nog niet bij aangesloten apperatuur onder het "ontkoppel-icoontje".

Na blijvend proberen te openen op een pc en afsluiten geeft hij op die pc de foutmelding Cyclische RedundantieControle. Op een andere pc gebeurt dat nog niet, maar gewoon het bovenstaande verhaal van niet openen.

Ik wil graag bestanden van de externe schijf redden (kopieren naar andere schijf/pc).
Hoe dit aan te pakken / wie kan helpen?
Heb al een en ander gelezen (onder welke op de site), maar zie door de bomen (vele verschillende mogelijkheden en steeds net iets andere probleemkwesties) de juiste stap niet meer.

Alvast dank.

Bedankt voor je snelle reactie!
Ok�, zal hem vanavond aan mijn pc koppelen. Hopelijk gewoon door behuizing te openen, kabel uit de 2e schijf van pc te halen en die in de externe te steken, en dan pc aan te zetten.

Mogelijk kan ik dan de bestanden er direct af kopi�ren, en anders zal die software van de site hopelijk vanzelf spreken.
Daarna zal ik hier posten.

Vergeet ik iets bij deze te nemen stappen? Loop ik ergens een te groot risico om iets te verpesten?

Te hopen is dat het een gewone SATA aansluiting is en maar eerst eens kijken of de schijf dan wel herkent wordt, zo ja dan zijn er genoeg mogelijkheden om de schijf uit te lezen mocht dat niet willen.

Maare, risico's zijn er niet veel als je alles met beleid doet, wel is het zo dat je van je fouten het meeste leert.:)

Haha, probeer die fouten toch voor te zijn in dit geval.
Mooi, de kapotte externe schijf is na openmaken inderdaad een schijf zoals ieder ander.
Kon hem dan ook gewoon aan mijn pc hangen, in plaats van de 2e schrijf die er in zat.
Maar,,

Krijg de pc echter niet met de kapotte schijf erin opgestart. In het zwarte opstartscherm komt de melding:
"Notice - Drive 2: serial ARA, SATA 2. Hard drive SELF MONITORING SYSTEM has reported that a parameter has exeeded its normal operating range. Dell recommends that you back up your data regularly".

Als ik dan f1 continue, loopt hij vast bij het Windows logo. Als ik dan f2 in de Bios de schijf 'off' zet, loopt hij na saven en afsluiten van bios nog steeds vast bij het Windows logo (hij geeft nu dan niet nogmaals de bovenstaande Notice).
In een andere poort (die van de cd drive, drive 1) hetzelfde verhaal.

Zodra ik de schijf fysiek loskoppel, kan windows wel opstarten op enkel de schijf 0 (de kleine hoofdschijf met Windows).

Wat ook opvalt is dat zodra ik de orginele, goede 2e schijf er terug inzet, hij gewoon deze gewoon ziet en in werking is. Dit ondanks dat deze drive duidelijk 'off' staat in de Bios.

Enig idee wat een goede volgende stap kan zijn?

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie weer LP. Ik ga het dan via die Hirens boot cd proberen.

Denk wel dat ik hem vanuit de Bios via die schijf kan laten opstarten, vorige keer kon ik ook in de Bios komen.
Ik laat horen wat ik met Hirens boot van de HD kan controleren/openen/kopieren.

Als MET de HD erin hij helemaal niet opstart ....dan is de kans groot dat ie met Hirrens ook niet boot....

Andere poging, maar ook GEEN garantie op succes:
* laat hem in die Iomega doos zitten en start met Hirens op en dan pas de Iomega erin.
* idem, maar probeer eens een ander USB doosje
* idem, probeer een losse SATA-USB adapter..

Maar dat het bios hem niet accepteert vind ik een slecht teken...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan