Externe hardeschijf, wat voor één?

Status
Niet open voor verdere reacties.

FranckBlack

Gebruiker
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
151
Ik ben toe aan een nieuwe externe harde schijf om voornamelijk HD materiaal af te spelen via de pc op tv. Mijn vraag is nu of het ook uitmaakt hoeveel cache geheugen de externe harde schijf heeft? Heb er nu één met 16mb, maar zou een harde schijf met 8mb cache ook voldoende zijn? Of maakt het niet zoveel uit.
 
Heel simpel gezegd is het een soort voorraadhok voor je schijf. Als je dingen op een harde schijf zet, zal allereerst die cache volgeschreven worden, dan begint je harde schijf met het wegschrijven van die data (dus hij maakt de cache weer leeg). Omdat zo de cache tegelijk gevuld (vanuit de computer) en geleegd (door de schijf zélf) wordt, kun je veel "soepeler" je data kwijt, omdat het dan niet zo'n punt is als er eventjes géén data naar de harde schijf gaat. Hij kan dan nog even door met de data in de cache. Ook als je vaak héle kleine dingetjes op de schijf zet (en dat gebeurt eigenlijk het meest) dan kan hij er eerst een hoop van "verzamelen" en ze dan in één keer wegschrijven. Dat werkt efficiënter en sneller, omdat het cachegeheugen sneller is dan rechtstreeks op de schijf werken.

Ik zou zeggen "beslis zelf" ;)
 
Laatst bewerkt:
Dus de cache is er dus alleen voor om weg te schrijven? Om er vanaf te streamen maakt het dus niet uit?
 
Dus de cache is er dus alleen voor om weg te schrijven? Om er vanaf te streamen maakt het dus niet uit?

Ik heb het bovenstaande op een ander forum gevonden, ik neem aan dat het inderdaad alleen nut heeft voor het wegschrijven van data, en streaming is totaal iets anders.

Misschien dat iemand anders wat extra info kan geven, maar het lijkt er wel op in iedergeval.

Suc6 :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan