Externe hardeschijf wel in xp, niet in vista benaderbaar?

Status
Niet open voor verdere reacties.

reytan

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2008
Ik heb 2 laptops, 1 met xp pro, de ander met Vista Home premium, en een externe harde schijf van 150 gb, met ongeveer 100 gb bestanden.

Tot nog toe steeds met m'n xp laptop bestanden toegevoegd en bewerkt. Wilde nu met de Vista laptop ook wat bewerken op de externe harde schijf, maar krijg dan melding dat die eerst geformatteerd moet worden!

Bij computer/ schijfcontrole etc. staat dat de bestandsindeling RAW is.

Als ik hem weer aan de XP laptop hangt, zegt schijfcontrole echter dat bestandsindeling FAT32 is.

Wie kan mij helpen?

Probeer het volgende: Sluit de Vista pc af, sluit dan de externe harde schijf aan, start daarna pas de Vista pc op.

Kijk of je dan tenminste de externe harde schijf kunt zien.

Succes,

Tijs.

Tijs, bedankt voor je reactie.

Het probleem is niet, dat ik de externe HD op m'n laptop met Vista niet zie; hij staat gewoon in het rijtje C, D, etc. In dit geval is hij F. Maar, als ik hem wil openen, krijg ik de mededeling dat hij eerst geformateerd moet worden.

Toen ik bij systeen eigenschappen keek, staat daar C: NTFS, D:NTFS; F: RAW.

Bij naspeuringen op internet bleek dat RAW betekent dat er geen formattering heeft plaats gevonden.

Maar: indien ik de externe HD op m'n laptop met XP aansluit kan ik hem wel gewoon openen,
en bij controle van de systeem eigenschappen staat daar: C (interne harde schijf): FAT 32;
E (externe hd): FAT 32.

Dus de externe hd is WEL geformateerd!

Hoe zit dit nou?

Ik dacht dat Vista zowel kon werken met FAT32 als met NTFS?

Of is er iets anders aan de hand?

Er moet wat anders aan de hand zijn.

Doe even het volgende in Vista: [Windows-toets]r toetscombinatie -> diskmgmt.msc
Maak het scherm maximaal, en kijk hoe de externe schijf daar wordt aangegeven (in het onderste deelvak).

Maak daar even een schermafdruk van (zie mijn 'handtekening' hoe je dat kunt doen, waarbij je Start -> Uitvoeren vervangt door die [Windows-toets]r toetscombinatie), en post die even naar het forum.

Tijs.

Tijs

hier de schermafdruk...

Bijlagen

• schermafdruk.jpg
    schermafdruk.jpg
    86,3 KB · Weergaven: 84
Tijs,

sorry nog vergeten te melden dat ik op "F" met rechtermuisknop dacht dat ik moest kiezen voor"partitie als actief markeren" ; (het maakte trouwens geen verschil)

kan dit ook niet ongedaan maken?

Dave

en dan nog een opmerking:

heb op verschillende plekken gelezen dat het nogal kwaad kan als je de usb stekker van de externe hd eruit haalt voordat je in het systeem vaak op het groene pijltje klikt, en dan wacht op toestemming om echt te ontkoppelen.

Dit heb ik per ongeluk wel eens gehad, maar dan met het ontkoppelen van de xp laptop...
en die benadert de externe hd nog steeds!

Met de Vista laptop is dat uiteraard niet gebeurt, aangezien ik de externe hd niet kan benaderen...

Blijft een voor mij vaag verhaal. Misschien eens zoeken op google op: vista raw filesystem

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan