externe hd 35 ipv 500gb na crash....

Status
Niet open voor verdere reacties.

DutchDisturbed

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2004
Hello!
Ik heb een externe hd (Western digital essential) van 500 gb die soort van gecrasht is terwijl ik een windows reparatie uit moest voeren. stom genoeg het ding in de laptop laten zitten terwijl ik dit deed.
Heb de data gelukkig allemaal kunnen saven met getdataback, maar nu ik het ding wil formatteren is ie maximaal 35gb!
Heeft iemand enig idee hoe ik dit weer normaal krijg?? heb al een aantal freeware programma's gebruikt, maar tot dusver zonder succes.
thnx!

Het zouden denk ik2 dingen kunnen zijn.

1 Je formateerd als FAT, je zou NTFS moeten hebben.
2 Je windows is gecrashed? en je hebt XP eropnieuw opgezet?? Je dient dan Service Pack 2 te installeren om dit soort schijf grotes aan te kunnen.

XP maakt geen grotere partities in FAT32, waarom niet in NTFS?

Anders een gratis 3e party tool zoals Gparted of betaalde zoals Partition magic of Acronis Disk Director, Paragon heft er ook eentje.

hmm i see ik was nog niet duidelijk genoeg. had in ieder geval niet genoeg info gegeven...
ik heb geprobeerd de schijf in ntfs te formatteren en de herinstallatie van de laptop was niet eens 1 van mij. het was de laptop van iemand anders.
ik zelf heb vista, dus dat zou geen enkel probleem moeten geven. Zodra ik m trouwens in mijn vaste pc stak (ik woon inmiddels voor een half jaar in italie) was het ding ook niet groter dan 35gb.
ik had in ieder geval niet aan een partition magic gedacht (dom). komt ook omdat ik deze op floppy in Nederland heb en behalve dat ik daar dus niet bij kom kan ik die simpelweg niet in mn laptop steken...
zal dus effe die free tool proberen
thnx

ps nog even een vraagje: er is natuurlijk het verschil tussen bits en bytes. mijn vraag is dus even hoeveel gb is de 500gb op mijn laptop straks? rond de 460gb?
hoe bereken je dat precies of hoe kom je daar achter? ik wil nl zeker weten dat ik de volledige grootte nog kan benutten anders heb ik nog garantie!
thnx again :D

Laatst bewerkt:
Leesvoer over giga en gibi.

Overigens kloppen die waarden van de schijfgroote niet, dat varieerd van zo'n 5 - 10 % verschil in berekening, ook wordt vaak de slack vergeten, o.a. de niet gebruikte ruimte op de clusters, afhankelijk van de clustergroote.

Gparted wordt geleverd als een ISO die je als image dient te branden op een cd en ervan dient op te starten.

ja arelaxt. qua digitale ontwikkeling zitten ze hier nog in de steentijd geloof ik....
nergens een brandbaar cd'tje te bekennen!
heb windows schijfbeheer aan het werk gezet (werkte eerst niet)
, maar geloof dat dat 12 uur gaat duren....
Heb wel nog een versie van partition magic hier, maar vista is weer eens niet compatibel :S
wordt inmiddels gillend gek!
thnx iig!

Had je ook eerst (alle) partities verwijderd via Vista? en opnieuw een nieuwe aangemaakt?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan