Externe HD begint met herstarten na ong een minuut

Status
Niet open voor verdere reacties.

Saelath

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2007
Hallo allen,

Ik zie een aantal soortgelijke problemen op het forum maar nog niet echt een met precies hetzelfde als wat ik heb.

Ik heb een samsung HX-DUO20EC 2TB externe harde schijf.
De HD is nu ongeveer 2 maanden oud.
Tot vandaag werkte deze perfect.

Ik gebruik de HD om foto's op te slaan.
Vandaag koppelde ik de HD aan mn laptop om foto's over te zetten van laptop naar HD.
Na ongeveer 40 minuten stopte de overdracht met een error dat het bestand niet te kopieren viel omdat de HD niet meer bereikbaar was.

Ik merk nu het volgende: de HD start telkens opnieuw op.
Dwz: als je de HD aansluit herkend windows hem en normaal gesproken kan je de schijf benaderen. Nu start de HD, wordt herkend, slaat weer af, start weer op, wordt herkend etc etc.

Ik kan nu de HD aansluiten, ongeveer 30 sec - 1 minuut bestanden overzetten (ik ben nu alle bestanden aan het terug zetten op mn laptop), de HD werkt dan dus helemaal goed, maar dan begint dat herstarten weer.
Je hoort de HD starten en "tikken", maar hij start niet volledig.

Als ik de HD laat "afkoelen", kan ik hem daarna weer een minuut gebruiken en start alles opnieuw.

Op internet heb ik 3 mogelijke oorzaken gevonden:
1) verkeerde/kapotte voeding (= niet zo)
2) stervende HD (= mogelijk maar de HD is nieuw)
3) oververhitting

Kan iemand mij helpen?
Ik kan mn foto's niet missen. De HD was mn backup van alles.

Groeten,

Erik.

HD van 2 maanden oud?? Bestanden backuppen en terug naar de PC-boer!:mad:

Dat terug backuppen ben ik al mee bezig, maar mn HD was mn opslag speciaal voor foto's, een groot deel heb ik dus alleen daarop staan ivm ruimte gebrek.

Dat backuppen gaat ook tergend langzaam omdat de HD telkens herstart.
Misschien heeft iemand een idee hoe ik in 1x toch de HD kan backuppen (clonen??).

En ja ik ga zeker terug (MediaMarkt)

Nog ideeen?

Ps. Excuus aan frankwannet, ik zag na plaatsen pas dat ik in een oud topic zat, daarom ook dit nieuwe topic.

Laatst bewerkt:
Hallo,

ik zag toevallig een berichtje bij me oude topic staan.

Een vriend van mij heeft hem open gemaakt er kwam er achter dat de besturings plaat dwars door de midden was gebroken dit wil dus zeggen dat er teveel spanning op heeft gestaan (is dus een fabrieks fout) gelukkig was de schijf nog helemaal goed en heeft hij hem over gezet in een andere behuizing zodat ik al mijn foto's er af kon hallen.

samsung/media markt doen er voor de rest niks aan ze zeggen alleen maar moet je maar een back up van je externe hardeschijf hebben de meeste mensen gebruiken juist hun externe hardeschijf om er een backup op te zetten.

nja mij gebeurd het geen 2 de keer meer. want heb nu 2 externe hardeschijven van 2 tb en nog is 2 tb in me oude pc geporpt dus heb 3 keer een backup van alles.

ik hoop je zo misschien wat meer informatie te hebben gegeven mocht je nog wat willen vragen ofzo ik hoor het graag.

M.v.g Niels

p.s ik zou zo veel mogelijk dingen er proberen af tehallen als dis lukt bvb 20 fotos per keer dan weer even wachten en dan weer een paar

Laatst bewerkt:
Dank voor de reacties.

Ik ben ondertussen in het proces om mn schijf leeg te halen.
Ik kan gelukkig ongeveer 1-3Gig per keer eraf halen (duurt nog steeds vreselijk lang nu want ik heb bijna 200 Gig aan foto's staan), maar er komt schot in de zaak.

Ik merk dat als de schijf een tijd uit is geweest (bv de hele nacht) dat ik dan langer ermee aan de slag kan.
Tot het moment dat de schijf uitslaat (of eigenlijk gaat herstarten en dat blijft doen) kan ik foto's eraf halen.
Daarna lukt het meestal nog 2 of 3x met 15 minuten ertussen de schijf uit laten en daarna blijft de schijf continu herstarten en laat ik hem uit tot de volgende dag.

Ik heb contact gehad met samsung en zij geven aan dat "de schijf waarschijnlijk kapot is en in aanmerking komt tot reparatie/vervanging".
Dit betekent alleen dat ik op eigen kosten de schijf naar hen moet sturen en de gegevens verloren gaan.
Zij assisteren niet in het terug halen/backuppen van de gegevens en geven aan dat via hun dat wel mogelijk is bij bepaalde bedrijven waar zij overeenkomsten mee hebben (ook te lezen op hun site) en dat je dan toch wel een hele 10% korting krijgt! :rolleyes:

Volgens de garantie voorwaarden kan je ook terug naar je leverancier (in dit geval dus MM) dus als mn schijf weer leeg is (volgende week), zal ik dat ook eerst doen.
En anders stuur ik hem naar Samsung.

Het ligt bij mij echt aan de schijf denk ik en niet aan de stroomkabel, behuizing etc.

Het idee van geforceerd koelen spreekt me aan, maar doe ik maar niet, want dan moet de behuizing open en heb ik geen garantie meer, dus ook geen aanspraak op een nieuwe schijf.

Ik hoop maar dat ik alles snel eraf heb en dan ga ik voor een nieuwe.

Thanx voor het meedenken en nieuwe ideeen/opmerkingen zijn welkom!!

Ps. ik zal crystaldisk gebruiken en kijken wat het oplevert, mits mn schijf lang genoeg blijft draaien om het programma z'n ding te laten doen ;)

Laatst bewerkt:
Hallo

Het idee van geforceerd koelen spreekt me aan, maar doe ik maar niet, want dan moet de behuizing open en heb ik geen garantie meer, dus ook geen aanspraak op een nieuwe schijf.

De bedoeling is/was dat je de ganse casing (zonder te openen) voorziet van extra airflow.

Dit kan de interne temperatuur misschien net genoeg laten dalen om dan wel vlot de data te recupereren.

Peter

Hmm... de schijf begint nu echt kapot te zijn.
Ik kan met mazzel nu nog maar 3 minuten per keer ermee werken.
Als de schijf begint met het herstarten hoor ik hem ook "tikken".
Herkent iemand dat? Kan iemand vertellen wat dit is?
Ik probeer de komende dagen nog zoveel foto's te redden en dan gaat de schijf terug.

Nog ideeen iemand?

Ps. Het "geforceerd koelen" maakt geen verschil

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan