externe HD: Fat of ntfs?

• Onderwerp starter Onderwerp starter sfg
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

sfg

Gebruiker
Lid geworden
21 jun 2007
Beste mensen.
Ik heb onlangs een externe HD van 500GB gekocht.
Deze is van de fabiek uit Fat 32 geformateerd.
Is het verstandig deze ntfs te formateren, en te partitioneren?
Zo ja waarom?
m.v.g. sfg

Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb gisteren een 500gb WD harde schijf gekocht. zit nu ook te denken of ik ntfs wil of niet. de verkoper heeft me namelijk een beetje verward, hij had het erover dat het beter is om hem fat32 te laten. volgens hem zat er aan ntfs partities een maximum.

wat is nu het maximum dat ik een ntfs partitie kan maken?? als dit bijvoorbeeld 32 gb zou zijn zou ik 15 partities moeten maken! eigenlijk zou ik alleen ntfs willen hebben om eventueel grotere bestanden dan 4gb op te slaan in de toekomst. nu heb ik die nog niet. wil schijf voornamelijk gebruiken voor fotos, mp3, en misschien in de toekomst dus wat op schijf gezette dvd's.

wat is jullie advies, fat32 of ntfs??

Nfts/fat

Er is geen maximum op de partitiegrootte van NFTS media (behalve in het Multi Terabyte gebied, maar daar is FAT allang buiten adem).

Het grote voorddel van NFTS is een veel efficienter schijfgebruik. FAT verspilt namelijk zeer veel ruimte door een maximum aantal blocks.

Voorts heeft NFTS de neiging beter bestand te zijn tegen onverwachte storingen en onderbrekingen.

Ik zou dus aanraden op NFTS over te stappen, maar het formatteren kost wel tijd (een quick format werkt niet bij overgang).

Ik heb zelf verschillende 250 GB schijven onder NFTS (één partitie) in gebruik, zonder problemen.

Beste groet,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan