Externe HD: formatteren en backup-methode

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henry80

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2007
Ik heb een van Lacie “Little Disk Portable Hard Drive USB 2.0” met 320Gb aangeschaft.
(zoveel ruimte in zo'n klein kastje, past op handpalm...ongelooflijk)
Handleidingen doorgenomen.

De volgende zaken vraag ik me af:
*bestandssysteem kiezen
Het is ingesteld in bestandssyteem FAT-32. Mijn Pc is op NTFS ingesteld.
Volgens mij moet ik de Lacie formatteren in de instelling zoals mijn Pc heeft (in NTFS). Is dat juist?

*Backups maken
Lacie heeft een eigen backup-programma.
In mijn Pc heb ik ook Nero met BackItUp om backups te maken.
Wat is gebruikelijk om backups te maken? Gebruiken jullie die van de eigen externe harddisk of die in Pc zit (zoals Nero BackItUp of een andere backup-programma) ?

Mijn dank is groot.

Ik kan in ieder geval 1 van de 2 beantwoorden.

Het maakt niet uit waar je mee back-upt. Het kan allebei. Dat is ook slim, om op twee verschillende ''hhd's'' je back-up files te hebben staan.

En over dat ntfs .. reken er maar gewoon op dat fat ook kan, ook al ben ik daar niet zo zeker van.:rolleyes:

:thumb:

Het maakt niet uit waar je mee back-upt. Het kan allebei. Dat is ook slim, om op twee verschillende ''hhd's'' je back-up files te hebben staan.

En over dat ntfs .. reken er maar gewoon op dat fat ook kan, ook al ben ik daar niet zo zeker van.:rolleyes:

Fat gaat maar tot 2 of 4 gb

Fat gaat maar tot 2 of 4 gb

2 of 4.. wat is dat nou voor een antwoord? Zoek het dan eerst zelf even op voordat je met een reactie komt als je het niet weet.
Verder gaat het helemaal niet om FAT, maar om FAT-32, FAT-32 gaat tot 2 TerraByte, ruim voldoende dus voor deze schijf.
Als je de HD ook nog eens aan een wat oudere PC wilt gaan hangen is het handiger deze in FAT-32 te laten staan. NTFS biedt beveiliging op bestands-en folder(directory)-niveau. Doe je daar niets mee, dan gewoon lekker op FAT-32 laten. Elke moderne PC kan prima overweg met beide formaten, schijf is dus gewoon direct te gebruiken.

Laatst bewerkt:

Toen ik deze topic eerst had doorgenomen over externe harddisk-problemen kwam ik paar keer tegen dat de externe harddisk stuk was en info erin zoals familiefoto’s kwijt waren geraakt. Zoiets lijkt me rampzalig. Daarom hou ik altijd op een andere plaats (bv mijn Pc) een kopie van de info die ik naar externe harddisk overbreng.

2 of 4.. wat is dat nou voor een antwoord? Zoek het dan eerst zelf even op voordat je met een reactie komt als je het niet weet.
Verder gaat het helemaal niet om FAT, maar om FAT-32, FAT-32 gaat tot 2 TerraByte, ruim voldoende dus voor deze schijf.
Als je de HD ook nog eens aan een wat oudere PC wilt gaan hangen is het handiger deze in FAT-32 te laten staan. NTFS biedt beveiliging op bestands-en folder(directory)-niveau. Doe je daar niets mee, dan gewoon lekker op FAT-32 laten. Elke moderne PC kan prima overweg met beide formaten, schijf is dus gewoon direct te gebruiken.

In ieder geval maakt het dus niet uit of ik de externe harddisk in FAT-32 of NTFS heb. Of welke backup-programma ik gebruik.
Hartelijk dank voor jullie reacties.

Withaar, ik begrijp dit stuk niet:
“NTFS biedt beveiliging op bestands-en folder(directory)-niveau.’

Dit is wat Microsoft er zelf over zegt, Fat32 versus NTFS en NTFS

Kort door de bocht, NTFS is met name bedoeld voor zeer grote schijven die dan ook nog eens met name in server gebruikt worden of de bij de eerder gegeven link (NTFS) genoemde redenen.
Wat niet wil zeggen dat er iets op tegen is je huis tuin en keuken harde schijf in NTFS te formateren, maar het levert je op dit moment ook niet echt veel extra op zoals je kunt na lezen.
En mocht je de schijf eens mee willen nemen naar iemand met een 98 of Me Windows versie heb je een probleem, die kunnen dat formaat niet lezen, naar die kom je steeds minder vaak tegen.
Maar dat is wel een van de redenen dat externe harde schijven over het algemeen nog steeds in Fat32 voorgeformateerd verkocht worden en niet in NTFS formaat.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan