Externe HD partioneren en "oude schijven back-uppen

Status
Niet open voor verdere reacties.

brigje

Gebruiker
Lid geworden
31 dec 2002
Hoi,

onlangs heb ik een externe harde schijf gekocht om de gegevens van mijn interne schijven te back-uppen en tevens wat extra opslagruimte te krijgen.

In mijn PC zitten twee harde schijven met elk een aantal partities. Het totaal aan opslagcappaciteit op beide schijven is ongeveer 200 GiB hiervan is ongeveer 120 GiB in gebruik. De externe schijf heeft een cappaciteit van ± 300 GiB.

Op de externe schijf wil ik ± 150 GiB reserveren voor back-ups. De overige 150 GiB's wil ik vrij ter beschikking hebben.

Vraag1: Hoe kan ik mijn externe harde schijf partioneren? (Gparted werkt niet)

Vraag2: op welke manier kan ik het best back-ups maken van alle verschillende partites?

Ik hoor het graag

Brigje

Vraag 1, waarom werkt Gparted niet? werkt hier prima, ook met externe schijven.
Vraag 2, Dat kan met het Backup programma van Windows zelf, je kunt ook gewoon de mappen kopieëren of Karen's Replicator gebruiken.

Hoi,

Karens Replicator lijkt mij wel een leuk tooltjes dus bedankt. (Heb het nog niet geprobeerd, maar de opties zien er goed uit)

Gparted heb ik gestart vanaf de ubunto live cd. Op het bureaublad van ubuntu wordt de externe harde schijf appart weergegeven met een bepaald? rood icoontje. Als ik vervolgens Gparted start, kan ik wel mijn interne harde schijven zien, maar niet de externe. In de Linux-omgeving worden deze weergegeven als dev met daaronder een aantal sub dev's. Als ik echter het aantal GiB + MiB optel kom ik niet verder dan het totaal van mijn interne schijven!

Ter info: op de externe schijf staat ongeveer 50 GiB aan data, dus een "telfoutje" kan het niet zijn?

De data op mijn externe harde schijf mag verwijderd worden. Dus als er een tip is om deze op een andere manier te partioneren, vind ik dat ook prima.

Indien je windows gebruikt, doe het met schijfbeheer.

Overigens "ziet" Gparted gewoon ook externe schijven, indien in Ubuntu "gemount", maar vanaf mijn Gparted CD, geen probleem.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan