externe HD stuk na val

Status
Niet open voor verdere reacties.

jonasstouten

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2008
ik heb er enige dingen over gelezen en ik werd er niet vrolijk van:S
mijn externe HD is gevallen terwijl hij draaide. ik kon (de kabels waren nog aangesloten) toen nog wel data zien. de schijf draait raar alsof de schijf zelf dmv de middelpunt vliedende kracht " wegdraait" voelt raar aan in de hand...
vervolgens maakt de schijf nu ook een tikkend en piepend (systeem achtig piepje) geluid...
ik heb nog niet geprobeerd of de schijf nu nog te lezen is aangezien de geluiden me zorgen baren.
las dat er nog enkele dingen te proberen zijn, ik denk dat het niet aan de aansluiting of voeding ligt, wat moet ik doen?!
alvast dank!

tis overigens een iomega van 1 TB met voeding dus

Dat klinkt als een ongelukkige val.
Zelf zou ik kijken wat er nog te redden valt met Spinrite 6.
Met de schroevendraaier aan de gang gaan geef ik zelf weinig kans.

Tip: niet mee gooien.

Afgaande op het verhaal... dat klinkt niet best. En het is niet puur back-up? Het is altijd verstandig om data die op dergelijke schijven staat dubbel te bewaren. die externe schijven zijn natuurlijk handig, maar ook kwetsbaar. Ze kunnen in de regel wat gemakkelijker stuk (doordat je kunnen vallen, inderdaad...) maar je raakt ze potentieel ook gemakkelijker kwijt. Hetzij per ongeluk, hetzij door diefstal. Goede les voor de volgende keer.

Maar goed... ik zou eerst eens proberen of je ding uberhaupt nog leesbaar is. Kijk... hij is kapot, dat is duidelijk, maar misschien is er nog wat te redden. Daarvoor zal je hem hoe dan ook moeten aanzetten en benaderen. Misschien is alleen de voeding of de fan (als die erin zit) beschadigd. Hoewel.... een werkende schijf die gevallen is...:shocked: Openschroeven kan altijd nog, hoewel de kans dat je daar iets mee oplost ook klein is.

Zou proberen de schijf uit de behuizing te halen en rechtstreeks op het moederbord aan te sluiten. De benader kans is toch iets groter dan via extern. Indien je deze kunt benaderen, zo snel mogelijk de data back-uppen.

dank voor de snelle reacties, ik heb hem uit de behuizing gehaald en als ik het printplaatje losschroef moet ie gewoon op het moederbord kunnen worden aangesloten meen ik.
ik vroeg me nog wel even af waar dat piepen vandaan komt, het is niet dat er iets aanloopt maar meer een systeempiepje ofzo..
en ik weet wel dat de schijf van zeer kleine hoogte is gevallen, snap dat het niet goed is voor een schijf, maar moeten ze niet iets meer ******proof zijn?
ik heb iig een lesje geleerd, al mijn foto's staan erop. er kan natuurlijk altijd wat mee gebeuren ja, zeker met een externe. zal voortaan mn erg waardevolle bestanden op twee plaatsen bewaren...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan