(externe) HD usb2.0 probleem

• Onderwerp starter Onderwerp starter mnsk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

mnsk

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 dec 2006
Nu ben ik geen computer wizard dus hoop dat dit niet al te dom over komt :o

Anyway, ik heb een 250Gb Western Digital schijf in een externe behuizing dat via een usb kabeltje gekoppeld is aan mijn computer.

Toen ik het pas had gekocht werkte alles prima en zonder problemen maar na een tijdje begon mijn externe schijf vast te lopen en mijn hele PC te freezen waardoor ik op de reset knop van de computer moest pushen. Via Windows Veilige Modus werkte het wel goed. Maar om nou constant in veilige modus te werken, nee dank je.

Nu had ik laatst geformateerd en het werkte prima, TOT ik mijn USB 2.0 drivers (die op mijn mobo CD staan) had geinstalleerd, toen begon het weer te flippen en te freezen. Uiteindelijk heb ik mijn computer maar WEER geformatteerd.

Ik heb nu geen USB 2.0 drivers geinstalleerd en de schijf werkt nu dus via 1.1. Werkt prima maar mis ik toch die USB 2.0 functie, alles gaat nu zo traag niet te verdragen :(

Dat het mis gaat wanneer ik de USB 2.0 drivers installeer staat nu wel vast geloof ik, maar wat kan ik er aan doen? En waarom crashde mijn schijf niet in veilige modus voordat ik had geformateerd?

Hoop dat iemand een oplossing weet zonder dat ding in mijn PC kast te stoppen o.i.d, ben nl. niet al te technisch :p

Note: Mijn mp3 speler die ook via usb werkt werkte wel prima :rolleyes:

Welkom op Helpmij. :)

Heb je XP met service pack 2? Deze ondersteund namelijk de usb 2.0

Verplaatst naar de sectie ---> Verwisselbare opslagmedia overigens.

Hoi, geen één vraag is dom.

Je zou eens kunnen proberen om de nieuwste USB drivers te downloaden bij de fabrikant van je mobo en eens in hun faq kunnen kijken of daar iets staat over dit probleem.

Omdat het in veilige modus wel goed werkt zou je toch gaan denken aan een driverprobleem.

Bedankt voor de snelle replies, en de move sry daarvoor,

Op 't moment heb ik geen SP2, maar voordat ik formateerde had ik ze uiteraard wel en toen crashde dat ding dus constant in normale modus, niet in veilige.

En de laatste keer dat ik bij m'n mobo site keek naar updates e.d kon ik niks vinden, misschien dat ik te onhandig ben :confused:... Denk je echt dat 't daar aan zou kunnen liggen? Want als 't in veilige modus wel werkt zou je denken dat er idd iets mis mee is ofzo.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

edit: Heb uit verveling SP2 maar weer geinstalleerd en heb nog wat VIA USB 2.0 drivers gevonden die ik dan maar meteen heb geinstalleerd. Volgens apparaatbeheer heb ik nu dan ook een 'Enhanced host-controller', wat ik voor de installatie niet had (erg vaag). Nadat ik dit alles geinstalleerd had en ik wou kijken of het nu wel goed werkte (d.m.v film kopieeren) kreeg ik de volgende error rechts onderin mijn scherm "De gegevens zijn verloren gegaan. Deze fout kan zijn veroorzaakt door een fout in de computerhardware of netwerkverbinding. Probeer het bestand ergens anders op te slaan."

Heb het daarna opnieuw gekoppeld (los en dan weer aan) hopend dat het dan wel normaal zou werken maar toen zei windows dat ik mijn apparaat aan een langzame poort had gekoppeld, ook al beweerd apparaatbeheer dat ik een Enhanced host-controller heb. De bestanden werken nu weer wel oke, maar dus via 1.1 en dus (erg) traag.

Word hier nu een beetje gek van :(

Laatst bewerkt:
Heb uit verveling SP2 maar weer geinstalleerd en heb nog wat VIA USB 2.0 drivers gevonden die ik dan maar meteen heb geinstalleerd.
Probeer het eens zonder die VIA drivers, er is een grote kans dat met SP 2 van Windows de usb 2 ook goed werken. Enhanced host controllers staat voor usb 2.0, dus dat zit wel goed.
De Via drivers kunt je weer deïnstalleren van Start --> Configuratiescherm --> Software.
Heb je ook een andere usb poort geprobeert? Het kan zijn dat er op je pc 1.0 poorten en 2.0 poorten zitten.

Probeer het eens zonder die VIA drivers, er is een grote kans dat met SP 2 van Windows de usb 2 ook goed werken. Enhanced host controllers staat voor usb 2.0, dus dat zit wel goed.
De Via drivers kunt je weer deïnstalleren van Start --> Configuratiescherm --> Software.
Heb je ook een andere usb poort geprobeert? Het kan zijn dat er op je pc 1.0 poorten en 2.0 poorten zitten.

"USB Enhanced host-controller" kwam pas in mijn apparaatbeheer nadat ik die via drivers installeerde, dus als ik ze zou deinstalleren verdwijnt dat ook lijkt mij?

Ja ik heb de poorten geprobeerd om te wisselen en heb daardoor de 2.0 poort gevonden, maar het crashen via 2.0 is weer begonnen. Ik had een 700mb file gekopieerd van me externe naar me interne schijf zonder problemen, maar toen ik een 2GB file wou kopieeren begon mijn PC halverwege de transfer automatisch te rebooten.

Na de automatische reboot zette ik mijn schijf weer aan om te zien of ik wel andere bestanden kon kopieeren (kleinere) maar nu is mijn hele 'Deze Computer' bevroren als ik de E:\ schijf open. Kan alleen nog het internet gebruiken :rolleyes:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

update: Ik heb automatisch opnieuw starten uitgezet en wanneer ik een bestand van me externe naar me interne schijf wil kopieeren merk ik dat 'iets' erg veel cpu % gebruikt. Na 3 seconden is dat al 54% en krijg ik zo'n blauwe scherm (BSOD noemen ze dat toch?). Ik heb niet genoeg tijd om te zien wat het is, maar ik vermoed dat het explorer.exe is.

De eerste keer kreeg ik een error als volgt: Er is een probleem gevonden. Windows is afgesloten om schade te voorkomen CODE_USB_DRIVER

Wat er voor de CODE komt kan ik niet zien vanwege de irritante width dat ingesteld is...

De tweede keer was het iets anders: VER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Ook waren er heel veel "STOP: 0x00000<blablablabla>" te zien, ik weet niet of dat ook van belang is...

update 2: Heb even lang zitten zoeken en vond wat dingen op andere fora over eventueel RAM problemen, heb memtest 1 pass laten doen (zonder errors overigens) en gestopt omdat het me een beetje te lang duurde :P Zal het deze nacht aanlaten en een completere scan maken.

update 3: Heb gemerkt dat wanneer ik een actie uitvoer op E:\ schijf (mijn externe schijf dus) de CPU usage van explorer.exe ERG omhoog schiet. Het openen van een map op mijn externe schijf alleen al schiet omhoog naar 30%. Geen wonder dat mijn PC compleet opnieuw start als ik een bestandje wil kopieeren.

Iemand enig idee waardoor dit zou kunnen komen?

Laatst bewerkt:
Ik had daar idd ook al gekeken, heel veel 'relevante' dingen gevonden daar, maar er was altijd wel iets. Zo nu bijv; ik XP en daar staat 2000.

En als het niks zou uitmaken dan zouden ze toch niet constant '2000' bij vermelden lijkt mij?

Ik heb een Jetway moederbord.
Manufacturer: VIA Technologies
Model: P4X266E-8235

Overigens heb ik even op Driveragent.com gekeken en daaruit bleek dat mijn drivers van
IDE ATA/ATAPI controllers
VIA Bus Master IDE Controller

niet up-to-date is. Heb alleen geen idee wat dat is/doet en of dat belangrijk is.

Bedankt voor de reacties tot zover :)

Laatst bewerkt:
Foutcodes zijn altijd moeilijk te oncijferen, ik zou inderdaad gaan voor een driver update, alleen kom ik nergens jou moederbordtype tegen.
Weet je zeker dat het de P4X266E is?

Foutcodes zijn altijd moeilijk te oncijferen, ik zou inderdaad gaan voor een driver update, alleen kom ik nergens jou moederbordtype tegen.
Weet je zeker dat het de P4X266E is?

Tjah volgens SiSoft Sandra heb ik model nummer P4X266E-8235 en Chipset VIA P4X266/A.

En ja, ik heb dus geen idee wat een IDE ATA RAID Controller dinges is. Geen idee hoe ik dan zoiets update :o

Ik dacht dat je dan je chipset of usb driver zou moeten updaten naar de laatste versie, indien deze er is, alleen kan ik nergens je type vinden op de site van Jetway.

Misschien herkend Everest je hardware beter?

Laatst bewerkt:
Ik dacht dat je dan je chipset of usb driver zou moeten updaten naar de laatste versie, indien deze er is, alleen kan ik nergens je type vinden op de site van Jetway.

Misschien herkend Everest je hardware beter?

Moederbord ID: 06/27/2003-P4X266E-8235-6A6LWJ19C-00
Moederbordnaam: Jetway P4XFCU

Misschien het tweede dan hehe, mooi progje :p

Heb even mijn mobo doos erbij gehaald en er staat toch echt P4X266E series op en Name P4XFCU

Laatst bewerkt:
Okay, gevonden. :)
Zo te zien staan hier je drivers alleen zijn het nog steeds oude, ik vraag mij dan ook af of dit zal helpen.
Het zou dan om de: via_4in1_507.zip (01/19/06) 7.2M Chipset If you had install VIA driver Rev 4.12 or earlier please uninstall that first then install the new driver. New Rev5.07 en de via_usb2.zip (08/26/03) 10M USB2.0 VIA USB 2.0 Driver Version:256 gaan.
Mocht het nog niet lukken probeer dan de laatse Via chipsetdriver voor jouw type te installeren, die is hier te vinden (naar beneden scrollen en ga voor de laatste, Retro chipset VIA 4in1 drivers).
Deïnstalleer eerst wel je oude drivers, te vinden onder Start --> Configuratiescherm --> Sofware.
Het gaat om Via 4in1 chipset drivers.

Okay, gevonden. :)
Zo te zien staan hier je drivers alleen zijn het nog steeds oude, ik vraag mij dan ook af of dit zal helpen.
Het zou dan om de: via_4in1_507.zip (01/19/06) 7.2M Chipset If you had install VIA driver Rev 4.12 or earlier please uninstall that first then install the new driver. New Rev5.07 en de via_usb2.zip (08/26/03) 10M USB2.0 VIA USB 2.0 Driver Version:256 gaan.
Mocht het nog niet lukken probeer dan de laatse Via chipsetdriver voor jouw type te installeren, die is hier te vinden (naar beneden scrollen en ga voor de laatste, Retro chipset VIA 4in1 drivers).
Deïnstalleer eerst wel je oude drivers, te vinden onder Start --> Configuratiescherm --> Sofware.
Het gaat om Via 4in1 chipset drivers.

Bedankt voor het zoeken, maakte alles wat makkelijker voor mij ook :)

Bij de eerste 4in1 drivers krijg ik nog steeds zo'n blauwe BSOD error tijdens het kopieeren van files. Bij de 2e (Retro dus) blijft mijn complete PC hangen. Het enige wat dan nog werkt is mijn muis, dus moet ik op de boot knop drukken :(

Overigens na de 2e freeze (wou zeker zijn dat het constant mijn pc freezed) heeft het al mijn Firefox favorieten e.d verwijderd, geen idee waarom :rolleyes:

De error bij de eerste drivers was als volgt;
VER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

usbehci.sys - adress F7B417A4 base at F7B3E000, Datestamp 41107162

De 2e keer met de eerste set drivers kreeg ik weer zo'n BSOD maar veranderde de adress in F7B497A4.

Zal zelf ook even googlen naar die file usbehci.sys. Vraag me af wat het is...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan