Externe HD via IEE1394 Firewire of USB 1.1 of 2.0

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yari02

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
26 jun 2002
Ik wil een externe HD op mijn systeem aansluiten,
AMD Athlon 1600 +; draaiend onder Windows XP.
Ik heb USB 1.1 en een IEE1394 Firewire kaart.
Is dit voldoende om een externe HD aan te sluiten ?
1. Hoe zit het met de snelheid van de datatransfer; ik wil de HD koppelen aan de Firewirekaart. Welke snelheid heb je dan in vergelijking met USB ?
Of zijn juist USB 1.1 en Firewire beide nodig om datatransfer met een externe HD mogelijk te maken.
2. Als de combinatie van Firewire met USB geldt, werkt de datatransfer - neem ik aan - sneller als USB 2.0 in het systeem wordt geinstalleerd.

Vuurdraad en harddisk.

je hebt een firewire pci kaart neem ik voor het gemak even aan.

Dat is voldoende om een externe (firewire) harddisk aan te sluiten.

Je zal de bandbreedte moeten delen met de rest van je pci kaartjes maar in principe is het goed mogelijk.

Indien je een Externe USB 2 harddisk op een USB 1.1 controller aansluit dan zal het ook lukken maar echter een stuk trager :) (lees veeeeel trager)

Mvg.

Je zal de bandbreedte moeten delen met de rest van je pci kaartjes maar in principe is het goed mogelijk.

Heeft dit enige konsekwenties ofwel nadelen; en zo ja, voor wat ?

En verder, stel ik implementeer USB 2.0 op mijn PC. Geeft dat een snellere/betere performance met een externe HD in vergelijking met de combinatie Firewire-externe HD ?

Externe harde schijven.

Het maakt weinig uit of je nu een Firewire kaart of een USB2 kaart in een pci slot prikt.

Beiden zullen hoofdzakelijk gebruik maken van je southbridge (lees de onderste moederbordchip)

De bandbreedte van de PCI controller is 133 MB/s dus of je nu een USB 2 of een Firewire pci kaart gebruikt, beiden zullen het moeten doen met de bandbreedte die je nu eenmaal hebt indien je een pci kaart gebruikt.

Het snelheidsverschil is marginaal.

Er zijn voor en nadelen te noemen voor USB2 en firewire maar uiteindelijk maakt het weinig uit in dit geval.

Mvg.

Laatst bewerkt:
Oke, bedankt voor de info. Mijn keus is in feite gemaakt, want ik beschik al over een firewirekaart.

Heb je nog een goede suggestie voor een externe HD voor koppeling aan de firewire. Is de grootte nog gelimiteerd, of niet. B.v. 120 of 160 Gb.

Ter info : Ik heb intern 2 X 40 Gb van Maxtor 7200 Rpm, gekoppeld aan een RAID-controller. Werkt allemaal feilloos.

Externe hardisk

Heb je nog een goede suggestie voor een externe HD voor koppeling aan de firewire. Is de grootte nog gelimiteerd, of niet. B.v. 120 of 160 Gb.

De omvang van de (externe) schijf wordt gelimiteerd door de chipset en Bios versie op je moederbord.

Ik heb geen enkel idee van het merk en/of type van je moederbord. (behalve dan dat om een K7 moederbord gaat)

Ik kan dus slechts volstaan met enkele richtlijnen.

Indien je een recent moederbord hebt met een up to date bios dan zul je geen problemen ondervinden mbt. het aantal gigabyte's

Oudere moederborden kunnen met nieuwe en/of grote schijven vaak heel goed overweg indien indien ze van een nieuw Bios voorzien zijn.

Ik verwijs je daarom naar de website van de fabrikant van je moederbord of er een er limiet geldt voor de omvang van de harde schijven die je moederbord aankan.

Mvg.

Laatst bewerkt:
Zeer bedankt voor de duidelijke info !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan