Externe HD vraagt naar IDE-USB Bridge

• Onderwerp starter Onderwerp starter peer
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

peer

Helpmij.nl boekhouder
Lid geworden
18 jul 2002
Dit gebeurde op een computer (XP-home) waar de schijf al jaren op is aangesloten. IN system > hardware stond die IDE-USB Bridge vermeld als een probleem. Op een andere computer aangesloten (XP prof.) en daar dan hetzelfde probleem. De meegeleverde drivers van de HD zijn voor W98 en een installatie op XP werkt dan ook niet. (wat vlgs mij ook logisch is want in XP werd de schijf bij inpluggen op een usb aansluiting altijd meteen herkend).
Ik denk dat de HD dus kapot is, althans dat die "bridge" niet meer wordt herkend. Zijn er nog dingen die ik zou kunnen proberen om het weer werkend te krijgen? Of is het mogelijk om de schijf uit de behuizing te slopen en dan rechtstreeks (als slave?) in de computer te zetten? Kortom, het zou mooi zijn om de data op de schijf nog te redden.

Bij bijna alle externe HD's kan dat inderdaad: open maken en daar de HD uithalen. Daar zit dan een gewone HD in met een Pata of Sata aansluiting die zo ingeplugd kan worden op de kabel in een PC. Dat moet dan natuurlijk wel een PC-kast zijn en geen laptop.
Als u de PC niet open wilt maken of het betreft een laptop dan zijn er in elke PC-winkel voor zo'n pakweg € 15,00 - € 20,00 losse USB-PATA of SATA adapters te koop waar zo'n schijf in geplugd kan worden.

Wel zou ik eerst eens op iemand anders zijn PC proberen of die externe HD het daar ook niet doet om er zeker van te zijn dat het daar aan ligt.

Had dus al geprobeerd op een andere computer zoals in TS gemeld.
Ik weet niet of deze aanvulling verder relevant is:
Wanneer ik de schijf aanzet dan melding nieuwe hardware gevonden en komt er een wizard op om de noodzakelijke software te installeren etc. en in systeem>hardware>apparaatbeheer de foutmelding over die ide-usb2.0 bridge. Bij uitzetten verdwijnt de melding. In eerste instantie dacht ik dus dat er een bestandje in het windows-system was verdwenen, maar dat denk ik bij nader inzien dus niet omdat bij aansluiting op een andere computer dezelfde melding verschijnt.

Ja, dat wijst er toch wel op dat er iets mis is met de in de externe HD ingebouwde controller.

Die controller; is dat een onderdeel van de behuizing waar de disk inzit (denk het wel) of zit het in de disk zelf? De disk heb ik inmiddels uit de behuizing gehaald en die wil ik even aan mijn desktop hangen ter controle. Zoiets nog nooit gedaan... maar toch maar eens proberen. Dan denk ik dat ik de disk op slave moet zetten...

Het is kennelijk een wat oudere externe HD, dus zal de HD die erin zit wel een PATA-aansluiting hebben. Als die HD dan aan een pata-kabel aangesloten wordt en het is de enige aan deze kabel (normaal gesproken kunnen er twee PATA schijven aangesloten worden op 1 pata-kabel) dan moet ie op master gezet worden (met de dip-stekkertjes op de HD). is ie de tweede HD dan moet ie als slave gezet worden.
Bijgaand nog even een schetsje voor een PATA-aansluiting voor alle zekerheid.Master-slave-aansluiting.JPG

Het is inderdaad een PATA aansluiting en er zit al een harddisk in de computer. Heb de externe schijf inmiddels uit de behuizing gehaald en op "slave" gezet. Snap overigens niet zoveel van het bijgevoegde plaatje, maar zal zo meteen eens de computer openmaken en dan eens kijken in hoeverre een en ander zich vanzelf wijst... Overigens nogmaals getest om zeker te weten dat het geen intern computer-probleem is door een usb-stick aan te sluiten. Die wordt dan meteen herkend en krijgt netjes een drive-letter

Inmiddels het probleem opgelost. Disk uit behuizing gesloopt en direct aangesloten op desktop. Alles werkte dus het lag niet aan de schijf zelf. Toen de stoute schoenen aangetrokken en de schijf ingebouwd in desktop. PATA-kabel zat op CD-writer. Daar losgehaald en harddisk ingebouwd. Aangesloten als master op de losgehaalde kabel en de tweede aansluiting van de kabel gebruikt om cd-writer weer aan te sluiten. (cd-writer op "slave" gezet). Uiteraard ook de stekkertjes voor de voeding weer op de cd-writer en een op de disk.
Niets werkte meer... Uiteindelijk naar de computerzaak om de hoek. Bleek dat de voeding het begeven had en na plaatsen nieuwe voeding loopt alles weer. Was uiterst voorzichtig te werk gegaan en bij mijn weten niets kapot getrokken en ook overal de stekkertjes die ik had losgehaald precies zo weer teruggestoken. Alleen een vrije stekker gebruikt voor de disk om die van stroom te voorzien. Toeval?????? of heb ik een cruciale voorzorgsmaatregel over het hoofd gezien?

Puur toeval lijkt mij.
Maar fijn dat het probleem is opgelost.

In ieder geval bedankt voor het meedenken. Ik sluit de vraag.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan