Externe HD wordt gevonden, maar kan niet kopiëren

Status
Niet open voor verdere reacties.

mater47

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2011
Hallo,

Ik heb hier een "defecte" externe HD liggen. Hoewel defect, als ik de HD aansluit aan mijn laptop (HP met Windows XP), kan deze de schijf lezen. Als ik echter iets wil kopiëren van de schijf, of op de schijf iets wil zetten, lukt dit niet. Ik krijg steeds de melding dat er een fout in het I/O apparaat is. Ook krijg ik steeds de melding dat hij de gegevens niet op de schijf kan opslaan en dat ik ze op een andere locatie moet opslaan. Nu heb ik nog een tweede PC met Windows 7, deze kan de schijf helemaal niet lezen. Als ik hem inplug (USB), hij verschijnt niet in Deze Computer. Mijn Mac kan de schijf al evenmin vinden. Raar dat alleen de HP-laptop de schijf kan vinden.

Ik heb de schijf reeds uit zijn behuizing gehaald en in een andere behuizing gestoken zonder resultaat. Ook heb ik hem aan een IDE/SATA to USB adapter gekoppeld, alsook zonder resultaat. De HP-laptop is de enige die hem vindt, maar ik kan er niets mee doen.

De schijf zelf doet bij het opstarten bij mijn weten normaal. Ik hoor hem opstarten en daarna draait hij vlot en stil zonder enige eigenaardige geluiden. Soms durft het wel eens zijn dat hij in het begin niet gestart geraakt en dan hoor je een soort "gekras". Ik hoop niets ernstigs.

Nu heb ik al op het internet gezien dat er software bestaat voor het recupereren van data op defecte schijven. Sommige gratis, andere weer betalend. Heb via via een programmaatje kunnen krijgen genaamd Power Data Recovery. Aangezien de HP-laptop de enige is die de schijf kan vinden heb ik het programmaatje daarop geïnstalleerd. Helaas, wanneer ik naar verloren data op de schijf zoek loopt het programma vast.

Dus nu mijn vraag: of er iemand anders nog een manier vindt om de data op die schijf te recupereren ?? Het gaat om zo'n 200 Gigabytes. Of is de schijf voor de vuilbak en ben ik de data definitief kwijt ?? Bestaat er nog andere goede software die ik kan proberen (liefst niet te duur en die werken) ?

De gegevens van mijn laptop:
HP met Windows XP, 60Gb HD, 1,5Ghz Processor, 1,5Gb geheugen.

De gegevens van mijn PC:
Medion met Windows 7, 500Gb HD, Intel Core 2 Quad CPU Q6600 @ 2,40Ghz (4CPUs), 3Gb Geheugen

De gegevens van mijn Mac.
iMac met OSX 10.8.2, 2,8Ghz Intel Core 2 Duo, 250Gb HD, 4Gb geheugen.

De gegevens van de defecte harde schijf:
Een Seagate Barracuda 7200.12 - 1Tb met SATA aansluiting.

Alvast bedankt voor de feedback.

Mvg,
Thomas

Laatst bewerkt:
Heeft u al een controle en reparatie van de externe HD met Windows geprobeerd?
Als die daar helemaal door heen komt, dan kan de HD kennelijk geheel gelezen worden. Hangt die ook halverwege, dan vrees ik dat de HD kapot is.

@ srpchulp... met de controle van Windows lukt het ook niet... hij zegt dat hij de schijf niet herkend (op laptop)

@ lange pier... ondertussen heb ik de defecte schijf op mijn PC met Win7 aan de praat gekregen (hij wordt herkend maar vraagt om te formatteren). Nu ben ik hem eerst met de software Power Data Recovery aan het scannen. Hier werkt de software blijkbaar wel, al heeft hij wel 33 uur nodig om de schijf te scannen naar verloren files. Indien dit toch niet lukt, zal ik de programmaatjes die je hebt vernoemd ook eens testen. Ik houd jullie op de hoogte.

Eerst het progje gebruiken was denkelijk sneller geweest als er een foute partitietabel op stond, nu heb je geduld nodig.
Overigens leest TestDisk ook de raw bestanden die je kunt kopieëren.

Testdisk heeft geen resultaten opgeleverd. Hij kon geen partitie vinden op de defecte harde schijf. Nu ga ik nog eens Power Data Rescue in gang zetten... die is de vorige keer onderbroken geweest door de automatische updates van Windows.

De mbr eerst herstellen en dan rebooten, geen mbr dan ook geen partitietabellen.

Heb ondertussen verschillende dingen geprobeerd... zowel op Windows, Ubuntu als Mac OS... alle systemen vinden de harde schijf, maar kunnen ze niet lezen... Windows 7 en Mac OS 10.8 vragen om de schijf te wissen, wat de bedoeling niet is. Nu ben ik wel vrij zeker dat de schijf zelf niet kapot is, deze draait zoals een normale schijf zonder rare geluiden, maar eerder de printplaat die defect... daardoor dat de schijf niet meer kan gelezen worden. Steeds de Input/Output foutmelding.

Ik heb geprobeerd:
Op windows met Power Data Rescue (geen resultaat), Testdisk (geen resultaat), Data Rescue 3 (geen resultaat), schijfcontrole (geen resultaat).
Op Mac met Data Rescue (geen resultaat), schijfkopie maken (niet mogelijk), opnieuw activeren van partitie (niet mogelijk), schijf herstellen (niet mogelijk).
Op Ubuntu een schijfkopie maken met DD (niet mogelijk)

De schijf heb ik aan verschillende adapters gehangen, steeds hetzelfde resultaat: Input/Output foutmelding.
De schijf heb ik in de PC gestoken: in BIOS wordt hij herkend, soms geeft hij wel een Reset Error, Windows wordt niet herkend, Ubuntu wel.

Kort samengevat: schijf wordt gevonden maar kan niet gelezen worden... schijf is niet defect, printplaat (of één van de aansluitingen) wel !!

Ubuntu is wel vrij zeker van de defecte schijf: seagate.jpg

Nu ben ik opzoek naar een identiek model om de printplaat te vervangen. Model is SEAGATE Barracuda 7200.12 - 1Tb - ST31000528AS - firmware CC44

Laatst bewerkt:
Ik ben momenteel aan het wachten op een donorschijf... een identiek model. Ik laat nog iets weten als het gelukt is de printplaat over te plaatsen.

Ondertussen heb ik de schijf toegekregen, identiek dezelfde. Heb me dan nog eerst suf gezocht naar een Torx-T5 bitje voor de printplaat los te schroeven.
Enfin, printplaat overgezet zonder succes... op Mac wordt de schijf niet herkend, heb geprobeerd met verschillende adapters, cases e.d. Op Windows wordt de schijf wel herkend, maar wordt gevraagd om te initialiseren/formatteren, wat niet lukt. Op ubuntu wordt de schijf ook herkend, maar kan hem niet lezen (geen gedetailleerde info geven).

Als ik de schijf nu aanzet (met de printplaat vervangen) maakt hij in het begin een kloppend geluid. KLOP-KLOP... 2sec... KLOP-KLOP... 2sec... KLOP-KLOP-KLOP... en dan een neutraal geluid. Enig idee wat dit kan betekenen ?

Ik ga er geen werk meer insteken. Ik beschouw de data als verloren. Indien iemand nog tips heeft, laat maar weten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan