externe Hdd gaat niet meer aan.

Status
Niet open voor verdere reacties.

mourri

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2009
500GB hdd van Freecom(de schijf zelf is van WD) gaat niet meer aan. Heb de case open gemaakt. het lijk mij dat de printplaatje doorgebrand is of een van die frutsel dingen. Daarmee bedoel ik die soort van batterij achtig vormpjes die vastzit aan het printplaatje.
Nou dacht ik zelf aan om de hdd aan te sluiten op de mobo van me pc. Maar die heeft van die grijze kabels aangesloten op de harde schijf van de hoofdpc. De externe hdd heeft dat niet. sata aansluiten.

Wie kan me uit de brand helpen. Aub

Alvast bedankt voor de moeite.

Hoi !

Heb je geen IDE slot over op je mobo ?

Ook een modern mobo heeft tenminste 1 IDE slot waarop je 2 IDE/apparaten aan kunt sluiten.

Heb je die al in gebruik is de oplossing mogelijk een PCi kaart met extra IDE aansluitingen.

Greetz,

Harry.

Paar mogelijkheden:
1. Koop een interne SATA controllerkaart, zoals 2 Ports SATA PCI card (CSATA2P). Ik heb zelf het apparaat ernaast (dus de CSATACOMBO) die ook geschikt is voor jouw doel. Let wel op dat je hoogstwaarschijnlijk een verloopstekker nodig hebt van Molex naar Sata voedingsstekker (indien die niet bij de insteekkaart is bijgeleverd).
2. Koop een extern USB apparaat waar de Sata schijf in kan of aan kan worden aangesloten. Dat kan een echte 'enclosure' zijn die vergelijkbaar is met wat nu kapot is gegaan, een 'cradle' wat een soort verticale houder is of een USB-to-IDE/SATA verloopapparaat zoals deze set of deze set of deze set.

Allen hebben hun eigen voordelen.
Ik gebruik mijn CSATACOMBO bijv. om backups te schrijven vanaf mijn IDE schijven naar later aangeschafte (snellere en grotere) SATA schijven die ik heb ingebouwd. Dit is veel sneller dan de externe oplossingen.
Een Enclosure heeft het voordeel dat het steviger is, en toch het voordeel heeft dat het makkelijk afgekoppeld en vervoerd kan worden.
Een Cradle ziet er goed uit en de harde schijf sluit je heel gemakkelijk aan (je schuift 'm erin).
Een USB-to-IDE/SATA kabel heeft weer het voordeel dat je het ook kunt gebruiken voor het leeghalen/backup van laptopharddisks (en zijn geschikt voor zowel IDE als SATA schijven).

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Eerst even misschien een andere oplossing.
De onderdelen die doorgebrand zijn.
Wat ik hieruit opmaak is dit een elko ( elektrolische condensator ) Als dit de reden is dat het niet meer werkt, zou ik deze eens vervangen.
De kosten hiervan zijn te verwaarlozen en deze is in elke elektronica zaak te koop. Kijk wel even naar de juiste waarde van deze elco. Meestal is dit in micro farat. Ik kan hier geen vreemde tekens invoegen maar het lijkt op yF en er zal een voltage opstaan.
Je moet wel een beetje handig zijn met de soldeerbout, maar het is het proberen waard.

Vraag is natuurlijk wel de reden waardoor deze elko is uitgefikt en heeft deze misschien niet nog meer elektronica beschadigd.

Allereerst bedankt voor het reageren.:thumb:

Ik heb ondertussen zitten spelen en wanneer ik de voeding aansluit en de hdd is niet aangesloten op de satapoort van het printplaatje dan brand het lampje wel. Wanneer ik deze hdd dan aansluit brandt ie niet meer.

Blijkbaar is het niet doorgebrand.
Ik ben ook helemaal niet handig met soldeerbouten of iets in die richting.
Dit is een pc met p4 proccesor op 1.7 Ghz met 512 MB ram geheugen. en een Nvidia Riva TNT2 graka met 32 mb geheugen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan