Externe hdd in nieuwe case

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jeffrey282

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2009
Hallo,

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik weet het zelf niet echt.

Ik heb ongeveer een jaar geleden een Western Digital Elements externe harde schijf gekocht met een grootte van 1 TB. Deze is een tijd geleden kapot gegaan.
Ik ben gisteren naar de lokale computerwinkel gegaan en heb hun gevraagd of zij konden kijken of mijn hdd het nog deed. Deze deed het nog en ik heb toen een nieuwe case gekocht. De jongen die mij hielp heeft de harde schijf meteen in de case gebouwd.

Thuisgekomen heb ik meteen de "nieuwe" externe op mijn computer aangesloten en toen kwam het probleem. Nadat het apparaat geinstalleerd is en ik wil naar mijn harde schijf toe gaan, wordt er gevraagd om de schijf te formatteren. Dit wil ik natuurlijk niet omdat ik dan alle data kwijt ben.

Maar in principe kan het toch ook niet zo zijn dat Windows dit uberhaupt kan vragen? Ik bedoel maar, dan zou hij dit dus op elke computer moeten vragen en heeft de externe harde schijf niet de functie waarvoor hij bedoeld is.

Kan iemand mij verder helpen?

Met vriendelijke groet,

Jeffrey

Kijk eens of je met TestDisk de partitie(s) weer tevoorschijn kunt laten komen.
Als je twijfelt: Ga dan met de hele systeemkast + externe harde schijf naar een pc-reparateur, en laat díe dan met TestDisk (of een ander programma dat hij/zij misschien voor dit doel gebruikt) je probleem oplossen.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
je probleem zal vast zijn dat de hdd is gepartitioneerd (in partities verdeeld dus ^^), en Windows kan geen externe hdd's gebruiken die in partities zijn. Wat ik zou doen, is effe die hdd uit de case halen (als dat kan, en de garantie er niet door vervalt) en aansluiten via SATA (of IDE/PATA als die hdd dat nog gebruikt) aan je computer, zodat die de hdd herkent als interne disk, alle gegevens van op die HDD verplaatsen naar een andere hdd of een interne schijf, daarna de hdd terug uit je pc halen, terug in die hdd case steken, en windows gewoon laten doen.

@MrPsycho: Ik ben het niet met je beweringen eens. Sterker nog: De externe harde schijf heeft het gewoon via USB gedaan, eerder, met dezelfde partitie(s) erop...

Wél ben ik het eens met je suggestie eens om (als probeersel) de harde schijf intern aan te sluiten en dán te kijken of er gewoon toegang naar te krijgen is. Is dat het geval, dan zou de topic-starter erover na kunnen denken om veiligheidshalve de inhoud ook nog ergens anders onder te brengen (=backup maken) vóórdat hij 'm weer extern probeert aan te sluiten.

Tijs.

bij Windows XP, met geen enkele van de Service Packs (ik heb ze alledrie al gehad, bij zowel de Professional, de Home edition en de business versie van XP), en ik heb nog nooit een externe HDD kunnen aansluiten die meerdere partities had, en geformatterd was onder NTFS of FAT32 (FAT zelf wel trouwens, mar die gebruik ik al jaren niet meer).
Bij windows Vista heb ik eenmaal een Externe HDD met meerdere partities kunnen aansluiten, in de Business versie.
Windows 7 heb ik nog niet kunnen/moeten testen.

En Windows zegt veel, maar niet veel van wat ze zeggen/beloven is ook zo

Bedankt voor de snelle reacties :)

Om de schijf intern aan te sluiten dacht ik zelf ook al aan. Het gaat hierbij om een SATA-schijf en aangezien mijn moederbord IDE-aansluitingen heeft kan ik deze niet aansluiten of heb ik de bekabeling niet voor.

De computer ziet de schijf echter wel en geeft er meteen de letter H aan.

Ik heb de schijf net even extern aan een andere computer gehangen en ook hier wilde hij de schijf formatteren. Ik zit nu wel met de vraag; stel ik formatteer de schijf nadat ik de data heb overgebracht naar een andere pc, en ik zet het daarna weer op de externe. Als ik die dan op mijn eigen computer hang, wordt er dan niet opnieuw gevraagd om te formatteren?

nee, want windows zal een bestandje erop gezet hebben, die 2 of 3 bytes inneemt, waarmee alle andere windows versies kunnen zien welk type schijf het is.
en als je formatteert, zorg wel dat het word geformatteerd naar NTFS! bij FAT32 kan je geen heel grote bestanden opslaan (het maximum bestandsgrootte bij NTFS ligt in de 500 gig denk ik, bij de FAT types: FAT, FAT32; is de maximum bestandsgrootte kleiner dan 10 gig denk ik, ik ken de precieze grootte niet.

Ik heb de schijf net even extern aan een andere computer gehangen en ook hier wilde hij de schijf formatteren. Ik zit nu wel met de vraag; stel ik formatteer de schijf nadat ik de data heb overgebracht naar een andere pc[...]

Je ziet dat ook een andere pc er geen data vanaf kan halen. Dat geeft mij het sterke vermoeden dat er problemen zijn met de partitietabel (=partitiesoort staat nu verkeerd aangegeven), die je met TestDisk kunt proberen op te lossen.
Formatteren dus niet doen totdat je de data eraf hebt kunnen halen. Hopelijk helpt TestDisk je daarbij.

Tijs.

@MrPsycho

FAT32 kan geen bestanden groter dan 4GB aan, NTFS wel.

Net even getest met een LaCie USB 60GB schijf zowel in Windows 7 Ultimate als in Windows XP sp2 wordt de schijf keurig gezien met twee partities. 1 als NTFS geformatteerd en 1 als FAT32 geformatteerd.

Windows 7 Ultimate;
[smallimg]http://www.helpmij.nl/forum/attachment.php?attachmentid=79121&stc=1&d=1259418004[/smallimg]
Win7 schijfbeheer;
[smallimg]http://www.helpmij.nl/forum/attachment.php?attachmentid=79127&stc=1&d=1259418033[/smallimg]
Windows Xp SP2;
[smallimg]http://www.helpmij.nl/forum/attachment.php?attachmentid=79123&stc=1&d=1259418014[/smallimg]
Windows XP SP2 schijfbeheer;
[smallimg]http://www.helpmij.nl/forum/attachment.php?attachmentid=79125&stc=1&d=1259418025[/smallimg]

Zelfs mijn werk laptop met Engelse Vista business herkend de externe schijf prima.:)

Bijlagen

• LaCie USB 60GB.jpg
    LaCie USB 60GB.jpg
    121,1 KB · Weergaven: 91
  • Lacie USb 60GB xp sp2.jpg
    Lacie USb 60GB xp sp2.jpg
    46,5 KB · Weergaven: 101
  • Schijfbeheer Win xp sp2.jpg
    Schijfbeheer Win xp sp2.jpg
    13,2 KB · Weergaven: 78
  • Schijfbeheer Win7.jpg
    Schijfbeheer Win7.jpg
    20 KB · Weergaven: 85
Laatst bewerkt:
lolz, ik testte het dan ook niet met gekochte Lacie schijf ofzo, maar met dinges die ik zelf in elkaar gestoken had, ouwe hdd case zelf (van Targa) met het electronicaplaatje van een Samsung schijf en de koelingsfan van een andere targa schijf

oh btw: wat vind jij van de Win7? beter dan Vista en beter dan WinXP?

Deze Lacie is ook niet origineel meer, hierin zit mijn 60GB sata schijf van de PS3.:)

Ik vind alle drie de besturingssystemen prettig werken.

Je ziet dat ook een andere pc er geen data vanaf kan halen. Dat geeft mij het sterke vermoeden dat er problemen zijn met de partitietabel (=partitiesoort staat nu verkeerd aangegeven), die je met TestDisk kunt proberen op te lossen.
Formatteren dus niet doen totdat je de data eraf hebt kunnen halen. Hopelijk helpt TestDisk je daarbij.

Tijs.

Nou goed, ik heb Testdisk nu op mijn computer staan en geopend. Zou je me kort kunnen uitleggen hoe dit werkt?

Ik zal eens kijken, maar momenteel hangt alles een beetje vast. Mijn computer loopt vast wanneer ik mn harde schijf aansluit :confused:

Ik had net even gekeken bij Testdisk, maar hij vond maar een harde schijf van 4 mb.. Er klopt iets niet heb ik het idee.. :P

4MB, lijkt erop dat alleen de cache van de hardeschijf herkend wordt.:confused:

Kijk eens wat de diagnostische tool van Western digital doet.

Die software geeft 3 hdd's aan. De 2 interne schijven en de externe.

De partities die zichtbaar zijn, zijn die van de 2 interne. Bij de externe staat alleen stationsaanduiding I, maar voor de rest niets. Wel staat er bij de externe schijf in de laatste kolom onder Smart Status zo'n groen vinkje en "PASS". Dus de schijf werkt wel..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan