Externe HDD langzaam?

Status
Niet open voor verdere reacties.

reumes

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2009
Beste mensen,

Ik wil een backup maken van mijn bestanden, omdat ik Windows opnieuw ga installeren. Nu merk ik een probleem op met het kopieren van bestanden naar mijn externe hdd. Het kopieren gaat maar met een snelheid van 300 kb/s. Dit schiet echt niet op.

Heeft iemand een idee hoe dit komt een hoe dit op te lossen?

Specs PC: Windows 7 Home Premium, AMD Phenom II 955, 4GB ddr3, ASUS M4A785TD-V EVO

Externe HDD: Iomega HDD1H 500GB, aangesloten met USB 2.0

Edit: Ik heb deze externe hardesschijf al een tijdje in mijn bezit, nog nooit eerder problemen mee gehad.

Laatst bewerkt:
vreemd is het wel want usb 2.0 zou sneller moeten zijn weet je zeker dat de HD en de poort op de PC usb 2 is en niet usb 1 ???
schakel virusscanners (tijdelijk) uit die kunnen het overzetten ook vetragen
sommige mappen zoals bijvoorbeeld windows bevatten veel kleine bestandjes die openen en sluiten en vertragen het proces ook heel erg
externe opslaghds zijn altijd trager dan interne. USB 3.0 maakt het alweer wat sneller maar ook duurder.

Kan het zijn dat je interface kapot is en nu op USB1.0-snelheid werkt? Want daar lijkt het op.
Probeer eens gegevens te kopieren vanaf je externe HDD naar de PC. Met welke snelheid gaat dat?

Ja dat ben ik nu aan het proberen, maar dan moet ik er eerst bestanden opzetten en dat duurt echt lang haha.

Er is me trouwens nog iets opgevallen. Een map met ongeveer 1,2 GB aan foto's kopieerde met een snelheid van 3,9 MB/seconde naar de externe schijf. Nu probeer ik het weer met mijn mappen met muziek en drivers e.d. en nu is het weer een trage 310 KB/seconde :confused:

Laatst bewerkt:
Kan het zijn dat je interface kapot is en nu op USB1.0-snelheid werkt? Want daar lijkt het op.
Probeer eens gegevens te kopieren vanaf je externe HDD naar de PC. Met welke snelheid gaat dat?

Okee, net even geprobeerd. ongeveer 200 MB aan bestanden naar de externe schijf kopieren duurde rond de 10 minuten met ongeveer 300 KB/seconde als overdrachtssnelheid.
Toen ik het terugkopieerde naar de PC duurde het nog geen 10 seconden en het haalde een overdrachtssnelheid van ongeveer 16 MB/seconde :confused:.

Hoe kan dat nou dat er zo'n groot verschil inzit.

Ok, je download snelheid van de externe HDD naar je pc is in orde, dus je interface is niet kapot.
Probeer nu eens je externe opnieuw te formatteren in NTFS-formaat (snel).
Als dit niet het gewenste resultaat geeft, dan op de langzame manier formatteren (duurt wel een paar uur).
Of de complete partitie weggooien, opnieuw aanmaken en formatteren.

Ik heb de externe HDD nu geformateerd met NTFS-formaat. De overdrachtssnelheid is nu wel wat hoger. schommelt een beetje tussen de 900KB/s en 1,1MB/s. ik weet niet precies hoe het normaal zit, maar voor mijn gevoel is het nog niet helemaal goed.

Als het veel zeer kleine (<1MB) bestanden betreft, dan kan het kloppen. Na elk bestand moet de index op de HDD bijgewerkt worden en dat kost relatief veel tijd. Als het grote bestanden zijn, dan moet de overdrachtsnelheid boven de 20MBytes/s uit komen. Dat is in ieder geval bij mij. Soms zelfs boven de 30MB/s. Zowel lezen als schrijven met USB2.

Indien je in het bezit bent van een losse interface (IDE/SATA->USB2) kun je daarmee kijken of de harde schijf goed is.

Een overdrachtsnelheid van max 1,1MB/s lijkt op op USB1. En dat betekent dat de interface van je HDD niet in orde is.

Zie een nieuwe case (ca €10) met USB2 te bemachtigen (let op IDE of SATA) en plaats daar je HDD in.

Ja volgens mij klopt het wel dat het vooral met kleine bestanden is dat hij nu maar een snelheid van ongeveer 1 MB/s haalt. Het gebeurde voornaamlijk bij de map met (ms word)documenten. Het is in ieder geval als een stuk beter dan eerst. Ik ga nu gewoon die backup maken.

Allemaal bedankt voor jullie hulp,

Rutger

Met een goede externe Sata schijf haal ik snelheden van 40 tot 60MB/s. Dus of die schijf is niet goed of er is iets mis met de USB, probeer eens andere USB poorten.

Edit; ik gebruik ook een kopieer programmaatje dat het kopiëren aanzienlijk versneld, download, installeer en probeer dit eens http://www.teracopy.com/files/teracopy.exe

Laatst bewerkt:
Okee, bedankt voor de tip, ik zal het eens proberen. Ik haal nu zonder speciaal programma rond de 10MB/s. Alleen zijn er nog bepaalde mappen die opeens met een snelheid van 700 KB/s gaan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan