Externe hdd schijf nfts, naar fat32, nu harde schijf leeg

Status
Niet open voor verdere reacties.

estherharms

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 sep 2014
Berichten
3
Hoi,

Even proberen mijn probleem uit te leggen. Ik heb een externe hdd waar een heleboel foto's en belangrijke bestanden op staan (stonden). De laatste was mijn computer wat trager en sommige programma's wilde niet updaten, en hardware was verdwenen, en ineens weer terug. Ik dacht dat het tijd werd om windows even op te schonen. Ik heb dus al mijn foto's en bestanden die ik wilde bewaren naar mijn externe schijf gesleept (achteraf heel stom). Ik kreeg als tip van iemand dat ik mijn herstel partitie ook naar de externe hdd moest zetten (beter niet kunnen luisteren), en toen heeft hij de schijf omgezet van ntfs naar fat32. Al mijn gegevens dus overschreven. Heb toen direct een bedrijf gebeld die vertelde dat ik de schijf moest terug formatteren naar ntfs en met recovery programma's proberen bestanden te redden. Ik heb eerst recuva geprobeerd en daar het 1 en ander mee terug gevonden, daarna heb ik de volledige versie van EaseUs data recovery wizard pro aangeschaft. Hij vind een heleboel bestanden maar, de meeste hebben een andere naam gekregen, de map structuur klopt niet meer, veel afbeeldingen zijn veel kleiner, en ruim 70% is niet te openen. Ik kom er niet meer uit, wat kan ik nu het beste doen, waar moet ik beginnen. Op mijn computer zelf kan ik ook nog het 1 en ander terug vinden, maar omdat de bestanden nooit in mijn prullenbak gezeten hebben lang niet alles. Ik hoop dat iemand mij kan helpen, eventueel tegen betaling. Al mijn werk staat erop, al mijn ontwerpen van de afgelopen 2 jaar, gegevens van klanten, ik ben ten einde raad. Ik heb vandaag een extra 2tb harde schijf gekocht zodat ik alles wat ik kan redden veilig kan weg schrijven.

Groetjes Esther
 
Het beste wat je kunt doen: zelf niet meer verder aanpoten en een professioneel datarecovery bedrijf inschakelen. En ja, dat kost veel geld, maar blijkbaar was je data voorheen niet belangrijk genoeg om er back-ups van te maken....
 
"Al mijn werk staat erop, al mijn ontwerpen van de afgelopen 2 jaar, gegevens van klanten...."

En dan nog niet investeren in een goede back-up oplossing, is vragen om moeilijkheden.

En als het dan fout gaat:
  • eerst zelf (zonder ervaring) knoeien met allerlei software.
  • tips van anderen opvolgen zonder eerst te onderzoeken wat de gevolgen zouden kunnen zijn.
  • het probleem hier voorleggen en hopen dat iemand met de gouden tip komt, die natuurlijk erg eenvoudig (en ook gratis) is.
En daarna begint het hele spel opnieuw.
Was data recovery maar zo simpel.....
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties Ik heb wel degelijk een backup gemaakt, alleen deze stond op de hdd.

En knoeien met software, dat valt wel mee, ik heb een data recover bedrijf gebeld die me de programma's aan raadde. Ik weet dat jullie dit gratis doen, en daarom heb ik ook een bedrag gedoneerd. Ik zou het enorm waarderen als ik wat van mijn gegevens kan redden.

Een data recovery bedrijf mijn schijf op sturen is voor nu geen optie, daar betaal je al snel minimaal 500 euro voor, dat heb ik er voor over hoor, maar is niet zo snel voor handen.

Over de herstel partitie: ik geloofde de betreffende persoon direct aangezien hij al jaren in de it werkt.

Ik ga er dus van uit dat ik het meeste van mijn werk kwijt ben maar, zou graag redden wat er te redden valt.

groetjes Esther
 
Een data recovery bedrijf beschikt vaak over een "cleanroom", een hoge investering.
Dus of bij data recovery van een schijf die cleanroom wordt gebruikt of niet, de klant betaalt er toch voor.

De problemen bij deze schijf zijn alleen met (de juiste) software op te lossen en hebben dus niets met een cleanroom te maken.
Sommige software verandert de inhoud van de schijf en dat kan de kans op data recovery negatief beinvloeden.
Met het omzetten ntfs/fat en weer fat/ntfs is er al aanzienlijke schade aangebracht.

Voorkom verdere schade, door eerst een "image" te maken en van die image de gegevens proberen te redden.
Als je dan toch alles zelf wilt doen heb je nodig:

  • Extra hd om linux (Ubuntu) op te ztten, opstarten vanaf een Ubuntu CD werkt hiervoor niet!!
  • Daarop het programma ddrescue installeren.
  • De defecte schijf uit de behuizing halen en rechtstreeks aan de Unix pc aansluiten.
  • Kennis van Linux om om te gaan met het console en harde schijven.
  • Extra hd voor de image, capaciteit groter dan de probleem hd.
  • Een professioneel recovery programma om met Windows bestanden uit de image terug te halen, bijvoorbeeld GetDataBack of R-Studio.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet dat jullie dit gratis doen, en daarom heb ik ook een bedrag gedoneerd. Ik zou het enorm waarderen als ik wat van mijn gegevens kan redden.
Hu? tegen wie zeg je dat eigenlijk?
 
Ik denk tegen Helpmij in het algemeen.
Jullie is dan iedereen die die gebruik maakt van helpmij.
 
Maar om even terug te komen op het onderwerp: Terwijl je hebt geprobeerd om de bestanden te herstellen, heb je ze ook nog eens overgeschreven, iets wat voor de meest gebruikelijke herstelprogramma's het onmogelijk maakt om te kunnen herstellen! Het rest dan enkel nog om een professioneel bedrijf in te schakelen (wat dus veel geld kost) en zo min mogelijk handelingen zelf nog te doen. Elke handeling verkleint de kans op herstel!
 
Nou, A&A zegt dat hij data recovery als beroep heeft.
Misschien dat hij iets kan betekenen voor Esther.

Over sluik reclame gesproken.
 
Nou, A&A zegt dat hij data recovery als beroep heeft.
Misschien dat hij iets kan betekenen voor Esther.

Over sluik reclame gesproken.
Dan heeft ze verkeerd gelezen want wat je zelf doet is gratis. ;)
Maar doneren aan Helpmij heeft dan zo weinig nut hè. ;)
 
En als het dan fout gaat:
  • eerst zelf (zonder ervaring) knoeien met allerlei software.
  • tips van anderen opvolgen zonder eerst te onderzoeken wat de gevolgen zouden kunnen zijn.
  • het probleem hier voorleggen en hopen dat iemand met de gouden tip komt, die natuurlijk erg eenvoudig (en ook gratis) is.

Ik bedoelde dus, dat ik er niet van uit ga dat ik geholpen kan worden maar, dat het wel heel fijn zou zijn als ik met wat hulp nog wat bestanden kan redden, en dat ik daarom gedoneerd heb aan de site.
 
Okee, op die manier.

verder ben ik het met mijn voorgangers eens, ik zou er zelf niets meer aan doen maar het aan een bedrijf overlaten.
Ik hoop dat die nog wat kunnen redden, en anders is het een goede les geweest.
Dus schaf een externe schijf of NAS aan en zet daar je belangrijke zaken op als backup. En zet het daarna ook nog eens ergens anders op, wat je dan mee kan nemen. Want als je huis afbrandt en je backup staat daar ook, dan heb je zo weinig aan een backup.

Het is misschien overdreven, maar als het echt zo belangrijk is, dan moet je zorgen dat je het 2,3 keer als backup hebt, waarvan dan eentje niet in je eigen huis.
En anders misschien toch ergens in de cloud........wie weet is dat wel wat voor je. Maar wil je dat wel?
 
Test de trial van GetDataback NTFS eens. die is gratis; werkt het dan kun je de volledige versie altijd nog kopen.
Oja.. 1x opslaan is geen backup als je de andere weghaald. Je HAD dus een backup ipv "hebben"...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan