Externe HDD stervende?!

Status
Niet open voor verdere reacties.

WimJager

Gebruiker
Lid geworden
18 dec 2006
Ik heb een externe HDD, een Western Digital Elements 500 gb, USB2.0, die het niet meer zo heel goed doet.

Nu werkt alles perfect, maar wanneer ik onder Ubuntu mijn disk wil koppelen dan zegt hij dat hij beschadigd is en dat ik chkdsk /f moet uitvoeren om hem weer te mouten

Onder windows krijg ik zo af en toe de melding

"kan bestand niet kopiëren. kan geen gegevens lezen van het bronbestand of op de bronschijf lezen."

Geen enkele map is dan toegankelijk op die schijf. Echter, als ik de schijf ontkoppel en weer in de usb doe, dan kan ik alles weer lezen, en kopiëren.

Ik doe liever geen checkdisk, want die maakt alleen maar leuke file000.chk - files [toch?]

Wat kan ik nu het beste doen?

Hallo

Blijkbaar heb je reeds een vermoeden dat er iets deftig verkeerd is met deze h.d.d.

"Ik doe liever geen checkdisk, want die maakt alleen maar leuke file000.chk - files [toch?]"

Zo leuk zijn die onleesbare "defekte" sectoren die geconverteerd worden tot ???.chk files niet echt hoor..

Je zou volgens mij beter eens een diagnostisch prg van de h.d.d. fabrikant loslaten op deze schijf .

In "extemis" deze harddisk opnieuw volledig formateren , zo worden alle "bad clusters" definitief gemarkeerd als slecht en niet meer gebruikt.

Peter

P.s.: overbodige opmerking "uiteraard is de belangrijke data op deze harddisk reeds veilig gesteld .

Laatst bewerkt:
harde schijf volledig formatteren (houd er rekening mee dat alle gegevens dus verwijderd worden, indien deze niet verloren mogen gaan, zet deze eerst over op een andere harddisk of op je PC, wat je wil)

harde schijf volledig formatteren (houd er rekening mee dat alle gegevens dus verwijderd worden, indien deze niet verloren mogen gaan, zet deze eerst over op een andere harddisk of op je PC, wat je wil)

Beetje overbodige post wellicht wanneer hierboven reeds staat:

In "extemis" deze harddisk opnieuw volledig formateren , zo worden alle "bad clusters" definitief gemarkeerd als slecht en niet meer gebruikt.

Peter

P.s.: overbodige opmerking "uiteraard is de belangrijke data op deze harddisk reeds veilig gesteld .

Mijn excuses voor deze niet-zo geweldige treat, Ik had google ook best eens beter kunnen benutten, en dit zal ik in de toekomst meer doen. Nogmaals mijn excuus hiervoor.

Gelukkig viel de schade nog wel mee. Ik heb alle data gekopieerd naar mijn interne hdd, schijf geformateerd en alles er weer op gezet. Nu werkt de schijf weer super!

Groet,

Wim.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan