externe hdd wd 1Tb in raw partitie veranderd

Status
Niet open voor verdere reacties.

steveson

Gebruiker
Lid geworden
29 jan 2003
Berichten
198
hallo,

m,n hdd usb 2.0 is plots in een raw partitie veranderd en er staat zogezegd niets meer op. Nu staan daar al m,n foto's op. Kan ik dit terug converteren of alleszins aan m,n data geraken ?
Is een WD van 1Tb
 
Laatst bewerkt:
heb je er toevallig windows ofzo op proberen te installeren?
 
Als er belangrijke bestanden op de schijf staan, probeer deze dan eerst te redden voordat je met system restore, herinstallatie of andere software die de inhoud van de schijf veranderen aan de slag gaat.

Download Ubuntu 9.04, GNOME desktop, op de download pagina en kies Normale PC (Intel Pentium/Celeron/Core, AMD Athlon/Sempron), allemaal standaard geselecteerd.
Brand op cd
Start de pc op vanaf deze cd (let op de BIOS instellingen, de CD drive moet als eerste in de volgorde van "boot devices" staan).
Selecteer de taal (pijltes toetsen)
Kies niet voor installeren maar "Ubuntu uitproberen zonder te installeren".

Als Ubuntu is opgestart zie je bovenaan het menu "Places".
Daaronder zie je alle door Ubuntu gevonden partities op de schijf of schijven.
Als de disk geen fouten heeft kun je ze ook openen en de belangrijke bestanden kopieren naar een andere (externe USB) schijf.
 
ik had dit probleem ook al eens, en ik had het opgelost door de windows cd erin te doen... te doen alsof je windows wou gaan installeren, dit doorzetten tot je bij schijfbeheer kwam (waar je kan kiezen op welke schijf je windows kon installeren) en vanaf dat punt de installatie af te sluiten, op de JUISTE manier, dus de hele tijd op annuleren en kruisje te drukken, en dan wachten tot ie uit zichzelf opnieuw zou opstarten...

waarom het bij mij werkte weet ik niet, maar het lukte wel :D
 
ok ik ga met deze info aan de slag en laat weten hoe het afloopt

thanx
 
ik heb ubuntu geprobeerd en de schijf werd herkend.Als ik ze wou verkennen kreeg ik een grijs venster met in de titelbalk 'file manager not responding'. Moet ik misschien lang wachten daar het een schijf van 1 Tb gaat of betekend dit dat ie ook niet bij de data kan .
Ik heb ondertussen de oorzaak van de crash achterhaald de schijf is op de grond gevallen.
Iemand nog suggesties ?

Grtzzz,

Steven
 
Harddisks kunnen slecht tegen vallen.
Je kunt proberen onder Ubuntu met het programma PhotoRec bestanden terug te halen naar een andere schijf.
 
ik heb de schijf nu aan een xp pc hangen en daar wordt ie ook herkend maar als zijnde 100 % vrije ruimte dus vermoed ik dat de Master File Table of dergelijke corrupt is. Bestaat daar een hersteloplossing voor??

grtzz

Steven
 
nog niet geprobeerd omdat ik begrepen heb dat als je een hdd met recovery progs laat draaien er vaak nog meer stukgaat dan voorheen. Natuurlijk zal ik iets moeten proberen maar ik wil er goed geinformeerd aan beginnen. Bedankt

grtzz

Steven
 
ik heb testdisk gebruikt en daarin vind hij al m'n bestanden terug. Nu is m'n engels niet zo goed dat ik de manual niet kan lezen. Op 't einde doe ik write en testdisk zegt dan dat 't ok is na reboot, niet dus.Ik vermoed dat ik ergens niet goed doe,maar weet niet wat.Moet je de externe hdd op bootable,logical of primery veranderen,ik weet 't niet.
In ieder geval staan de bestanden er nog op kan ik die vanuit testdisk ook kopieren naar een andere hdd of wat zou ik moeten doen??

grtzz

Steven
 
Met testdisk kun je niets kopieren.

Mogelijkheid 1:

Gebruik in Ubuntu het programma photorec.
photorec herkent niet alleen foto's, maar alle gangbare bestandstypen
Nadeel is dat alle bestandsnamen en mappen zijn verdwenen.

Mogelijkheid 2:

Gebruik in Ubuntu het programma ddrescue.
Hiervoor heb je een tweede disk nodig met dezelfde capaciteit of hoger.
ddrescue maakt een kopie van de schijf en probeert de slechte plekken (bad blocks) te herstellen.

Als de schijf is gevallen terwijl hij draaide is er waarschijnlijk meer aan de hand dan alleen software fouten op de schijf.
 
Laatst bewerkt:
RAW formaat raar, maar ja als ik mijn externe harddisk van wd portable draai hoor ik een tik, en als ik kijk bij SMART DETAILS zie je data bij SPIN RETRY COUNT dat is niet goed voor je schijf. Probeer dan ook zoveel mogeliijk terug tehalen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan