• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Externe koppeling van verschillende werkbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

darkmenace

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2007
Beste forumleden

Ik heb een probleem dat vrees ik niet op te lossen valt. Toch wil ik nog eens de mening van jullie hebben om zeker te zijn.

Ik zit met een volgende situatie. Ik ben leerkracht LO en dit jaar zou ik willen werken met portfolio's van de leerlingen. Per leerling wordt er dus een excelfile aangemaakt met verschillende tabbladen (modules zoals atletiek, fittesten, gymnastiek enz...). Die file zou ik willen delen met mijn leerlingen, zodat ze steeds kunnen raadplegen wat hun prestaties zijn voor de verschillende modules.

Ikzelf werk met een andere excelfile: digitaal puntenboek waarin ik alle punten per leerling opsla. Dit is een tabelvorm waar alle leerlingen opgelijst staan. Ik kan onmogelijk die file delen met de leerlingen, want anders is er gevaar dat ze die aanpassen. Ik probeer dus nu hun portfoliofile te linken met mijn digitaal puntenboek en dan hun portfolio te delen via Excel online. Als niet beide documenten openstaan, geeft hij een fout (#verw).Als ik dan de portfolio raadpleeg via onedrive (Excel online), dan geeft hij ook een fout aan:

Koppelingen uitgeschakeld Koppelingen naar externe werkmappen worden niet ondersteund en zijn uitgeschakeld.
Deze cel bevat een externe verwijzing die niet kan worden weergegeven of bewerkt. Als u deze cel bewerkt, wordt de externe verwijzing verwijderd.

Ik kan natuurlijk alle punten ingeven via de portfolio's, maar dan ben ik het overzicht kwijt van alle leerlingen en dit is veel omslachtiger.

In bijlage vinden jullie een kopie van mijn digitaal puntenboek en ook een kopie van een portfolio (leerling Sen Willems)

Kunnen jullie eens kijken wat er eventueel mogelijk is of hebben jullie tips hoe ik dit zou kunnen oplossen?

Ik ben van plan om in de toekomst php en mysql aan te leren, zodat ik dit in een webomgeving kan doen, maar voorlopig ken ik daar dus niets van.

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Alvast heel hartelijk bedankt voor de moeite!!!

Vriendelijke groeten

Bijlagen

Helaas werken koppelingen niet bij web excel zoals je hebt gezien. Maar het is vrij eenvoudig om een macrootje te schrijven die per leerling een statisch leerling bestand gereedzet. Als je een leerlingbestand aanmaakt dat in plaats van met VERT.ZOEKEN werkt met de functie INDEX die een cel met een tellertje als tweede argument (de rij) gebruikt om de gegevens van de juiste leerling op te halen, dan kan de macro eenvoudig dat tellertje ophogen en per tellerstand een kopie van het bestand wegschrijven en die omzetten naar vaste waarden. Maar dan moet je eerst dat ll bestand even "omzetten".

Hey

Bedankt voor je reactie. Ik ben niet zo thuis in VBA en macro's maar dat kan ik inderdaad proberen. Er zijn wel nog enkele valkuilen. Ik gebruik de vert.zoeken functie omdat het portfolio over meerdere jaren gaat. Een leerling zit dit schooljaar in het 3e jaar, volgend jaar in een 4e jaar. In mijn leerlingenlijst zal hij dus niet elk jaar op rij 234 te vinden zijn. Ik krijg elk jaar een exportfile in excel van het secretariaat gesorteerd op klas en die zet ik in mijn leerlingenbestand.

Een tweede valkuil is dat ik soms ook data vanuit de portfoliofile naar mijn puntenlijst moet linken. Dit omdat de portfoliofile bepaalde prestaties 'uitrekent' op basis van evolutie en dus zijn resultaat van het vorige jaar. Wordt het dan niet ingewikkeld met zo'n macro?

Heeft Access meer mogelijkheden voor deze materie?

Alvast bedankt om eens mee te denken!

Vriendelijke groeten

Ik heb geen idee wat Access on-line kan.
Maar als je je gegevens (formules e.d.) zo kunt voorsorteren dat je met een invullen van een naam alle resultaten hebt in je leerlingbestand, dan is een macrootje dat alle namen afloopt (en dan bestand statisch opslaat) doodsimpel te maken.

Daar zal ik dus hulp voor nodig hebben, want ik zou niet weten hoe ik daar moet aan beginnen. Ik werk het portfoliobestand en mijn puntenboek nog wat verder uit en daarna hoop ik dat iemand mij kan helpen met die macro.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan