Externe laptops backuppen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ScriptGys

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2006
Berichten
44
Beste helpmij-ers,

Ik zit met de volgende vraag.
Bij het bedrijf waar ik werk hebben we een aantal laptops welke bijna alleen buiten kantoor worden gebruikt. De laptops zijn op internet aangesloten via het HSDPA netwerk.
Enkel wil ik nu graag een backup maken van de laptops zodra deze aangesloten worden op het interne netwerk. De grootte van de te backuppen mappen kan oplopen tot een aantal gb's.

Momenteel hebben wij wel een backup pakket(BrightStor Arcserve Backup) op de server(windows server 2003) staan die de serverdata en clientdata kan backuppen maar dit is niet voldoende.

Wat ik eigenlijk wil is het volgende:
Zodra een laptop wordt aangesloten op het interne netwerk moet er een proces in werking gaan wat een backup maakt van verschillende mappen op deze laptop.

Om dit te realiseren heb ik verschillende backup-pakketen vergeleken maar heb er geen kunnen vinden die dit kan.
Ook heb ik eraan gedacht om het via een batchfile te doen die ik aan het loginscript koppel. Het loginscript wordt namelijk alleen uitgevoerd als de laptop intern met het netwerk is verbonden. Deze oplossing heb ik zelf alweer laten varen omdat dit overlast geeft voor de gebruiker.

Graag jullie hulp/advies. Alle tips etc. zijn van harte welkom!!!!

Alvast bedankt!

PHPFreak
 
Laatst bewerkt:
lastig probleem,

het is zeer moeilijk om dingen te backupen die niet vaak in het netwerk komen.

is het geen mogelijkheid voor jou om gewoon eens in de zoveel tijd een image van deze laptop te trekken?
 
Hartelijk dank voor je reactie. Hier heb ik ook al aan zitten denken maar dat is niet de oplossing. Dan moet ik namelijk handmatig handelingen gaan verrichten. Het backuppen moet juist op de achtergrond worden uitgevoerd als een gebruiker op het netwerk aanlogt.

Ik heb ook nog zitten denken aan het volgende.
Als ik via een inlogscript controleer of ik de netwerkserver zie. Zo ja dan moet er een backup gestart worden. Zo niet dan is hij niet op het netwerk aangesloten.
Ik kan met vbscript bijv. wel een map kopieren maar dan ziet de gebruiker niet hoe de status is. Het gaat soms namelijk om vele gigabytes.
Is er wel een handige freeware backuptool die je vanaf de commandline kunt starten?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan