Externe netdisk van FAT32 naar NTFS??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Drachir

Gebruiker
Lid geworden
4 aug 2010
Ik kom op het forum regelmatig het advies tegen om een hdd te formatteren op NTFS.

Nu heb ik even gecontroleerd waar mijn hdd op staat en dat blijkt FAT32 te zijn.

Is het nu mogelijk om de hdd op NTFS te krijgen zonder 'm eerst helemaal leeg te hoeven halen?
Of moet het met formatteren?

Hoi,

Zoek in Google eens naar 'van Fat32 naar ..... ' en je krijgt voor de verschillende Windows-versies de manier waarop je het omzet zonder te formatteren (dus met behoud van de data)

Welkom op Helpmij.nl:)

Uitleg van Microsoft zelf;
Ga als volgt te werk om een bestaand FAT-volume of FAT32-volume naar NTFS te converteren:

1. Klik op Start, wijs achtereenvolgens Alle programma's en Bureau-accessoires aan en klik op Opdrachtprompt.
2. Typ het volgende bij de opdrachtprompt, waarbij stationsletter het station is dat u wilt converteren:
convert stationsletter: /fs:ntfs
Typ de volgende opdracht als u bijvoorbeeld station E wilt converteren naar NTFS:
convert e: /fs:ntfs
Opmerking Als het besturingssysteem zich op het station bevindt dat u wilt converteren, wordt u gevraagd de taak te plannen wanneer u de computer opnieuw opstart, omdat de conversie niet kan worden voltooid terwijl het besturingssysteem actief is. Klik op Ja wanneer daarom wordt gevraagd.
3. Als het volgende bericht bij de opdrachtprompt wordt weergegeven, typt u de volumenaam van het desbetreffende station en drukt u op ENTER:
Het type bestandssysteem is FAT.
Geef de huidige volumenaam op voor station stationsletter.
4. Als de conversie naar NTFS is voltooid, wordt het volgende foutbericht weergegeven bij de opdrachtprompt:
Conversie voltooid
5. Sluit de opdrachtprompt af.
Bron;
http://support.microsoft.com/kb/307881/nl

De betreffende hdd hangt in het netwerk en dus niet rechtstreeks aan een pc.
Hij is dus niet in zijn geheel als schijf te benaderen maar alleen de mappings.
Kan ik zo'n mapping dan als stationsnummer gebruiken?
Of moet ik de hdd even tijdelijk aan de pc hangen?

Ik heb overigens verschillende pc's. Zowel XP als Windows 7.
Wellicht is de schijf op een andere manier via het netwerk te benaderen om deze conversie uit te voeren?

Het makkelijkste is om deze even rechtstreeks aan een pc te hangen, zodat je de stations letter kan gebruiken.

Hoi,

Sorry, foutje

Dat omzetten naar NTFS zoals Crash (en via de zoekresultaten op Google) gaat niet via de netwerkbenadering.
Je zal hem denk ik toch opnieuw moeten inrichten (data overzetten, omzetten naar NTFS, opnieuw als netwerkschijf benaderbaar maken en tenslotte de data terugzetten).

Betekent dat dat ik 'm dus moet formatteren?

Kan dat zomaar? Je koopt 'm namelijk geformatteerd en dan kun je altijd minder schijfruimte gebruiken dan dat de schijf groot is. Ik ben bang dat in die schijfruimte waar ik dus niet over kan beschikken informatie staat die weg is op het moment dat ik de schijf opnieuw formatteer en vervolgens de schijf verknalt of onbruikbaar gemaakt heb.

Ben ik onterecht bang of zit er een kern van waarheid in?

Hoi,

Je bezorgheid is niet onterecht.
Als je hem direct als 'netwerkschijf' dus met een UTP-aansluiting hebt aangeschaft, staat daar inderdaad vaak de nodige software op.
Ik heb zelf een Freecom netwerkschijf waarbij dit ook het geval is.
Daar zit echter een CD bij, waarmee de software opnieuw op de Freecomschijf te installeren is.
Dat moet je bij die van jou dus controleren. Mogelijk is die ook bij de importeur of fabrikant te downloaden.

Ik heb 'm inderdaad als echte netwerkschijf met UTP gekocht. En het is ook een Freecom.
Ik zal eerst de cd eens bekijken die er bij zit.

Kan ik ook op de schijf zien wat er op geinstalleerd staat?
Aangezien het ook een Freecom is, wat voor programma is het? Hoe heet het?

Hoi,

Een papieren Quick Install Guide en een CD 'Network Drive' (met manual en application)

Als je die cd hebt, moet je volgens mij de volgende stappen doen:

Eerst de data veiligstellen op een harde schijf op een computer.
Hierna de schijf aansluiten op een USB-poort en formatteren als NTFS.
Hierna de schijf aansluiten als netwerkschijf op je router.
CD in een computer die ook in dat netwerk hangt en die start automatisch met de FNS-assistent om de schijf via een webinterface te benaderen.

Nog even terugkomend op een eerdere reactie. Namelijk deze:

vanveelen
Hoi,

Sorry, foutje

Dat omzetten naar NTFS zoals Crash (en via de zoekresultaten op Google) gaat niet via de netwerkbenadering.
Je zal hem denk ik toch opnieuw moeten inrichten (data overzetten, omzetten naar NTFS, opnieuw als netwerkschijf benaderbaar maken en tenslotte de data terugzetten).

vanveelen geeft hier aan dat het omzetten naar NTFS niet gaat via de netwerkbenadering.
Maar wat als ik nu gewoon de hdd via USB aan mijn pc hang. Dan is het geen netwerkschijf meer maar een gewone externe hdd met een driveletter. Lukt het dan wel?

Groeten,
Dr@chir

Ja dan moet het wel werken, maar ik gaf al aan dat je de boel even rechtstreeks op een pc zal moeten aansluiten.

Hoi,

Ik begrijp deze reactie niet helemaal :confused:
Nadat je de schijf hebt geformatteerd als NTFS, ontkoppel je hem van de usb.
Je sluit de netwerkkabel weer aan en gebruikt de cd om op een in het netwerk aangesloten computer de schijf in te richten als netwerkschijf.

Die uitleg had ik al gegeven en die heb ik zelf ook toegepast op mijn Freecom netwerkschijf.

Maar goed, succes ermee verder.

Sorry,

Ik zie inderdaad dat ik het niet helemaal duidelijk omschreef.

Ik bedoel, kan ik de hdd aan de USB poort hangen zodat het geen netwerkschijf meer is maar een gewone externe drive.
En dan alsnog de functie convert stationsletter: /fs:ntfs gebruiken zodat ik niet hoef te formatteren?

Of moet ik hoe dan ook formatteren......

En eh..... stomme vraag misschien. En een beetje laat..... wat is eigenlijk het voordeel van een NTFS ten opzichte van FAT32? Moet ik 'm wel omzetten?

Ik bedoel, kan ik de hdd aan de USB poort hangen zodat het geen netwerkschijf meer is maar een gewone externe drive.
En dan alsnog de functie convert stationsletter: /fs:ntfs gebruiken zodat ik niet hoef te formatteren?
Als je dit doet wordt er niet geformatteerd, maar geconverteerd.

Let op,

Er bestaat altijd een kans, dat het fout gaat.

Echter ik heb dit veelvuldig toegepast en nog geen 1 keer een probleem ermee gehad.

Of moet ik hoe dan ook formatteren......

En eh..... stomme vraag misschien. En een beetje laat..... wat is eigenlijk het voordeel van een NTFS ten opzichte van FAT32? Moet ik 'm wel omzetten?

http://www.xp-helpdesk.nl/fat32-ntfs-verschil.html

Wat betreft dat 'omzetten' .... kwestie van 'uittesten' of de computer waar je hem op aansluit de schijf als gewone schijf 'ziet.
Op een pc met XP wordt hij wel gezien. Op een laptop met Vista wordt hij niet gezien en krijg ik zelfs de melding dat hij geformatteerd moet worden .......

Zelf zou ik met deze schijf geen risico nemen. Dus, zoals al aangegeven:
1. Eerst de data veiligstellen naar een andere schijf (nog in het netwerk hangend)
2. Schijf op USB en opnieuw formatteren als NTFS
3. Schijf weer op netwerk .... etc.

Laatst bewerkt:
Oké, helemaal duidelijk. Bedankt voor die link en alle info en tips.

Ik ga het eerst proberen met converteren. Ik heb overigens Windows 7. Natuurlijk maak ik eerst een backup!!
Ik laat deze vraag nog even open staan om aan te kunnen geven of het gelukt is en wat ik eventueel tegenkwam voordat ik 'm als afgewikkeld aanmerk.

Groeten,
Dr@chir :thumb:

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan