externe pata schijf intern?

Status
Niet open voor verdere reacties.

don vito

Gebruiker
Lid geworden
27 dec 2005
hoi,

ik heb een externe hd van 300 gb van samsung http://www.samsung.com/nl/products/hdd/hddarchive/hd300ld.asp

ik wil deze intern maken, er is alvast een aansluiting voor op men moederbord http://www.kieskeurig.nl/product/4F42E91828CEB1ADC1256D0E00523DF8.htm

nu is men vraag, of ik deze probleemloos kan aansluiten zonder dat ik enige aanpassingen moet aanbrengen in men bios?
er zat ook een harddiskkoeler in men externe hd, als ik die samsung intern maak, kan er dan iets mislopen omdat die aparte koeling weg is?

mvg

lol, reageren op men eigen vraag .... nuja, moet kunnen

voor de mensen die eventueel volgen, ik heb ondertussen het een en ander uitgeprobeerd.
die oorspronkelijke externe samsung (300 gb) heb ik er maar ingeramd, weliswaar zonder dat ik het antwoord wist op men vraag -> of zo'n harddiskcooler al dan niet noodzakelijk is voor bepaalde hdd (lijkt mss domme vraag, maar de moeite om een antwoord te posten is klein :) ).
nu moest ik wel die jumper van die externe verzetten naar slave (blijkbaar staat die standaard op master of iets dergelijk). nuja, geen probleem... start ik men windows op, hij herkent hem (als G schijf), ik wel em openen en dan vraagt ie om de schijf te formatteren... nogal lastig, er staat ongeveer zo'n 240gig aan films, games ed op :( ... hij zit bijna zo goed als vol, dus wens ik hem niet te formatteren of op te delen in partities.
ik heb zo'n lichtbruin vermoeden dat dit niet meteen te omzeilen valt :confused: .

tenzij iemand dit wel weet te omzeilen?

als antwoord op je eerste vraag:
nee, een aparte HDD koeling is niet per se nodig. als je kast koeling redelijk tot goed is heb je geen extra koeling nodig.
op je tweede vraag:
helaas ziet je windows je harde schijf als een onbekend bestandssysteem.
het beste lijkt mij om de schijf eerst als extern leeg te maken (of back-ups te maken) alvorens deze weer in te bouwen & te formatteren.
misschien weet iemand anders nog eventuele software om de schijf evengoed nog zo te kunnen lezen zonder dat je hem eerst weer als extern moet aansluiten.
(edit:
wat je ook eventueel zou kunnen proberen: op zoek naar goede recover software waarmee je je bestanden geheel kan terughalen. & snelformatteren gebruiken als windows erom vraagt, dan kan je met de recover software meestal nog wel alles terughalen; doe dit alleen als laatste middel want het kan ook wel eens verkeerd gaan op deze manier)

Laatst bewerkt:
hey,

ik heb toch maar op safe gespeeld, en ben een backup aan het maken van men bestanden.
die recoverboel lijkt me nogal riskant.

dank u voor de reactie,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan