externe pc toewijzen aan IP range

Status
Niet open voor verdere reacties.

kjekin

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2010
Berichten
23
Ik heb een domeincontroller draaien met een 10-tal dhcp-scopes
als er een gebruiker van een externe firma zijn laptop aan ons netwerk connecteerd krijgt hij automatisch een ip uit de eerste scope.
Is het mogelijk om alle externe gebruikers aan een bepaalde scope toe te wijzen ?


thx
 
Dat kan niet. Je kunt alleen een reservering maken voor de computers/laptops die horen bij de standaard inventaris. [Je hebt daarvoor de MAC-adressen van de netwerkkaarten van die computers/laptops nodig].

Alle andere apparaten (dus ook de laptops van de externe firma) krijgen dan een ip-adres toegewezen uit de pool van níet-gereserveerde ip-adressen.

Tijs.
 
het beste wat ik kan doen is dan een nieuwe scope maken voor de externe gebruikers en die als eerste scope na de eigen adressen plaatsen
de eigen scope moet ik dan echt afbakenen ... van 1ste ip in gebruik tot laatste in gebruik.

dan kan ik de externe scope toevoegen in de firewall ... en beperkingen opleggen :)

thx
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Natuurlijk werkt het ook zo dat als alle pc's die bij de standaard inventaris horen allemaal aanstaan (of aangestaan hebben) die al hun ip-adres geclaimd hebben. Als je de lease-time lang genoeg zet (bijv. minstens een week), dan zullen de externen daarna altijd een ip-adres krijgen uit de overblijvende reeks(en).

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan