externe raid

Status
Niet open voor verdere reacties.

Helpdeskje

Gebruiker
Lid geworden
10 dec 2006
Geachte lezer,

Ik heb een losse erterne raidcontroller op usb en e-sata gekocht. Ik moet er nog 2 schijven in kopen en heb graag wat evarings vragen.

Ik wil er schijven in kopen die gewoon lekker stabiel zijn.

Mijn eisen zijn WD en minimaal 500 gig 2x.

Nu heb je schijven in verschillende snelheiden en zo.

Nu mijn vraag is.

Maakt het uit als je 64 MB Cache of 32 MB Cache neemt in snelheid of iets in mijn situatie?
7200 of 5400?

Ga er alleen films op afspelen en me back-ups op afspelen.

Met vriendelijke groet,

helpdeskje

hallo helpdeskje,

Volgens mij is er voor jouw doeleinden geen verschil tussen 7200 en 5400 RPM en de cache grote zal niet veel uitmaken tenzij je HD films wil afspelen en zelfs dan weinig denk ik. Ik kan ook gewoon 720p en 1080p films afspelen vanaf mijn externe HDD via de USB poort.

Hoop dat je er wat aan hebt, redmar

Ja dat klopt. Hier heb ik wat aan.

Er komt geen pc tussen beide. Maar waarom cache zo belangrijk voor HD? Want wil wel HD films downloaden er op en op me pc afspelen.

Ik ga er van uit dat je bijvoorbeeld een RAID 1 configuratie gaat gebruiken, omdat je ook wilt gaan backuppen. De schijven worden hier gespiegeld.
Een Raid 1 configuratie zal het systeem wel weer iets trager maken, daarom zou ik voor de snelste schijven kiezen.
Ga je dus een RAID 1 configuratie gebruiken dan lijkt 500 GB op het eerste gezicht wel veel, voor een paar tientjes meer koop je 2 schijven van 1TB.
Je hebt het over films en backups., deze kunnen behoorlijk wat schijfruimte in beslag gaan nemen.
Ik weet zeker dat je hier later geen spijt van zal hebben.

Ja HD en DVD films. Daarnaast back-up van mijn windows (niet groter dan 20 gig).

Ja met raid 1 config. Hierbij merk je wel of je 5400 of 7200 schijven hebt? en hoeveel cach geheugen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan