Externe schijf na herinstallatie XP wel herkend maar niet te openen

Status
Niet open voor verdere reacties.

PepijnS

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2005
Vandaag heb ik Windows XP opnieuw geinstaleerd. Ik heb alles naar m'n Maxtor 3100 200gb externe hardeschijf geschreven wat ik wilde bewaren deze uitgezet en heb toen XP opnieuw geinstaleerd. Waarschijnlijk is het iets heel simpels waar ik overheen kijk maar ik krijg geen toegang tot de maxtor??? volgens apparaat beheer werkt hij goed en als ik hem aansluit krijg ik de nieuwe hardware gevonden melding maar ik kan de schijf niet benaderen??? wel afsluiten/verwijderen e.d. maar ik kom er gewoonweg niet op. Hij ziet hem dus wel maar geeft me er geen toegang toe.

Ik heb al wat speurwerk verricht en ik kan op een ding geen antwoord geven en dat is was het voorheen FAT32 of NTFS. ik ben 99% zeker dat ik bij de vorige installatie van XP voor NTFS heb gekozen en niet voor FAT. daarna heb ik de externe schijf pas gekocht en aangesloten.

de vraag is dus:

1. Hoe benader ik de externe HD in godsnaam zodat ik de bestanden eraf kan halen

2. Als ik toch de vergissing heb gemaakt dat de externe HD wel onder FAT32 is aangeschreven en nu ik dus voor NTFS heb gekozen (wat het verschil ook moge wezen ik zeg het eerlijk het is koeterwaals voor me, maar ik durf te zeggen dat ik een bovengemmidelde kennis van PC koeterwaals heb maar dit gaat me te boven) hoe kan ik zorgen dat XP de externe schijf toch benaderen en niet alles kwijt ben. (if so, so be it het zou K*T zijn maar het zijn maar nulletjes en eentjes, en +/_ 1000 muziek bestanden en 2 gig aan gamemods lol)

alvast bedankt voor elke hulp

gr

Pepijn

Installeer Service Pack 2 van XP voor partities die groter zijn dan 136 GB

Zie je daarna in Start -> Uitvoeren -> diskmgmt.msc (=Schijfbeheer) wel één of meer partities op de externe harde schijf, maar kun je geen mappen op de externe harde schijf binnen (meldingen over te weinig machtigingen), dan zul je eigenaar moeten gaan worden van de bestanden op die externe harde schijf:
Opstarten in Veilige modus, de mappen op de externe harde schijf selecteren, dan op de selectie rechtklikken -> eigenschappen -> tabblad Beveiliging -> tabblad Eigenaar -> Jezelf aanklikken in het onderste vak, aanvinken dat je ook de eigenaar wilt worden van onderliggende objecten, op OK drukken.

Succes,

Tijs.

Thanx ik ben al iets verder maar... ik heb de schijf nu wel gevonden. Ik zie dat ie op niet toegedeeld staat, ik krijg geen tabblad beveiliging te zien of ik nu onder admin of eigen naam in veilige modus start???. Buiten de veilige modus istie nu wel zichtbaar maar als ik hem selecteer word iedere keer gevraagd of ik hem wil formateren?

wtf??

btw blijkbaar heb ik dus op de externe schijf alles toch onder FAT32 staan ipv NTFS. maar opties die ik via i-net gevonden heb om te converteren naar NTFS lijken niet te werken. Ik heb de auto update gedraaid en er zijn 75 windows bestanden geinstaleerd met de update. Volgens mij moet ik ff stoppen nu want ik weet niet eens meer te vinden welke xp versie met welk updates & service pack ik heb.

Laatst bewerkt:
Zowel Fat32 als NTFS zijn prima te lezen onder XP, dus daar ligt het probleem niet.

Wél kan mijn verhaal hout snijden, over het niet geinstalleerd hebben van SP2.

Nakijken via: Start -> Uitvoeren -> sysdm.cpl (in tabblad Algemeen).

NL versie van SP2: hier

Succes,

Tijs.

SP 2 staat erop maar er word nog steeds gevraagd te formateren.

Kan/moet ik nu met een data-recovery progje gaan werken? Ik heb windows inmiddels nog een keer opnieuw geinstaleerd en zowel voor als na het uitvoeren van Windows update is de schijf niet te openen.

Bijlagen

• D_01.JPG
    D_01.JPG
    36,2 KB · Weergaven: 59
  • versie.JPG
    versie.JPG
    36,7 KB · Weergaven: 63
  • schijfbeheer.JPG
    schijfbeheer.JPG
    55,2 KB · Weergaven: 63
Laatst bewerkt:
Ga een naar schijfbeheer, door diskmgmt.msc in start, uitvoeren in te trommelen en met de muiscursor op grijze deel nast die bewuste schijf gaan staan, en kijk wat de opties zijn met de rechtermuisklik, heb je geen optie van importeren, dan kun je met PTEDIT32 die partitie een type geven, voor FAT32 is dat 0C.

Ik heb geen optie importeer! Ik weet inmiddels wel met behulp van PC tools File Recover dat alle bestanden er nog opstaan en onbeschadigt zijn. dus met File Recover zijn ze wel te achterhalen maar op deze manier +/_ 11gb aan bestanden terughalen :eek:

toch heb ik het idee dat het iets heel simpels moet zijn. De bestanden staan erop de schijf werkte goed voor de herinstallatie.

File Recover kan op de schijf dus moet XP dat toch ook kunnen. Ik heb elke stap voor de herinstallatie doorgenomen en zie niet wat er fout kan zijn gegaan. Kopieeren van de bestanden die er nog niet op stonden>hardware verwijderen> kabeltje los voeding eraf & toen XP opnieuw geinstalleerd.

Inmiddels heb ik voorzover ik weet alle XP updates uitgevoerd. Alle laatste drivers geinstalleerd (ook voor de USB)

Het opnieuw importeren van de schijf lijkt de oplossing te zijn maar hoe? :

van: http://techrepublic.com.com/5208-6230-0.html?forumID=101&threadID=214279&messageID=2190584 geplukt

Here's the situation at hand. Since the second hard drive was formatted with Windows XP Pro, it was given a disk signature by that system. Now, you went ahead and installed XP Home in its place, thus making that hard disk foreign to the XP Home OS. You should go to the disk management utility and should see the second disk as a foreign disk, designated with a yellow exclamation point. Right click on it and select "Import Foreign Disk" from the menu that pops up. Anytime you move a disk from one XP or 2003 server machine to another, you have to reimport the disk to allow the new target system to write a new disk signature on it.

Nu heb ik dan geen Pro maar gewoon van Home naar Home. in bovenstaande lijkt de oplossing te zitten al komt mijn geval niet geheel overeen (geen geel uitroep teken toegekend bv). Alleen hoe???

Laatst bewerkt:
Daar heb ik zojuist nog naar gekeken, maar ik snap niet exact wat ik moet doen.

Aangenomen dat disk 1 de schijf is (zie Afbeelding 3 vorige post) die ik moet hebben hoe ga ik verder? Ik ben net naar eenhandleiding aan het zoeken.

nog even wat info over de PC die kan helpen die ik nog niet gegeven heb zie afbeelding PC_info

Moederbord MSI K8TM / K8MM

Bijlagen

• PTEDIT32_01.JPG
    PTEDIT32_01.JPG
    44 KB · Weergaven: 55
  • PC_info.JPG
    PC_info.JPG
    60,3 KB · Weergaven: 65
Laatst bewerkt:
Oke ik heb gellukig alle bestanden met een recover programma terug. Nu is de vraag hoe voorkom ik dit in de toekomst. Kan ik nu gewoon kiezen voor formateren en moet ik daarna nog enkele voororgsmaatregelen nemen?

alvast bedankt

Had schijf 2 genomen, PTEDIT werkt gewoon met nummers, dus 1 was de werkende met een NTFS partitie, type 07.

Als je nog weet hoe de schijf was gepartitioneerd, maak je er dus een 07 van voor een NTFS partitie

Het is een zwakte in de MBR van windows, en kun je niet voorkomen.

Ik heb geen toegang tot de externe uitgangen. Ik krijg "G:\ is niet toegankelijk toegang geweigerd". Dit geldt ook voor Ipod en andere USB-uitgangen (digitale camera o.a.). Dit is na een update van Windows geweest. Ik werk onder XP Professional. Heb geen herstelpunt gemaakt. En nu... Heb tevens beperkt verstand van computers.

Dankjewel, Floris

Had schijf 2 genomen, PTEDIT werkt gewoon met nummers, dus 1 was de werkende met een NTFS partitie, type 07.

Als je nog weet hoe de schijf was gepartitioneerd, maak je er dus een 07 van voor een NTFS partitie

Het is een zwakte in de MBR van windows, en kun je niet voorkomen.

Lijkt mij meer een kwestie van, in de 'nieuwe' XP, eigenaar worden van (de inhoud van) de G: schijf.

Kijk hier voor een instructie.

Succes,

Tijs.

Hoi Thijs,

Dankjewel voor je snelle bericht. G-schijf is USB. Als ik klik op eigenschappen dan kom ik geen beveiliging tegen en kan ik dus ook niets wijzigen... Of doe ik iets fout??

Floris

Lijkt mij meer een kwestie van, in de 'nieuwe' XP, eigenaar worden van (de inhoud van) de G: schijf.

Kijk hier voor een instructie.

Succes,

Tijs.

Je zult XP Home hebben, want in de Prof versie hoort het er te staan. Er is een uitzondering (misschien bij jou van toepassing): Als Simpel delen aanstaat, dan heb je in XP Prof het tabblad NIET.

Makkelijkste oplossing is het installeren van XP FSE. Je hebt daarna (als het goed is) het tabblad Beveiliging (XPFSE) beschikbaar, waar je hetzelfde kunt doen als in het 'normale' Beveiliging tabblad.

Alternatieve methode is XP opstarten in Veilige modus. Je zou het tabblad Beveiliging dan ook moeten hebben.

Succes,

Tijs.

Hoi Thijs,

Heb toegepast. Idd nu wel beveiliging. Heb mezelf toegevoegd als eigenaar en krijg nu "Kan wijzigingen van de machtigingen op (null) niet opslaan. Toegang geweigerd...

En nu?

Bedankt weer.

Floris

Je zult XP Home hebben, want in de Prof versie hoort het er te staan. Er is een uitzondering (misschien bij jou van toepassing): Als Simpel delen aanstaat, dan heb je in XP Prof het tabblad NIET.

Makkelijkste oplossing is het installeren van

XP FSE. Je hebt daarna (als het goed is) het tabblad Beveiliging (XPFSE) beschikbaar, waar je hetzelfde kunt doen als in het 'normale' Beveiliging tabblad.

Alternatieve methode is XP opstarten in Veilige modus. Je zou het tabblad Beveiliging dan ook moeten hebben.

Succes,

Tijs.

Kom even naar de chat: http://chat.helpmij.nl

Hopelijk kan ik dan met TeamViewer op je pc kijken wat er aan de hand zou kunnen zijn.

PS: Ik ben om 21:20 vertrokken, dus graag snel actie nemen, anders moet je een andere keer kijken of ik in de chat online ben.

Natuurlijk kan het zijn dat anderen nog tips hebben, dat is natuurlijk ook niet uitgesloten. :)

Tijs.

Even een kleine tussenstand:
a. In Schijfbeheer hebben zowel de ipod als de externe usb-stick (YP MP3 speler) geen bestandssysteemaanduiding. Formatteren van de MP3 speler lukt ook niet. Overigens is de MP3 speler een FAT32 geformatterde partitie, vlgs Testdisk (zie b.)
b. Met TestDisk zijn de bestanden op de YP MP3 speler wel te zien, maar er is geen nieuwe partitietabel te schrijven.
c. Programma's zoals brandprogramma's (ImgBurn en NTI brandsoftware) hebben geen toegang tot de CD/DVD schijvers (foutmelding over 'te weinig rechten').
d. Het uitschakelen van services en opstart-items via Start -> Uitvoeren -> msconfig.exe leveren ook meldingen over geen rechten op, maar zo te zien hebben we wel alles kunnen uitschakelen (McAfee en een SpyXXXX programma (=spywaredocter o.i.d.)).
e. Topic-starter is nu aan het scannen met SAS. Hierna gaat de computer geherstart worden. Dan zullen ook die items van d. zijn uitgeschakeld. Topic-starter gaat daarna ook nog scannen met MBAM, weer herstarten en daarna nog eens kijken of het probleem dan weg is etc.

Tijs.

Ik ga deze op slot zetten.
topic is van 2007 en niet alle beantwoordende zijn blij dat ze nu weer een email krijgen dat er gereageerd is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan