Externe schijf wordt niet meer herkend, foto's nog terug te halen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gertkap

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2002
Laat ik eerst stellen dat ik veel problemen in deze sectie heb zitten doorlezen, maar elk probleem was weer net niet de mijne.

Tot op heden heb ik o.a. een LA CIE Mobiele schijf van ongeveer 250 GB via USB 2.0 aan mijn pc gehangen gehad. Vandaag deed ik iets stoms (gebeurt vaker) en weg was mijn schijf. Vervolgens heb ik met de USB kabel eruit de USB drivers opnieuwe geïnstalleerd, de kabel terug gestoken, nada. Gestart, nada. Gekeken en gezocht, nada. De schijf zelf staat er met zijn lichtje aan en het wacht, maar contact is verre. Ik heb als OS Vista Ultimate. Nu heb ik vaker problemen als het om USB sticks gaat, maar dan heeft het meestal nog nooit gewerkt en in dit geval heeft het wel gewerkt, maar nu dus niet meer. Ik weet niet of het relevant is, maar in de BIOS staat ook niet deze schijf vermeld (ben alleen niet zeker of dat bij een USB-schijf ook de bedoeling is).

Goede raad is nu duur, want de hele fotocollectie staat erop, dus svp graag raad! :thumb:

Titel aangepast "Heeelllluppp" zegt niets over je probleem/vraag.

Probeer die schijf een aan een andere PC te hangen.
Je heb per definitie geen drivers nodig om hem te lezen zolang die herkent wordt.

Crasg

Het is nu zelfs zo dat het controle lampje aan de voorkant niet meer constant brandt, maar continu flikkert. Als ik het apparaat aan mijn oor hou, dan hoor ik een tikkend geluid. Misschien wijst dit op een fout in de spanningstoevoer, maar ik baal wel. De schijf vind ik niet zo belangrijk; de inhoud wel. Overigens als antwoord op je vraag: mijn pc is een dual machine met zowel vista als xp, maar een andere pc heeft nog xp; beide xp machines zien de schijf ook niet.

Tikkend geluid, kan duiden op een schijf die niet of niet goed wil draaien. Het kan dat de platters vast zitten. Soms wil een subtile klap op de tafel helpen om deze weer aan de gan te krijgen. Mocht ie weer werken zo snel mogelijk backuppen.

Heb ditzelfde met 'n iOmegaschijf ( iets meer dan 1 jr. oud) gehad.
Niets meer mee te beginnen, alles toegepast wat ik maar aan kennis (verzameld) had en uiteindelijk ook nog 'n bedrijf ingeschakeld. Ook zij konden er niets mee.
Bij schijfbeheer zag ik 'm nog wel regelmatig, maar dat was ook alles.

Als 'n schijf niet meer te benaderen is resulteert de schroothoop.
Harde les om foto's alleen op 'n enkele (ext.) HD te zetten. :(

'k vrees dus het ergste voor je foto's die 'n emotionele waarde hebben.

Hoi !

Als laatste redmiddel de HDD uit de behuizing halen en rechtstreeks op je mobo aansluiten.

(Is het IDE-schijf, dan als slave)

Nu heb je mogelijkheden om met Testdisk of AcronisDiskDirector te proberen je schijf te redden.

Maar een klikkend geluid doet inderdaad het ergste vermoeden.......

Greetz,

Harry.

Bovenstaande tips ook geprobeerd dus. Helaas....:(

Geluk moet je hebben. Na enige tijd (uren) bleek de schijf aan te springen. Na enige tests heb ik het idee dat de schijf vastloopt bij te hoge warmteontwikkeling maar dat na rust de schijf toch weer wil draaien. Om geen risico te nemen, heb ik toch de data er maar af gekopieerd en zal ik mijzelf maar op een nieuwe schijf trakteren. :D:D:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan