Externe verbinding met lokale mysql database

Status
Niet open voor verdere reacties.

brownmouse

Gebruiker
Lid geworden
6 jul 2007
hallo,

ik zit met een vraag,
een vriend van mij heeft een website, hosting, maar zonder mysql,
ik heb zlef thuis een server staan (draait met Windows Server 2003 met Xampp)
en daar zit mysql in,

maar, als ik dus bij hem [mijn.ip] intoets bij de database gegevens van php,
dan krijg ik een melding dat hij niet wil connecten,

terwijl op mijn server, de poort 3306 open heb staan en in de router ook..?
wat kan het wezen?

zodat hij wel bij mijn database kan komen?

bedankt voor het lezen
met vriendelijke groeten

Je zult het Internet ip-adres van zijn pc/hostingcomputer ook moeten toevoegen in de lijst met pc's van waaruit verbinding gemaakt mag worden. Ik neem aan dat je phpmyadmin hebt, daar kun je dat in regelen. Ga naar tabblad Rechten, en zorg ervoor dat er minstens 1 gebruiker (met in het kolom Machine het ip-adres van zijn pc/hostingcomputer) rechten heeft op alle databases danwel minstens de relevante database.

Tijs.

ik snap het niet helemaal...
ik zit nu bij tabblad rechten .. vanaf daar wordt ik er niet wijzer van :confused:

Mod-[Edit] Onnodige quote verwijderd. Klik “Reageer op vraag” ipv “Quote”. [/edit]
.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik geef in de bijlage een schermafdruk met een voorbeeld, waarbij de gebruiker root vanaf ip-adres 123.123.132.123 óók mag verbinden met alle databases, maar (iets) minder rechten heeft dan als vanaf localhost door gebruiker root wordt ingelogd.

Zie dat er een rij met Usage rechten staan voor Iedereen (=Elke, anoniem verbonden met de database) vanaf elke computer (óók vanaf Internet), want in de kolom Machine staat %, maar dat dat recht is niet 'geactiveerd' (kolom Toekennen staat op Nee).

Zoals je merkt is een %-teken een 'joker' voor alle ip-adressen, terwijl je het ook per ip-adres kunt regelen (zoals 123.123.123.123 in de bijlage) of op naam (zoals localhost in de bijlage).

Succes,

Tijs.

Bijlagen

• globale_rechten_mysql.jpg
    globale_rechten_mysql.jpg
    104,3 KB · Weergaven: 224
Laatst bewerkt:
owkee dat snapte k wel ;D

maar ik heb dat dus geprobeert...
en dat mislukte, toen ik % erneer zette.. lukte het wel.

is dat wel veilig?
want dat andere wil maar niet lukken met IP, maar de ip adress is toch echt goed dat weet ik ckkr

Mod-[Edit] Onnodige quote verwijderd. Klik “Reageer op vraag” ipv “Quote”. [/edit]
.

Die vriend moet (vanuit zijn hosting) gaan naar http://www.watismijnip.nl en jou doorbellen welk ip-adres op die website genoemd wordt.
Verbind die vriend vanuit zijn huis met jouw mysql server, dan moet hij vanaf zijn thuispc die website bezoeken om het ip-adres te achterhalen.

Ik zou nooit de wildcard gebruiken, als poort 3306 wereldwijd te benaderen is en de mysql database draait op een thuispc. Ga dus (wat mij betreft) verder met uit te zoeken waarom het momenteel met het publieke ip-adres van die hosting (of publiek ip-adres van thuispc) het niet werkt.

Natuurlijk is er hosting die mysql databases beschikbaar stellen over het Internet, maar dat zijn dan aparte servers voor alleen het draaien van Mysql en de gebruikersnamen + wachtwoorden zijn daar geheid beter geregeld dan bij jou op je XAMPP server.

Tijs.

Laatst bewerkt:
da geloof ik graag whaha,

maar dit is tijdelijk want, hij heeft zelf een host, ofzo,

maar daar moet hij dus de hosting nog betalen ofzo :P
daarom raar verhaal..

boeit mij ook veder niet..
daarom heeft hij het nu even zo lopen :P

maar kan dit gevaarlijk zijn voor een paar dagen anders knutsel ik effe veder

.

Als je stevige wachtwoorden (lang wachtwoord, niet uit het woordenboek, met veel aparte karakters (zoals $#) erin), en je niet de gebruiker root maar (bijv.) een nieuwe sql-gebruikersnaam (bijv. erwin of piet) toestaat om vanaf % te verbinden, dan zou het redelijk safe kunnen zijn voor die paar dagen dat hij niet op een echte MySql server zijn database kwijt kan.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan