extra beveiligen router

Status
Niet open voor verdere reacties.

pukpietje

Gebruiker
Lid geworden
6 aug 2006
Ben een beetje aan het aanklooien hier
Heb een netgear router wnr2000 ...heb goede verbinding maar ik wil naast de standaard beveiligingen nog iets extra's doen
Bv watik vindt in de handleiding http://www.netgear.nl/ondersteuning/installatiehandleidingen/7-Beveiliging_van_Netgear_router1.3.pdf

Er zit een hoofdstukje bij zoals hiernaast beschreven.. Deze functie wordt geactiveerd onder “Advanced Wireless Settings” door het vinkje weg te halen bij “Enable SSID
Broadcast”. Men dient echter wel de stationsnaam in de netwerkkaart in te geven onder het kopje “Network
name(SSID).
Let wel: Niet alle netwerkkaarten ondersteunen deze functie en het kan zijn dat men niet meer kan verbinden met de
router wanneer dit niet wordt ondersteund door uw netwerkkaart.

Nou is dat allemaal wel aardig gelukt en inderdaad ziet die een onbekend netwerk wat ik uiteraard ben maar als ik verbinding wil maken en alles heb ingevoerd wat betreft ssid en password zie ik tot mijn verbazing een nieuw netwerk staan naast dat onbekende netwerk...!!
Ik kom er dus effe niet uit...jullie een idee of zowieso om mijn netwerk beter te beveiligen?

mvr gr

wat ik veilig vind is "mac adress filtering" aanzetten en daar alleen de mac adressen van van de pc's inzetten die op je netwerk mogen

MAC adressen filteren
MAC adressen filteren is een beveiligingsmethode die vaak in combinatie met encryptie gebruikt wordt. Een MAC adres (ook wel 'hardware adres' of 'fysiek adres' genoemd) is een ingebakken adres dat uniek is voor elk netwerkapparaat. Het MAC adres is een hexadecimale code van twaalf tekens, bijvoorbeeld 00-C0-26-A9-42-F7. Deze code kan gebruikt worden om toegang tot het netwerk toe te zeggen of juist te blokkeren. In feite is het erg gemakkelijk.

het onderstaande is een voorbeeld zoals het bij mijn router moet (linksys)
als het bij jouw anders is ff in je boekje kijken hoe het bij een Netgear moet

Ga via je browser naar je router .
Ga naar de pagina Wireless > Wireless MAC filter en zet Wireless MAC Filter op 'enable'.

Je kunt nu kiezen tussen Prevent en Permit only. Als je prevent kiest dan kun je in de Mac filter lijst MAC adressen invullen die géén toegang tot het netwerk mogen hebben. Je gaat er dan vanuit dat iedereen mag verbinden, behalve de MAC adressen die jij opgeeft. Kies je voor Permit only, dan worden alléén de MAC adressen die jij invult toegelaten op het netwerk. Zo kun je dus per computer toegang verlenen.
Vul in de MAC filter lijst de MAC adressen in die je wilt blokkeren of juist toegang verlenen.

Hoi,

Drie zaken zijn in elk geval belangrijk, waarvan hierboven één wordt gegeven: MAC-filtering.
Daarnaast moet je het wachtwoord wijzigen om toegang te krijgen tot de setup van je Netgear. Dit is standaard namelijk een algemeen wachtwoord dat bij velen bekend is.
Verder is beveiligen met een encryptiesleutel belangrijk.
Kies voor WPA2, als de aangesloten draadloze netwerkkaarten van je pc's en/of laptops dat toestaan.

Het uitschakelen van SSID-broadcasting heeft geregeld tot gevolg dat je draadloze apparatuur de router niet meer vindt. Ik zou het niet doen.
Wijzig desnoods de naam NETGEAR in een andere.

Tip: voer wijzigingen stapsgewijs in en controleer na elke wijziging of de draadloze apparatuur werkt.

Mag ik jullie in ieder geval bedanken alvast voor de snelle reactie's!!
En de goede tips!

Wat betreft naam router heb ik die al veranderd.
Aan de rest ga ik zsm mee aan de gang.
Ik denk dat die optie van mac adressen ingeven een perfecte oplossing is...ik neem aan dat dus elke pc een uniek mac adres heeft?
En zoja..waar vindt ik die?(ga eens weer ook in de handleiding kijken die ik bovenin plaatste)

@@ Geloof dat ik het mac adres van deze draadloze laptop heb gevonden..na het invoeren van cmd /IPCONFIG /ALL zie ik een fysiek adres
Dus als ik goed begrijp verzamel je dus alle mac adressen van de pc's die je op je router wilt aansluiten en voer je die in zodat die alleen toegang hebben?
@@@ Het is denk ik gelukt...hij staat erin (de draadloze laptop met zijn mac nummer)..hij ging effe offline en daarna maakte die succesvol contact...top
Maar hoe zit het met mijn bedrade computer?..moet ik die ook toevoegen ??

@@ wachtwoord voor het inloggen aangepast nu..is inderdaad een standaard wachtwoord...
Verder zit er een sleutelbeveiliging al reeds op gelukkig..in ieder geval kon mijn buurman(standaard pc gebruiker) er niet inkomen

Voor diegene die nog meer prima tips hebben hou ik mij aanbevolen!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan