extra boxen aansluiten

Status
Niet open voor verdere reacties.

spykie

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2003
beste mensen ik heb een jvc instalatie
met 2 speaker uitgangen.
achterop de stereo staat 6-16 ohms.
de standaard boxen zijn 60 wat 6 ohms
mag ik daar nog 2 boxen bij aansluiten ?
deze zijn ook 60 wat 6 ohms?

dus 4 keer 60 wat 6 ohms
op twee uitgangen.

heb het getest en het gluid is prima
maar heeft dit nadelige gevolgen voor de versterker?
alvast bedankt
groet marcel

Het kan wel, maar dan moet je de boxen in serie aansluiten. Je weerstand wordt dan 12 Ohm en dat is binnen het bereik.

Sluit je de boxen parallel aan dan wordt je weerstand 3 Ohm en dat overleeft je versterker niet.

Gezien de ietwat aparte manier om de boxen in serie te krijgen durf ik bijna te wedden dat ze parallel staan (bijv. de 2 kabels samen in 1 kroonsteentje geklemd). Loopt het nog eens na, het kan je je versterker kosten.

Ten eerste sluit ik me helemaal aan bij RogerS, laat dat duidelijk zijn. Maar...

Als je versterker 2 x 2 luidspreker uitgangen heeft, dan is het waarschijnlijk dat er voorop ook 2 knoppen zitten - speaker A en speaker B bij voorbeeld. Daarmee kun je dan de betreffende speakerset - A, B of allebei - kiezen.

Als dit zo is moet je eens kijken in de handleiding van de jvc versterker wat daarover gezegd wordt.

Het is niet onmogelijk dat de versterker nog wel 2 x 3 ohm belasting aankan, en dan is het geen probleem.
Of er is misschien een elektronische beveiliging van de luidspreker uitgangen aanwezig die bij overbelasting of kortsluiting (lees: te weinig weerstand) de eindtrap uitschakelt.

De luidspreker weerstand is namelijk geen echte weerstand (in ohm) maar een schijnbare weerstand (de impedantie). Dat komt omdat weerstand afhankelijk is van frequentie en de opgegeven weerstand is het minimum, de laagst gemeten waarde.
Het is voor een eindtrap beter daar niet onder te gaan zitten.

Je handleiding moet uitwijzen of je maar 1 x 6 ohm speakerset tegelijk mag gebuiken, ook als er 2 sets zijn aangesloten, of niet.
En ook zou je eens moeten kijken of er iets in staat over beveiliging van de eindversterkers.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tip.
Nog een vraag julie hebben het over in serie aansluiten maar hoe doe je dat?

Normaal:

single.gif

Parallel:

parallel.gif

In Serie:

series.gif

en een combinatie van serieel en parallel, om de impedantie gelijk te houden:

seriesandparallel.gif

(Jack Socket tip & ring heb je in dit geval niks mee te maken, alleen met + en -)
Meer info: http://professional.celestion.com/guitar/features/loadingyourspeakers/index.asp# klik op Speaker Wiring Diagrams.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan