Extra case fan

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wijnen5

Gebruiker
Lid geworden
2 aug 2010
Hallo,

ik heb op mijn Asus - P7H55-m moederbord maar 1 fan connector zitten, en op mijn voeding zit ook nog een 3-pins connector voor een fan. ik heb nu 2 fans in mijn kast zitten en nog een CPU fan. zou het dan mogelijk zijn om op een of andere manier een derde case fan in te zetten?

Hallo,

Ik had dat probleem ook..
probeer de fan restreekst op de voeding aan te sluiten
hier de uitleg :

Het moederbord heeft alvast geen 2e fan aansluiting. Je zult een vrije molex moeten nemen, en met een beetje knutselwerk de ventilator daar op aansluiten.

Als je dit niet wilt doen kan je een verloopstekkertje gebruiken maar die moet je dan wel ergens vinden.

Een molex is een platte stekker die van de voeding vertrekt, met 4 contacten: geel (12V) 2 zwarte (0) en rood (5V)

Een case fan heeft 2 of 3 draden en dit kan verwarrend zijn. Maar: als één van de draden blauw is, dan is dat de 0. Indien er drie draden zijn, dan is dat meestal een combinatie met een gele draad (toerental) en die moet je dan niet gebruiken. De + draad is of zwart, of rood. Maar niet als er enkel een zwarte en een rode draad aan hangen, dan is zwart de 0 en rood de +.

Als je volledige rotatiesnelheid wil, dan sluit je de fan aan op de 0 (zwart) en +12 (geel) van de molex.
Als je een lagere snelheid wil - want dat geeft minder lawaai, dan sluit je de fan aan op de rode molexdraad (die moet dan op de 0 van de fan) en de gele van de molex (op de + van de fan).

Knippen, strippen, kroonsteentje of iets dergelijks als het maar stevig zit en geïsoleerd is.

Succes ermee!

bron:http://www.supermarktpc.net/index.php?option=com_joomlaboard&Itemid=104&func=view&id=20931&catid=535

Zo´n kabeltje heb je dan nodig (Worden meestal bijgeleverd bij mobo)

[smallIMG]http://c1.neweggimages.com/NeweggImage/productimage/12-189-119-03.jpg[/smallIMG]

Inderdaad zo'n kabel heb je nodig..
Die kabel gaat naar cd rom station en daarop moet je die aansluiten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan