Extra drivers toevoegen aan xp-installatie-cd

Status
Niet open voor verdere reacties.

turbojohn

Gebruiker
Lid geworden
26 jun 2007
Hoi,

Ik installeer vaak zakelijk veel computers.
Nu komt het vaak voor dat ik een hele serie computers moet installeren met bijv. een intel RAID-kaart. Kan ik stuk voor stuk die computers voorzien van een diskettedrive en dan extra drivers toevoegen.
Dit kan volgens mij stukken gemakkelijker.
Google leert me dat nLite een uitkomst is.
Kan ik via nLite ook extra drivers toevoegen van die raidkaart (bijv.), zodat bij het installeren ik geen Blue Screen of Death krijg?

Alvast bedankt voor je tijd! :thumb:

Je kunt Plug and Play drivers integreren en Text mode drivers met nLite.
Een raid-kaartdriver is een Text mode driver die je moet integreren om zo'n bekende blue screen of death (blauw scherm) te voorkomen bij niet herkende RAID-schijfcontrollers of SATA-schijfcontrollers bij het tekst-gedeelte van de XP-installatie.
Een text-mode driver is herkenbaar aan de TXTSETUP.OEM bestand dat in het driverpakket voorkomt (er is ook (minstens) een .sys bestand en een .inf bestand in zo'n driverpakket).

Zo even een paar links:
link
link
link
link

EDIT: Ik zie dat ong. dezelfde informatie al gepost is zojuist.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Sommige .exe's kun je zelf uitpakken (bijv. door er een parameter aan mee te geven, vooral Intel drivers hebben dat) en/of zijn ze met 7-zip uit te pakken (net alsof het gewone archieven zijn).

Kijk voor een voorbeeld hiervan eens hier waar ik iemand mats met het uitpakken van drivers die in .exe bestanden zijn ondergebracht t.b.v. het installeren van (in dit geval) Windows 7.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Sommige .exe's kun je zelf uitpakken (bijv. door er een parameter aan mee te geven, vooral Intel drivers hebben dat) en/of zijn ze met 7-zip uit te pakken (net alsof het gewone archieven zijn).

Kijk voor een voorbeeld hiervan eens hier waar ik iemand mats met het uitpakken van drivers die in .exe bestanden zijn ondergebracht t.b.v. het installeren van (in dit geval) Windows 7.

Succes,

Tijs.

Hee thnx man! Is precies wat ik zoek, dat 7-zip.
Alleen naar welke bestandjes moet ik zoeken? Welke heb ik nodig als driver?
Ik heb bijv. de Geforce GT 295 driver gedownload.
Dan krijg ik het bestandje 196.21_desktop_winxp_32bit_english_whql.exe
Dat heb ik uitgepakt met 7-zip en dan krijg ik een map vol met dll'tjes etc.
Wat voor bestanden heb ik nodig, zodat iig de drivers er zijn?
Het gaat dus níet om het complete programma, maar enkel om de drivers.
Dit omdat, stel ik installeer een computer met een ati-kaart, ik iedere keer géén geforcepakket mee installeer.

Greets John

Een text-mode driver is herkenbaar aan de TXTSETUP.OEM bestand dat in het driverpakket voorkomt (er is ook (minstens) een .sys bestand en een .inf bestand in zo'n driverpakket).

Succes,

Tijs.

Ik dacht dat ik alle informatie zo'n beetje wel gegeven had, eigenlijk....

Tijs.

Ik dacht dat ik alle informatie zo'n beetje wel gegeven had, eigenlijk....

Tijs.

Ow sorry dat mijn vraag niet echt duidelijk genoeg was.
Heb je aan een .sys en een .inf bestand genoeg?
Kijk ik wil bijvoorbeeld min realtek ac '97 drivers toevoegen.
Ik heb onderstaand mapje (zie bijlage).

Welke bestanden heb ik dan precies nodig daaruit?
(Zoals je wel merk, ik heb zeer weinig verstand van drivers, bij mij is het meestal zoeken en downloaden):p

Alvast bedankt voor je hulp! :thumb:

John

Bijlagen

• drivers.jpg
    drivers.jpg
    45,2 KB · Weergaven: 64
Het gaat hier over Plug and Play drivers (want niet noodzakelijk voor de tekst-mode installatie van XP; je ziet dus ook geen TXTSETUP.OEM genoemd in die map).
Toevoegen gewoon vanuit nLite, aangeven dat je een Plug and Play driver wilt integreren, bladeren naar die driver-map, (en dan aangeven welk apparaat het betreft, mocht dat door nLite gevraagd worden). De rest verzorgt nLite voor je, o.b.v. wat er in de .inf bestanden staat (dus selectie welke bestanden er meegenomen moeten worden etc.)

Is dus een relatief simpel proces met nLite, zoals je merkt. :)

Tijs.

Het gaat hier over Plug and Play drivers (want niet noodzakelijk voor de tekst-mode installatie van XP; je ziet dus ook geen TXTSETUP.OEM genoemd in die map).
Toevoegen gewoon vanuit nLite, aangeven dat je een Plug and Play driver wilt integreren, bladeren naar die driver-map, (en dan aangeven welk apparaat het betreft, mocht dat door nLite gevraagd worden). De rest verzorgt nLite voor je, o.b.v. wat er in de .inf bestanden staat (dus selectie welke bestanden er meegenomen moeten worden etc.)

Is dus een relatief simpel proces met nLite, zoals je merkt. :)

Tijs.

Ah oke!
Ik begreep dat ik zelf al die drivers moest zoeken en uitvogelen.
Naja, dat is handig. Scheelt uren tijd! :)

Bedankt Tijs! Ik ga eens kijken of ik wegwijs kan worden met nLite.
Het is voor mij de eerste keer dat ik nLite ga gebruiken, dus ik wist absoluut niet dat het zo makkelijk kon.

Thnx nogmaals!

Greets John

Hoi,

Via nLite wil ik ook graag software meegeven.
(Bijv. Office 2007).
Hoe/waar kan ik dit doen?
Ik heb het geprobeerd, maar volgens mij deed ik het fout, want er kwamen allerlei fouten.:(

Greets, John

Je kunt in het Unattended deel ("Onbeheerde setup") van nLite aangeven welke onderdelen je ná de installatie uitgevoerd wilt hebben (bijv. setup.exe van Office etc.) in het tabblad RunOnce.

Wat meer informatie over RunOnce: hier

Succes,

Tijs.

Thnx Tijs!

Heb ik nog een vraagje:
Ik wil graag updates in de vorm van .exe etc. toevoegen.
Nu hoorde ik dat dit kan via hotfixes en dan .7z en .cab files.
Je kunt bij updates en hotfixes bijv. de Addons toevoegen, maar kan dit ook met z7 bestanden?

Klopt dit?
Of is dit alleen écht voor xpbestanden?

Ter verduidelijking: Ik heb bijv. AVG die ik wil toevoegen.
De addons is een oude (7.5) versie, ik heb versie 8.5.
Nu wil ik dat in orde maken om via 'updates and hotfixes' in te voegen.
Kan dit of niet?
Gr. John

Laatst bewerkt:
Wil je het zo doen dat je de installatiesoftware (van Office bijv.) ook naar de harde schijf kopiëert vóórdat het wordt aangeroepen, dan kun je ook even hier kijken. Is een soort 'RunOnce' met wat andere mogelijkheden.

Windows Updates mee integreren doe je via het gebruik van Hotfixes en Servicepacks optie in nLite. Je voegt dan de Windows updates toe, die dan direct in de installatie-software worden geïntegreerd. Dit gaat alléén over Windows updates, dus niet over updates van Office of dergelijke.

Zou je, naast de installatie van Office ook de updates erachteraan willen installeren, dan zou je dat met een batch-bestand kunnen uitvoeren (zie eerste paragraaf). Dus met de volgorde in die batch-file van:
[Aanroep Installatie Office]
[Aanroep ServicePack X van Office]
[Aanroep Update1 van ná ServicePack X]
[Aanroep Update2 van ná ServicePack X]
[etc.]

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan