Extra harddisk met inhoud

Status
Niet open voor verdere reacties.

Uturn

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2009
Hoi, ik heb twee HDDs in mijn computer, allebei met een partitie. Nu wil ik op de schijf met Windows dit opnieuw installeren (helaas het moet gebeuren). Tevens wil ik dan gelijk de partitie op die schijf ook veranderen, dus ga ik de data overzetten naar de tweede HDD als backup (er is genoeg ruimte vrij).
Wanneer ik Windows opnieuw heb geinstalleerd, dan moet ik natuurlijk die tweede HDD weer aanmelden in BIOS. Mijn vraag is nu: is de data op die schijf dan weer gewoon te gebruiken?

Die 2e hdd hoef je na een herinstallatie van Windows niet opnieuw aan te melden, die is er gewoon weer / is nergens heen gegaan en alle bestanden zijn gewoon benaderbaar.

Weet je zeker dat je 2 fysieke/losse schijven hebt in je pc?
Een schijf kan bestaan uit meerdere partieties waardoor het lijkt dat je 2 HD's in je sysyteem hebt hangen.

EDIT: niet goed genoeg gelezen, je had daadwerkelijk 2 schijven ..

Laatst bewerkt:
In aansluiting op hetgeen whittey schrijft:
idd. da's een goede vraag.

@Uturn : voor jou als 'baasje' dat de Windows partitie wil gaan formatteren hoeft dat geen probleem te zijn, mits je maar even 'scherp' blijft tijdens de eerste handelingen van de Windows installatie.
Ik bedoel daarmee het volgende:

Stel dat er maar 1 'echte' / fysieke hdd in je machine zit en de partities heten C en D en je wil je eigen bestanden veilig stellen op D. Als je dan met de DVD van Windows boot en een nieuwe installatie gaat doen, kijk dan érg goed bij het begin van de installatie dat Windows alleen met C aan de gang gaat en niet dat je per ongeluk op de één of andere manier ook die D formatteert.

Heb je wél 2 hdd's in de machine dan blijft de waarschuwing van kracht : zorg ervoor dat bij het begin van de Windows installatie alleen met c wordt gewerkt door het installatieprogje van Windows.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties,

Nou, ik laat Windows installeren, er moeten nog wat andere dingen gedaan worden, en dan laat ik alles gelijk in de winkel doen:o. Nu wil ik mijn data veilig stellen op die tweede HDD en die er dan uit verwijderen voordat ik hem naar de winkel breng. Zo weet ik zeker dat er niets mee gebeurd. Als ik mijn computer dan terug heb zet ik die HDD er weer in. Maar dan moet ik wel zeker weten dat ik weer gewoon bij mijn data kom.

Even terzijde: Vraag me af hoe je een partitie op een schijf maakt wanneer er geen besturingssysteem op zit (of doe je dat voordat je Windows verwijderd?)

Waarom zou je een partitie willen maken? Wacht tot Windows er weer op zit en doe dan met die schijf wat je leuk vindt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan