extra harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0153

Gebruiker
Lid geworden
5 mrt 2008
beste allemaal,

ik heb nu in mijn pc 2 WD 500-gig harde schijven zitten.
eentje daarvan gebruik ik puur en alleen voor vista en mijn programma's.
op de 2de harde schijf staan mijn documenten en een heleboel foto's als back-up.
nu staat die 2de harde schijf bijna vol en is de eerste harde schijf best leeg.
daarom besloot ik te gaan kijken voor een extra, derde, harde schijf.
nu is mijn oog gevallen op de Western Digital Raptor WD1500ADFD, 150GB.
daar had ik nog wat vraagjes over.
deze harde schijf is 10000RPM.
levert dat veel prestatiewinst op in vergelijking met een 7200 RPM harde schijf?
zoals ik al zei, komt op deze harde schijf alleen vista en mijn programma's.
verder heb ik ook over raid gehoord.
wat houdt dat precies in?
en als ik 3 harde schijven zou hebben, wat zou de 'beste' opstelling zijn en hoe kan je dat instellen?

met vriendelijke groet,
Lordfreak

Het verschil tussen de snelheden maakt een wel degelijke verschil van prestatie winst. (alleen als je op die schijf aan het kopieeren / plakken bent). Hoe het precies met raid zit weet ik niet.

Hoi,

Klik Wikipedia voor uitgebreide info over wat RAID inhoudt

Twee opmerkingen bij je vraag:

1. Als je al twee fysieke harde schijven hebt geplaatst kan je dan nog wel een derde plaatsen. Veelal zijn alle aansluitingen (met o.a. dvd- en cd-speler) al bezet.
2. Wat heeft het voor zin om een 150Gb harde schijf bij te plaatsen als je er al twee van 500Gb hebt en al met ruimtegebrek kampt ......

ik zit alleen op 1 schijf met ruimtegebrek, dat is dus mijn schijf met alle data.
op de schijf met alleen de vista install en mijn programma's heb ik nog genoeg ruimte.
Maar aangezien in het verleden al meermaals die schijf compleet is gewist, zet ik daar geen bestanden op. die schijf ga ik dan dus gebruik als 2de schijf voor data, en de nieuwe schijf voor mijn programma's.
ik heb ook nog een afsluiting vrij geloof ik, maar voor de aanschaf zal ik zeker nog eens gaan kijken.
en over raid, wat ik dus begrijp is dat je dan in plaats van 2, 1 harde schijf ziet?
maar als ik het goed begrijpen heeft het alleen sneller bij het kopiëren plakken?
ik zet op die schijf alleen mijn programma's, dus ik zal nauwelijks kopiëren en plakken, dan levert het dus geen prestatiewinst op? dan kan ik dus beter een 7200 RPM kopen?

alvast bedankt :thumb:
groetjes,
bas

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan