Extra HDD installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Beunhaes

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2009
Berichten
5
Hallo,

Hier even een vraagje want ik kom er zelf niet meer uit. Ik had nog een oude IDE harde schijf liggen van mijn oude pc en die zou ik graag vanwege een geheugentekort in mijn nieuwe pc willen plaatsen, dus als extra erbij.
Het moederbord van mijn nieuwe pc (dell optiplex 330) heeft alleen SATA aanslutingen, dus heb ik deze omvormer gekocht http://dx.com/p/40-pin-ide-to-sata-or-sata-to-40-pin-ide-bilateral-adapter-card-29745
Die heb ik vandaag binnen gekregen en wilde het gaan aansluiten maar wanneer ik hem aangesloten heb en dan mijn pc opstart kan ik hem niet in de bios krijgen ik krijg alleen een dell scherm met een laadbalkje waarin rechtsboven staat F12 to boot en F2 setup ofzo. Wanneer het laadbalkje vol is doet hij niks meer. Nu heb ik de extra schijf weer losgekoppeld en dan start mijn pc weer gewoon als vanouds op. Ik heb de jumper van mijn IDE er btw uitgehaald omdat er op mijn schijf no jumper= ds SLAVE staat. Wie kan mij vertellen wat ik fout doe en mij verder helpen alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Roel
 
Die adapter kan maar op 1 manier op de schijf?
Zou hem wel als master jumperen of moet hij juist als slave? sata's zijn altijd masters vandaar.

PS, middelste sata aansluiting voor de sata kabel gebruikt?
 
Laatst bewerkt:
op de adapter zit in het midden een vierkantje waarmee hij in het kleine openingetje op de harde schijf valt. ik kan de adapter ook omdraaien maar dit veranderd niks.
Verder heb ik hem als slave gezet omdat ik mijn pc vanaf mijn originele SATA schijf wil opstarten en dacht daarom dus dat deze beter op slave stond. Denk je dat dit uit zal maken anders ga ik mijn jumper weer even zoeken en het als master proberen.

Ik heb inderdaad de middelste aansluiting gebruikt.
 
Tis wel verwarrend die opdruk, probeer die sata aansluiting aan de zijkant, host=gastheer en dan zou dat de IDE zijn.
 
Heb het net geprobeerd om opnieuw op te starten met de sata kabel dus aan de zijkant van de adapter en dan gebeurd er niks dan start mijn pc wel gewoon goed op maar word de schijf helemaal niet herkend.
Hier even een foto van hoe ik het dus aangesloten heb http://img856.imageshack.us/img856/4759/photonqw.jpg
Links op de drive zit dus de power van de drive zelf die van een sata power afkomt, links op de adapter zit de power voor de adapter afkomstig van waar de floppy drive zou moeten zitten maar deze gebruik ik dus niet en dan zit er naast die power een zwart SATA kabeltje die naar mijn pc gaat in het midden dus. Dan zie je rechts nog een lampje dat de adapter op deze manier ook power heeft.
Ik denk dat hij op deze manier goed aangesloten zit want zo staat het ook op andere fotos op de site waar ik hem gekocht heb.

Dus als hij daarmee dus goed aan is gesloten denk je dat mijn oude harde schijf misschien kapot is? misschien te lomp uit mn oude pc gehaald? Of kan het misschien aan de sata kabel liggen? dat die kapot is? las uit reviews dat bij andere dit wel het geval was.
Zou dit er voor kunnen zorgen dat ik niet in de bios kan of is dat geen optie?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan