extra info op factuur

• Onderwerp starter Onderwerp starter cbul
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

cbul

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2015
Ik heb een factuur gemaakt via een rapport, maar nu wil ik op mijn factuur extra info weergeven.
De extra info zou ik graag in een afzonderlijk venster opgeven bij de start van mijn toepassing.
Bedoeling is om bijvoorbeeld tijdens de verlofperiode op mijn factuur te publiceren wanneer de zaak gesloten is, dus de info zou er zo lang moeten op verschijnen tot de verlofperiode afgelopen is.

Ik wil de extra info eenvoudig kunnen aanpassen, en moet niet bewaard worden wanneer er nieuwe info verschijnt.
Kan er mij iemand op weg helpen hoe ik moet starten?
Ik dacht om een tabel te maken: tblExtraInfo met als velden een begindatum en einddatum en een veld lange tekst
Maar hoe krijg ik het nu in mijn factuur

Die opzet zou best moeten kunnen werken; probleem is echter dat je, als je die tabel aan de Recordbron van je rapport toevoegt, je dat veld altijd op je rapport hebt staan als je dat hebt toegevoegd. En omdat je er een datumperiode aan wilt koppelen moet je dus wat extra's doen. Eigenlijk zijn er 2 opties:

1. De recordbron van het rapport dynamisch genereren op basis van de datumtermijn. Dus als de huidige datum tussen begin- en einddatum valt, dan zet je bijvoorbeeld een leeg veld in de query, anders het tabelveld.
2. Met Voorwaardelijke opmaak het tekstveld al dan niet zichtbaar maken. Dat doe je dan uiteraard op basis van de datums in je tabel.

Er zijn nog wel meer oplossingen te bedenken, maar je hebt maar één werkende nodig, lijkt mij :).

Dus maak ik best een query op basis van mijn tabel tblExtraInfo en daarin voeg ik een voorwaard: "is de datum > of < dan begin- of einddatum"; dan krijg ik een leeg veld; anders de info
  • Maar hoe krijg ik het nu in mijn rapport, want ik geef mijn tabel geen sleutel mee en lig ook niet in relatie met mijn factuur.
  • De query is geen probleem denk ik, maar mijn grootste probleem is om het veld te tonen (al of niet leeg)

Dat laatste hoeft geen probleem te zijn omdat je maar één record in de tabel [tblExtraInfo] hebt. Je kunt hem dus gewoon toevoegen aan de query op je rapport. Je krijgt dan wel een cartesisch product, maar op basis van één record is de rekensom niet zo moeilijk, je krijgt er geen dubbele records bij. Tenzij je in [tblExtraInfo] meerdere records zet, maar volgens mij is dat met een query wel zodanig te maken dat er nooit meer dan één record in die query zit met ofwel het infoveld met de tekst die in het tijdsbestek valt, ofwel niks.
Het tekstveld zelf kun je met de optie <Te vergroten> en <Te verkleinen> prima verbergen als er niks in zit. Of te vergroten als er wel tekst is.

Ik heb dus de tabel waarin mijn info staat toegevoegd bij de query van de factuur. Moet ik dan de relatie wijzigen naar een 'outer join', want er ligt geen relatie tussen de 2 tabellen.
Ondertussen heb ik het bericht op mijn rapport gekregen.
kan ik de gebruiker het best de info laten ingeven via een enkelvoudig formulier in popup?

Laatst bewerkt:
Een Cartesisch product is en query op basis van niet-gekoppelde tabellen. Zoals ik al schreef: dat is precies wat je nodig hebt :).

Helemaal goed :thumb:

info op rapport

ik heb een extra tabel aangemaakt waarin ik een begindatum en einddatum + extra info kan ingeven. ER werd geen primaire sleutel aangemaakt. Niet nodig denk ik
Dan heb ik een query aangemaakt met mijn factuurgegeven en ook de extra info aan toegevoegd. Werkt allemaal
Op mijn rapport de extra info toegevoegd, werkt ook allemaal
Nu heb ik een extra formulier aangemaakt waarin de extra info kan toegevoegd worden (met begin en einddatum), dan is het uiteraard de bedoeling dat de info niet meer verschijnt op de factuur wanneer de einddatum voorbij is. Voorbeeld: vakantie van 10/04/2015 tot en met 15/04/2015 en de facturen gemaakt NA 15/04/2015 krijgen de info niet meer op hun factuur.
Voor mij moet de extra info na de einddatum niet meer bewaard worden, dus ik krijg een tabel met slechts 1 record. Hoe kan ik via mijn formulier mijn oude record verwijderen en een nieuwe invoegen - via een macro is waarschijnlijk niet ideaal en hoe krijg ik dan via vba mijn info op de factuur wanneer de einddatum nog niet overschreden en geen info wanneer de einddatum wel is overschreden

bedankt alvast om me te helpen !!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan