extra interne geheugen of readyboost?

Status
Niet open voor verdere reacties.

rzwart2

Gebruiker
Lid geworden
24 dec 2002
Berichten
104
Probleem, mijn pc met vista erop is zeer traag. Vaak blijft mijn harde schijf aan een stuk door ratelen, terwijl de processor nauwelijks belast wordt en slechts de helft van het interne geheugen gebruikt wordt.

Heb o.a. ccleaner, virusscanner er al op losgelaten maar mijn pc blijkt schoon. Ook opstartmenu is flink ingekort.


Ik heb een pc met vista, dual cpu 2,66 en 2 GB intern geheugen, 500 gb harde schijf die voor de helft gevuld is.

Wat te doen? Nog meer intern geheugen hoewel die nauwelijks geheel wordt benut. Ik probeerde al met readyboost aan de slag te gaan maar lees dat dit vaak niet werkt en inderdaad bij mij ook niet, ondanks dat ik een sandisk 8GB geschikt voor readyboost erin stop.
 
Hoi,

Het 'gekachel' is bij Vista meestal het gevolg van defragmenteren.
Onder Vista wordt automatisch wekelijks een geplande defragmentatie (op de achtergrond) uitgevoerd.
Daarnaast kan je natuurlijk een antivirusprogramma hebben dat automatisch een schijfcontrole uitvoert op gezetten tijden.
 
Daarnaast is Vista ook regelmatig bezig met indexeren (heb ik uitgezet).
Automatische defrag en auto-updates heb ik ook uitgezet.

Verder maakt Vista regelmatig een herstelpunt; dat zorgt ook weer voor een minuutje of zo aan geratel.
 
Daarnaast is Vista ook regelmatig bezig met indexeren (heb ik uitgezet).
Automatische defrag en auto-updates heb ik ook uitgezet.

Verder maakt Vista regelmatig een herstelpunt; dat zorgt ook weer voor een minuutje of zo aan geratel.

Punt is dat je computer juist weer trager wordt op den duur als je deze zaken 'uit' zet.
Beter is, je pc van tijd tot tijd aan te laten als je er niets mee doet en deze acties uit te voeren op die momenten.
 
Punt is dat je computer juist weer trager wordt op den duur als je deze zaken 'uit' zet.
Beter is, je pc van tijd tot tijd aan te laten als je er niets mee doet en deze acties uit te voeren op die momenten.
Defrag doe ik zo nu en dan met de hand met Auslogics; veel beter.
Auto-updates staan uit omdat de meeste voor Defender zijn en die gebruik ik niet. Zo krijg ik niet bijna iedere dag een herstelpunt erbij. Updaten doe ik dus ook handmatig.
Indexeren is om de zoekfunctie iets sneller te laten verlopen; ik zoek hoogstens 2x per maand, dus zet dit voor mij geen zoden aan de dijk. Die heb ik dus ook uitgezet.
 
Defrag doe ik zo nu en dan met de hand met Auslogics; veel beter.
Auto-updates staan uit omdat de meeste voor Defender zijn en die gebruik ik niet. Zo krijg ik niet bijna iedere dag een herstelpunt erbij. Updaten doe ik dus ook handmatig.
Indexeren is om de zoekfunctie iets sneller te laten verlopen; ik zoek hoogstens 2x per maand, dus zet dit voor mij geen zoden aan de dijk. Die heb ik dus ook uitgezet.

Joh, je moet het doen zoals jou goeddunkt.
Vertel hier echter niet dat dat de 'juiste' en vooral veilige manier is.
Vooral je verhaal over die automatische updates is zelfs bedenkelijk (naast dat defragmenteren, maar die had je er al uit gelaten ....)
Kijk voor informatie eens op www.3xkloppen.nl, waarin informatie over 'veilig internetbankieren'.
Eén van de eerste vragen daar: 'Heeft u automatische updates aan staan' en dat is niet voor niets.
Dat het in hoofdzaak om Defender zou gaan is klinkklare onzin.

Kortom: terwille van een soepel werkend systeem (v.z.v. mogelijk onder Vista):
- Defragmenteren aan laten staan
- Automatische updates zéker aan laten staan.
- Indexeren inschakelen voor je eigen gegevensmappen (o.a. de map Documenten)

Wil je het 'gekachel' tijdens het werken zoveel mogelijk vermijden, dan de pc aan laten staan op 'verloren' momenten.
 
Dat het in hoofdzaak om Defender zou gaan is klinkklare onzin.
Vrijwel alle updates zijn voor Defender en een paar keer per maand zit er een Vista-update tussen.
Ik leg uit dat ik met de hand update om zodoende niet al die Defender-updates te krijgen.
Voor mij geen klinkklare onzin.
 
Vrijwel alle updates zijn voor Defender en een paar keer per maand zit er een Vista-update tussen.
Ik leg uit dat ik met de hand update om zodoende niet al die Defender-updates te krijgen.
Voor mij geen klinkklare onzin.

Ik wil jou niet afkatten of zo .....
Duidelijk is dat jij alles 'handmatig' doet: defragmenteren, controleren op updates, .....

Een 'gewone' gebruiker zal dat niet doen of 'vergeten'.
Daarvoor zijn nu juist die opties ..... je zet je virus- en malware-detectie toch ook niet op 'handmatig' ..... ?
Je advies komt er eigenlijk kortweg op neer: zet zoveel mogelijk 'uit' en doe het handmatig om de schijfactiviteit onder Vista te vermijden.
Mijn advies is: laat dat aan staan, maar zet de pc incidenteel niet uit, als je hem niet gebruikt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan